Πώς μπορεί να είναι το 2024 στη μουσική; Ερώτημα που προκύπτει στο τέλος κάθε χρονιάς και ουσιαστικά έχει να κάνει με την ανθρώπινη προδιάθεση να προβλέψει το μέλλον. Οι προβλέψεις αυτές φυσικά πατούν στα δεδομένα που υπάρχουν έως τώρα για να μπορέσουμε να δούμε τι θα γίνει στη συνέχεια. Εφόσον η μουσική βιομηχανία εξελίσσεται τότε και η μουσική εξελίσσεται. Ή μήπως συμβαίνει το ανάποδο; Και τα δύο πάνε χέρι-χέρι και οι μεταμορφώσεις που παρατηρούνται στη μουσική, κάθε χρόνο πλέον και όχι κάθε δεκαετία, φέρνουν στο προσκήνιο νέο κύμα τάσεων, ήχων και καλλιτεχνών που «αιχμαλωτίζουν» το κοινό/ακροατές. Το 2024 δεν πρόκειται να είναι διαφορετικό και δεν μένει παρά να δούμε τι μπορεί να γίνει από τα παρακάτω και κυρίως σε ποιον βαθμό.
Όλα δείχνουν ότι η Generation Z θα έχει τον πρώτο λόγο. Οι γεννημένοι δηλαδή μεταξύ 1996 και 2012, τα μέλη της Γενιάς Ζ, διαμορφώνουν το δικό τους προφίλ: κοινωνικό, πολιτικό, οικονομικό. Είναι η μεγαλύτερη γενιά στον κόσμο αυτή τη στιγμή και θα αποτελεί το 27% του παγκόσμιου εργατικού δυναμικού μέχρι το 2025, παίρνοντας τα ηνία της παγκόσμιας οικονομίας από τις προηγούμενες γενιές. Αναμένουμε να δούμε λοιπόν περισσότερους νέους καλλιτέχνες της GZ, οι οποίοι πέραν του ταλέντου τους, κοινωνικά και πολιτικά ευαισθητοποιημένοι, θα αποτελέσουν την αιχμή του δόρατος το 2024.
Η τεχνολογία στη μουσική
Η είσοδος της επιστήμης/τεχνολογίας στη μουσική δεν είναι κάτι πρωτόγνωρο αλλά όσο περνούν τα χρόνια η σχέση γιγαντώνεται. ‘Αρα, μπορούμε να περιμένουμε από τους καλλιτέχνες να συνεχίσουν να ξεπερνούν τα όρια και να συνδυάζουν διαφορετικά είδη για να δημιουργήσουν πραγματικά υβριδικό ήχο. Με την άνοδο των υπηρεσιών ροής και την πρόσβαση σε μια τεράστια γκάμα μουσικής, οι καλλιτέχνες έχουν πλέον την ελευθερία (;) να πειραματίζονται και να αναμειγνύουν στοιχεία από διαφορετικά στυλ και όπου βγει.
Οι συναυλίες είναι πάλι στο προσκήνιο, αποτελώντας τους προσεχείς μήνες την ατμομηχανή της μουσικής βιομηχανίας. Η πανδημία της COVID-19 ανάγκασε τη μουσική βιομηχανία να ακυρώσει περιοδείες και ζωντανές εκδηλώσεις, αφήνοντας τους fan διψασμένους για live. Όχι άδικα, το 2024, μπορούμε να περιμένουμε αναζωπύρωση της ζωντανής μουσικής, με καλλιτέχνες και υποστηρικτές να δίνουν προτεραιότητα στην επιστροφή των live.
Η νέα εποχή των φεστιβάλ
Με την επιστροφή της live μουσικής, μπορούμε επίσης να περιμένουμε νέα εποχή μουσικών φεστιβάλ, με φρέσκες ιδέες ενσωματώνοντας νέες τεχνολογίες, διαδραστικά στοιχεία και ποικίλα line up για να κρατήσουν ζωντανό το ενδιαφέρον των θαυμαστών. Όπως για παράδειγμα συνέβη με το διάσημο ροκ συγκρότημα KISS. Κρέμασαν τις κιθάρες τους, αλλά θα συνεχίσουν να δίνουν συναυλίες ως avatars, χάρη στην ίδια τεχνολογία που έφερε ξανά στη σκηνή τους ABBA.
Ο Τιμ Οουενς, Αμερικανός τραγουδιστής του heavy metal και μέλος μεταξύ άλλων των συγκροτημάτων Judas Priest και Iced Earth, δήλωσε προσφάτως ότι «αυτή τη στιγμή είναι καλύτερο να βλέπεις ένα ολόγραμμα των KISS, παρά το ίδιο το συγκρότημα να παίζει. (…) Θα ήθελα να δω ολόγραμμα David Bowie γιατί δεν τον είδα όσο ζούσε, θα ήθελα να δω ολόγραμμα του Elvis. (…) Δεν αντικαθιστάς κάτι, είναι απλά ένα show. Είμαι βέβαιος ότι αυτή τη στιγμή ετοιμάζεται ολόγραμμα του Lemmy (Motorhead) και είμαι σίγουρος ότι θα φτιάξουν και του David Bowie. (…) Δεν είναι το μέλλον της μουσικής, αλλά είναι το μέλλον της ψυχαγωγίας και ένας άλλος τρόπος για τον κόσμο να βγαίνει και να διασκεδάζει».
