H μόνη ηθοποιός από τις πέντε υποψήφιες για το εφετινό Όσκαρ Α’ ρόλου που έχει ήδη στην κατοχή της ένα βραβείο στην ίδια κατηγορία είναι η Εμα Στόουν (Όσκαρ για το «La La Land»), η πρωταγωνίστρια της ταινίας «Poor Things» του Γιώργου Λάνθιμου. Μάλιστα, εφέτος η Στόουν μετρά διπλή υποψηφιότητα γιατί είναι και παραγωγός του «Poor Things» που διεκδικεί και το Όσκαρ καλύτερης ταινίας. Είναι πολύ πιθανόν λοιπόν, η Στόουν να κερδίσει ένα δεύτερο Όσκαρ Α’ ρόλου, παρότι στη μέση υπάρχουν οι Λίλι Γκλάντστοουν των «Δολοφόνων του Ανθισμένου Φεγγαριού» του Μάρτιν Σκορσέζε και η Ανέτ Μπένινγκ της «Nyad». Σε κάθε περίπτωση πάντως, με τις 11 υποψηφιότητες που συγκέντρωσε στα Οσκαρ, το «Poor Things» κατάφερε να γίνει μια από τις πιο συζητημένες ταινίες του 2023 και αυτό είναι ένα ακόμα πολύ μεγάλο βήμα στην καριέρα του δημιουργού της, υποψήφιου στην κατηγορία της σκηνοθεσίας αλλά και ως παραγωγού της (να σημειωθεί ότι υποψήφιος είναι και ο Γιώργος Μαυροψαρίδης, ο μοντέρ της, στη δεύτερη υποψηφιότητά του μετά την «Ευνοούμενη», επίσης του Γ. Λάνθιμου).
Το «Poor Things» ξεπέρασε κατά μία υποψηφιότητα τους «Δολοφόνους του Ανθισμένου Φεγγαριού» και βρίσκεται στη δεύτερη θέση, κάτω μόνο από τον «Οπενχάιμερ» του Κρίστοφερ Νόλαν που έχει 13 και όλα δείχνουν ότι θα είναι η ταινία που θα συγκεντρώσει τα περισσότερα βραβεία την Κυριακή 10 Μαρτίου.
Φαβορί, αουτσάιντερ και μια Barbie αγνοημένη
Σε γενικές γραμμές πάντως, η αίσθηση που άφησαν πίσω τους οι υποψηφιότητες των 94ων Όσκαρ που ανακοινώθηκαν την περασμένη Τρίτη, είναι του δίκαιου μοιράσματος της πίτας. Επτά υποψηφιότητες μετρά ο «Μαέστρος», του οποίου ο σκηνοθέτης, σεναριογράφος και πρωταγωνιστής Μπράντλεϊ Κούπερ είναι υποψήφιος σε τρεις κατηγορίες (παραγωγός, Α’ ρόλος, σενάριο). Και τέσσερις εξαιρετικές ταινίες διεκδικούν από πέντε βραβεία κάθε μία: «Τα παιδιά του χειμώνα» του Αλεξάντερ Πέιν (εδώ το Όσκαρ Α’ ανδρικού ρόλου ίσως κριθεί από μια μονομαχία ανάμεσα στον πρωταγωνιστή αυτής της ταινίας Πολ Τζιαμάτι και στον Κίλιαν Μέρφι του «Οπενχάιμερ»), η «Ζώνη ενδιαφέροντος» του Τζόναθαν Γκλέιζερ (που μάλιστα διεκδικεί τόσο το καλύτερης ταινίας όσο και το καλύτερης διεθνούς ταινίας), η «Ανατομία μιας πτώσης» της Ζιστίν Τριέ (που συναγωνίζεται τον Γ. Λάνθιμο, τον Κρ. Νόλαν, τον Τζ. Γκλέιζερ και τον Μ. Σκορσέζε στην κατηγορία της σκηνοθεσίας) και το «American fiction» του Κορντ Τζέφερσον που δεν έχει ακόμη προβληθεί στην Ελλάδα.
Αφήσαμε για το τέλος την «Barbie». Οι οκτώ υποψηφιότητες που συγκέντρωσε το εισπρακτικό φαινόμενο του 2023 κάθε άλλο παρά εντυπωσιάζουν, όμως για τον αντίκτυπο που είχε αυτή η ταινία στον πολύ κόσμο, είναι κάπως παράξενο που απουσιάζει από την κατηγορία της καλύτερης σκηνοθεσίας η Γκρέτα Γκέργουιγκ (υποψήφια όμως για το σενάριο) και από την κατηγορία του Α’ γυναικείου ρόλου η Μάργκο Ρόμπι, δηλαδή η ίδια η… Barbie.