Τη χρονιά που μας πέρασε συνέβη ένα γεγονός που επιτέλους μπορεί να χαρακτηριστεί κορυφαίο, με όλη τη σημασία της λέξης. Αυτό είναι βέβαια το άνοιγμα του μουσείου του Ιδρύματος Βασίλη & Ελίζας Γουλανδρή στο Παγκράτι, έπειτα από περιπέτειες που διήρκεσαν σχεδόν τρεις δεκαετίες. Γιατί ναι, μπορούμε πλέον να καυχιόμαστε ότι στην Αθήνα λειτουργεί ένα μουσείο που στεγάζει αντιπροσωπευτικά έργα των Πικάσο, Μπρακ, Βαν Γκογκ, Ελ Γκρέκο, Μονέ, Μπαλτίς, Πόλοκ, Μπέικον και ότι αν όλα πάνε καλά με τα σχέδια του διοικητικού συμβουλίου του και την υπεύθυνη της συλλογής του Μαρία Κουτσομάλλη-Μορώ θα μπορούμε να απολαύσουμε και ατομικές εκθέσεις αφιερωμένες στο έργο τους. Οι ουρές έξω από το μουσείο ήταν μάλλον αναμενόμενες εξαρχής, απ’ όταν δηλαδή άρχισε το μουσείο να υποδέχεται τον κόσμο στην οδό Ερατοσθένους από τις αρχές Οκτωβρίου. Απλώς πιστοποιείται η ανάγκη που έχει το κοινό να έρχεται σε επαφή με τους πιο αντιπροσωπευτικούς εκπροσώπους του ευρωπαϊκού μοντερνισμού αλλά κυρίως να νιώθει ότι έχει ένα δικό του μουσείο όπου μπορεί να δει από κοντά αυτά που ούτως ή άλλως προσφέρονται απλόχερα στο Internet.
Μια έκθεση μείζονος σημασίας είναι η «Christian Zervos & Cahiers d’Αrt – H αρχαϊκή στροφή» στο Μουσείο Μπενάκη της οδού Πειραιώς η οποία εγκαινιάστηκε στην εκπνοή του χρόνου, στις 12 Δεκεμβρίου, και «τρέχει» όσο διαβάζετε αυτές τις γραμμές, αλλά δεν μπορεί να λείπει από αυτό το αφιέρωμα. Γιατί ο ελληνικής καταγωγής Κριστιάν Ζερβός (1889-1970) δεν είναι τόσο γνωστός στη χώρα μας όσο αρμόζει στην περίπτωσή του. Υπήρξε ο εκδότης του περιοδικού τέχνης «Cahiers d’Art» αλλά και του ομώνυμου εκδοτικού οίκου στο Παρίσι από τη δεκαετία του ’20 ως και τον θάνατό του το 1970 και επηρέασε καθοριστικά την πρωτοπορία της εποχής του. Στην έκθεση στο Μπενάκη παρουσιάζονται τεύχη του περιοδικού, μακέτες, φωτογραφίες αλλά και σπουδαία έργα φίλων του καλλιτεχνών, όπως οι Πικάσο, Τζιακομέτι, Ματίς, Καντίνσκι, από την προσωπική συλλογή του γεννημένου στην Κεφαλλονιά Ζερβός. Πολλοί από αυτούς, όπως ο Πάμπλο Πικάσο, ήρθαν σε επαφή με τους αρχαίους πολιτισμούς, όπως εκείνον των Κυκλάδων, και μέσα από τεύχη του περιοδικού ή από τα βιβλία του εκδοτικού οίκου ξεκίνησαν έναν δημιουργικό διάλογο μαζί της.
Περιεχόμενο για συνδρομητές
Το παρόν άρθρο, όπως κι ένα μέρος του περιεχομένου από tovima.gr, είναι διαθέσιμο μόνο σε συνδρομητές.