Επιτυχίες και συνεργασίες
Τα τελευταία χρόνια η latin music κερδίζει σταθερά έδαφος με καλλιτέχνες όπως ο Bad Bunny και ο J Balvin. Το αμερικανικό περιοδικό «Rolling Stone» θεωρεί το τραγούδι «Ella Baila Sola» των Eslabon Armado και Peso Pluma ως το καλύτερο του 2023. Η música Mexicana ανέβηκε σε νέα ύψη το 2023 με την κυριαρχία του παραπάνω τραγουδιού στα charts. Ίσως κανένα τραγούδι δεν αποτύπωσε το κίνημα música Mexicana όπως το «Ella Baila Sola». Αφού έγινε γνωστό στο TikTok, κυριάρχησε γρήγορα στα charts, έγινε παγκόσμιο νούμερο ένα στο Spotify και… προσγειώθηκε στο Top Five του Billboard Hot 100. Ιστορικό κατόρθωμα που αποδεικνύει την πλήρη δύναμη της música Mexicana. Το 2024, μπορούμε να περιμένουμε τη λάτιν μουσική να συνεχίσει την άνοδό της, με ακόμη περισσότερες crossover επιτυχίες και συνεργασίες μεταξύ Λατίνων και mainstream καλλιτεχνών.
Γνωστό σε όλους ότι οι υπηρεσίες ροής όπως το Spotify και η Apple Music έχουν ήδη αλλάξει τον τρόπο που ακούμε μουσική, αλλά το 2024 μπορούμε να περιμένουμε ακόμη περισσότερες αλλαγές. Αναμένονται νέες πλατφόρμες, δυνατότητες και αλγόριθμοι που καλύπτουν τις προτιμήσεις και τις συνήθειες των ακροατών.
Όπως αναφέρθηκε και παραπάνω οι εξελίξεις στην τεχνολογία επηρέαζαν πάντα τη μουσική βιομηχανία και το 2024 η σχέση αυτή θα είναι περισσότερο δυνατή. Οι νέες τεχνολογίες θα φέρουν περαιτέρω επανάσταση στον τρόπο που δημιουργούμε, καταναλώνουμε και βιώνουμε τη μουσική. Από τις συναυλίες εικονικής πραγματικότητας έως την παραγωγή μουσικής με τη βοήθεια της Τεχνητής Νοημοσύνης.
Μεγάλα ονόματα που περιμένουμε
όσον αφορά στα καθ’ ημάς, το 2024 αναμένεται μια από τα ίδια, με τη μουσική να συνεχίζει την εσωστρέφειά της, να μην μπορεί να ακολουθήσει την τεχνολογική εξέλιξη της Δύσης και να μην μπορεί να βρει εδώ και χρόνια το αφήγημά της. Οσον αφορά τις συναυλίες, έως τώρα έχουν ανακοινωθεί σημαντικά ονόματα της διεθνούς σκηνής, τα οποία θα επισκεφθούν τη χώρα μας, κυρίως σε ανοιχτούς χώρους, καταδεικνύοντας ότι το κυριότερο σε αυτή την Τέχνη είναι η επαφή του δημιουργού με το κοινό.
Tα φώτα έχουν πέσει πάνω στις δύο sold out συναυλίες των Coldplay, που ναι μεν έχουν ανακοινωθεί στις 8 και 9 Ιουνίου 2024, αλλά η πραγματοποίησή τους στο Ολυμπιακό Στάδιο είναι αμφίβολη εξαιτίας του ζητήματος που έχει προκύψει με τα προβλήματα στατικότητας του ΟΑΚΑ.
Μένοντας στο ΟΑΚΑ, το 2024 οι Rammstein, που συμπληρώνουν 30 χρόνια στον χώρο της μουσικής, θα εμφανισθούν στις 30 Μαΐου στον περιβάλλοντα χώρο του Ολυμπιακού Σταδίου. Έρχονται στην Ελλάδα, μετά από 14 χρόνια.
Οι Smashing Pumpkins, από τα κορυφαία συγκροτήματα της δεκαετίας του ’90, έρχονται στο Στάδιο Ειρήνης και Φιλίας την Τρίτη 16 Ιουλίου 2024.
Το Athens Rock ανακοίνωσε την εμφάνιση του ροκ σταρ Lenny Kravitz στις 2 Αυγούστου στον περιβάλλοντα χώρο του Ολυμπιακού Σταδίου ενώ το Σάββατο 29 Ιουνίου, στο Δημοτικό Θέατρο Λυκαβηττού, θα εμφανισθεί το μεγαλύτερο ελληνικό heavy metal συγκρότημα. Ητοι, οι Rotting Christ έχοντας στις αποσκευές τους 35 χρόνια καριέρας. Δεν είναι λίγα και δεν θα είναι λίγοι όσοι ανηφορίσουν στον λόφο.
Το Release Athens Festival συνεχίζει ακάθεκτα τη δυναμική που έχει κτίσει εδώ και χρόνια. Μεταξύ άλλων στην πλατεία Νερού στο Φάληρο θα δούμε σύμφωνα με όσα έχουν ανακοινωθεί έως τώρα τους Offspring (9/6), Megadeth (14/6), Pulp (20/6), Thievery Corporation, Black Pumas (9/7), Massive Attack (17/7), Judas Priest και Bruce Dickinson (21/7). Και φυσικά έπεται συνέχεια.