«Ενα ερώτημα που με απασχόλησε σε αυτή την ταινία είναι πώς μια ιστορία του 1910 θα μπορούσε να συνδεθεί με μια ιστορία του 2014 και ταυτόχρονα με μια ιστορία στο μακρινό μέλλον, όπως το 2044. Μπορεί στ’ αλήθεια να γίνει κάτι τέτοιο; Μπορεί το παρελθόν να συνδεθεί με το παρόν και το μέλλον; Πολύ περισσότερο από τη λογοτεχνία, που είναι σημαντικότερη για άλλα πράγματα, το σινεμά μπορεί να «παίξει» με την έννοια του χρόνου».
Στο δωμάτιο του ξενοδοχείου Exelscior στη Βενετία όπου βρισκόμαστε ο σκηνοθέτης Μπερτράν Μπονελό μιλάει ήρεμος και συγκεντρωμένος, όπως ήρεμη και συγκεντρωμένη δείχνει και η αφορμή για αυτή τη συζήτηση, η τελευταία ταινία του, «Το θηρίο» (La bete), που είναι εμπνευσμένη από το μυθιστόρημα «Το θηρίο στη ζούγκλα» του Χένρι Τζέιμς. «Στην ταινία ο κόσμος του 2044, έτσι όπως τουλάχιστον τον φαντάστηκα εγώ, είναι τόσο ψυχρός και άκαμπτος που όταν επιστρέφεις στο παρελθόν βρίσκεις τη ζεστασιά και τη συμπόνοια, παρότι τα προβλήματα τότε μπορεί να ήταν μεγαλύτερα».
Στο «Θηρίο» μια γυναίκα (Λεά Σεϊντού) και ένας άντρας (Τζορτζ Μακ Κάι) στις τρεις παραπάνω χρονικές περιόδους ζουν έναν διαρκώς ανεκπλήρωτο έρωτα. Η γυναίκα βασανίζεται μονίμως από ένα προαίσθημα ότι κάτι άσχημο θα συμβεί και ο άντρας προσπαθεί να την καθησυχάσει ζητώντας της να του αφεθεί. Ομως σε κάθε συνάντηση το προαίσθημά της, με κάποιον τρόπο, βγαίνει αληθινό.
Αν αναζητήσει κανείς τον σύνδεσμο μεταξύ των τριών αυτών ιστοριών, θα καταλήξει στα ίδια τα πρόσωπα των δύο πρωταγωνιστών. Ομως περισσότερο από τον σύνδεσμο, αυτό που ενδιέφερε τον γάλλο σκηνοθέτη ήταν να δει την «εξέλιξη της σχέσης». Είπε ο ίδιος: «Στο 1910 ο κόσμος μιλούσε πολύ, εξέφραζε τα συναισθήματά του με τον λόγο. Το 2014 επικρατεί πια μια αίσθηση εσωστρέφειας, ο κόσμος κρατά τα συναισθήματά του καλά φυλαγμένα μέσα του. Και στο μέλλον τα συναισθήματα έχουν ακυρωθεί τελείως. Με ενδιάφερε πολύ η ανθρώπινη εξέλιξη στο πέρασμα του χρόνου γιατί ζούμε την περίοδο της απόλυτης μοναξιάς…».
Γεννημένος στις 11 Σεπτεμβρίου του 1968 στη Νίκαια, ο σκηνοθέτης, παραγωγός και σεναριογράφος Μπερτράν Μπονελό εμφανίστηκε στον κινηματογραφικό χώρο στα μέσα της δεκαετίας του 1990 και μπήκε στον χάρτη των σημαντικών φωνών του γαλλικού σινεμά το 2001 χάρη στην ταινία του «Ο πορνογράφος» με πρωταγωνιστή τον Ζαν Πιερ Λεό, η οποία προβλήθηκε στην Εβδομάδα Κριτικής του φεστιβάλ των Καννών κερδίζοντας το βραβείο της διεθνούς ένωσης κριτικών κινηματογράφου (FIPRESCI).
Δύο χρόνια αργότερα η ταινία του «Τiresia» συμμετείχε στο επίσημο διαγωνιστικό τμήμα του ιδίου φεστιβάλ και το ίδιο συνέβη τόσο με τον «Οίκο ανοχής» το 2011 όσο και με τη γνωστότερη ταινία του, «Saint Laurent: Η χρυσή εποχή» (2014). Μια ταινία του που δεν είδαμε στην Ελλάδα, το «Zombie child», επίσης διαγωνίστηκε στις Κάννες το 2019. Ολες αυτές οι ταινίες έχουν εντελώς διαφορετική θεματολογία, και αυτό δεν είναι καθόλου τυχαίο. «Για μένα μια κινηματογραφική λήψη είναι σαν μια σημείωση και πάντα αναρωτιέμαι πότε πρέπει να κρατήσω την επόμενη σημείωση» είπε ο Μπονελό. «Και το θέμα είναι να προσπαθείς πάντα να κάνεις την έκπληξη, χωρίς όμως να το κάνεις επιδεικτικά».
Το «Θηρίο» αναδίδει μια αίσθηση μελαγχολίας που εκφράζει απολύτως τον δημιουργό του. «Δυστυχώς δεν είμαι καθόλου αισιόδοξος για το μέλλον» είπε ο Μπονελό «και τους λόγους πάνω-κάτω τούς γνωρίζουμε όλοι μας. Υπάρχει μια τρομερή οικονομική αδικία, ενώ το τι συμβαίνει με το περιβάλλον καλύτερα να μην το συζητήσουμε.
Ο περισσότερος κόσμος δεν δείχνει να αντιλαμβάνεται ότι η τεχνολογία είναι εργαλείο και ότι η τεχνολογία για την τεχνολογία δεν έχει νόημα αν δεν σου χρησιμεύει σε κάτι. Ξεχνάμε, για παράδειγμα, ότι η τεχνολογία του AI που έχει προκαλέσει τόσο μεγάλη συζήτηση τον τελευταίο καιρό, είναι και αυτή ένα εργαλείο. Και όμως επιτρέψαμε στην τεχνολογία του ΑΙ να γίνει ισχυρότερη από εμάς τους ίδιους. Και αυτό μπορεί να κρύβει πολύ σοβαρούς κινδύνους. Γνωρίζω πολύ καλά ότι μετά από κάθε χειμώνα μάς περιμένει η άνοιξη. Νιώθω όμως ότι η άνοιξη που μας περιμένει βρίσκεται πια πολύ, πολύ μακριά».
Αγοράστε εισιτήρια για όλες τις κορυφαίες εκδηλώσεις στο inTickets.gr
INFO Η ταινία «Το θηρίο» θα αρχίσει να προβάλλεται στις αίθουσες από την Πέμπτη 17 Οκτωβρίου σε διανομή Weirdwave. Το μυθιστόρημα του Χένρι Τζέιμς, στο οποίο βασίζεται, κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Αγρα.