Η είσοδος στον Χώρο Ιστορικής Μνήμης 1941-1944 στο κτίριο της Κοραή, τον μικρό υπόγειο λαβύρινθο που είχε «αξιοποιηθεί» ως χώρος κρατητηρίων της γερμανικής Kommandatur την περίοδο της Κατοχής, συνιστά μια μεγάλη έκπληξη. Αφενός, επειδή έρχεται σε μεγάλη αντίθεση με τη βουή και το εκτυφλωτικό φως στους υπερκείμενους δρόμους, αφετέρου γιατί σε υποβάλλει ο χώρος, φορτισμένος όπως είναι με τις θύμησες από τις μαύρες ιστορίες της ελληνικής Ιστορίας. Με ένα τάμπλετ ανά χείρας το οποίο λειτουργεί ως meta χώρος, καθώς αναπαράγει σε μορφή βίντεο όσα βλέπεις μπροστά σου στους τοίχους χάρη στη διαδραστική βΙντεο-περιήγηση «Κοραή 4» που έχει δημιουργήσει η εικαστικός Νίνα Παππά, μπορείς να περιηγηθείς στα άδυτα του κτιρίου των αρχιτεκτόνων Εμμανουήλ Κριεζή και Αναστασίου Μεταξά και στα δύο υπόγειά του, τα οποία είχαν σχεδιαστεί ως αντιαεροπορικό καταφύγιο, και να ανακαλύψεις τα πολλά και θαυμαστά σχέδια που ζωγράφιζαν οι κρατούμενοι και κρατούμενες σκαλίζοντας τους τοίχους των «κελιών» τους.
Ναΐφ σκαριφήματα αλλά και πιο περίτεχνες δημιουργίες, εικόνες του έξω κόσμου – ένα καράβι, μια εκκλησία, ένα αυτοκίνητο και οι μορφές γυναικών, πολλών γυναικών με κάθε περιβολή που μπορεί να φανταστεί κανείς – που θύμιζαν στους κρατούμενους και στις κρατούμενες την ανθρώπινη φύση τους, όσο και αν γινόταν μεθοδευμένη προσπάθεια από τους Γερμανούς να τους την αποστερήσουν.
Περιεχόμενο για συνδρομητές
Το παρόν άρθρο, όπως κι ένα μέρος του περιεχομένου από tovima.gr, είναι διαθέσιμο μόνο σε συνδρομητές.