Ηαλήθεια είναι ότι πάντα με γοήτευε η γλυπτική, περισσότερο από τη ζωγραφική. Ισως επειδή τη θεωρώ περισσότερο δύσκολη και «επίπονη» για έναν εικαστικό. Θυμάμαι αρκετά χρόνια πριν είχα βρεθεί στη Ρώμη και ένα από τα ωραιότερα palazzo της Αιώνιας Πόλης για μία έκθεση του Φερνάντο Μποτέρο. Ο παγκοσμίου φήμης, κολομβιανής καταγωγής εικαστικός είχε εκθέσει εκεί τα μεγαλειώδη, τεράστια γλυπτά του, τα οποία ως γνωστόν έχουν να κάνουν (όπως και οι πίνακές του) με «ογκώδεις» γυναικείες μορφές. Πάντα στέκομαι με δέος μπροστά στις δημιουργίες του μεγάλου Μποτέρο, ο οποίος εξακολουθεί να βρίσκεται στη λίστα με τους κορυφαίους στο χρηματιστήριο του παγκόσμιου art world. Ενας σημαντικός ιστορικός τέχνης εξηγούσε σε επιφανές μέλος του Βατικανού (στενός συνεργάτης του Πάπα) για ποιον λόγο τα γλυπτά είναι ακριβότερα τις περισσότερες φορές από τα έργα ζωγραφικής. Τη γλυπτική λάτρευαν οι βασιλείς και πολλές σημαντικές πολιτικές και πνευματικές προσωπικότητες αιώνες πριν. Η δημιουργία προσωπικών αγαλμάτων «ενίσχυε» τη δύναμη, υπεροχή απέναντι στους άλλους, το αρχηγικό τους προφίλ. Ο Λουδοβίκος XIV της Γαλλίας έκανε «δημοφιλή» την τέχνη της δημιουργίας προσωπικών γλυπτών τον 17ο αιώνα. Τα αγάλματα άρχισαν να κοσμούν το αχανές παλάτι των Βερσαλλιών δημιουργώντας ένα εκπληκτικό περιβάλλον. Ο συγκεκριμένος βασιλιάς είχε δώσει εντολή τα αγάλματα να «αγκαλιάζονται» πάντα από το φως. Δεν είναι τυχαίο άλλωστε ότι έμεινε στην Ιστορία ως «The Sun King». Οι επιλογές του Λουδοβίκου XIV έγιναν γνωστές σε ολόκληρη την Ευρώπη. Εκπληκτικές κατοικίες στη βρετανική εξοχή «γέμισαν» με γλυπτά που φέρουν την υπογραφή εμβληματικών καλλιτεχνών. Στο εκπληκτικό Chatsworth στο Derbyshire, εκεί όπου έγινε μια τεράστια ανακαίνιση, υπάρχουν γλυπτά και άλλα αντικείμενα τα οποία ανήκουν στην αρχαία Αίγυπτο. Οι βρετανοί επιστήμονες, αρχαιολόγοι, περιηγητές αλλά και λάτρεις των ταξιδιών είχαν τοποθετήσει την Αίγυπτο στους αγαπημένους προορισμούς. Μεγάλες αγορές (αλλά και κλοπές) αντικειμένων πραγματοποιήθηκαν στη χώρα που άφησαν το στίγμα τους η Κλεοπάτρα και η Νεφερτίτη. Γαλλία, Μεγάλη Βρετανία και αρχαιολογικοί θησαυροί, αρκετοί από τους οποίους έχουν «μεταφερθεί» παράνομα σε σπίτια ιδιωτών. Θεωρώ ότι στην Ιταλία (μέσα από τη ρωμαϊκή τέχνη) υπάρχουν τα πλέον επιβλητικά αγάλματα τα οποία «ανήκουν» σε ισχυρούς αυτοκράτορες. Στην Πινακοθήκη Ουφίτσι στη Φλωρεντία οι επισκέπτες μπορούν να θαυμάσουν αριστουργηματικά γλυπτά-προτομές. Το πιο διάσημο γλυπτό της Ρωμαϊκής Αρχαιότητας είναι ως γνωστόν το Σύμπλεγμα του Λαοκόωντος. Ο μύθος έχει γίνει θέμα χαμένης τραγωδίας του Σοφοκλή. Τελειώνοντας, θα ήθελα να εκφράσω τη βαθιά μου λύπη για τον θάνατο του μεγάλου μας ζωγράφου Παύλου Σάμιου, ο οποίος πριν από ενάμιση χρόνο είχε φιλοτεχνήσει ένα έργο ειδικά για το BHMAgazino.

Περιεχόμενο για συνδρομητές

Το παρόν άρθρο, όπως κι ένα μέρος του περιεχομένου από tovima.gr, είναι διαθέσιμο μόνο σε συνδρομητές.

Έχετε ήδη
συνδρομή;

Μπορείτε να συνδεθείτε από εδω

Θέλετε να γίνετε συνδρομητής;

Μπορείτε να αποκτήσετε την συνδρομή σας από εδω