Δεν αποτελεί καμιά φοβερή πρωτοτυπία το να σας πούμε ότι η πρόωρα χαμένη Εϊμι Γουάινχαουζ δημιούργησε σχολή με τη ρετρό αισθητική της και την αγάπη της για την τζαζ και τη σόουλ, όμως ενίοτε προκύπτουν καλλιτέχνες που ενώ φαινομενικά απλώς ακολουθούν τα βήματα της – μοιάζουν να έρχονται από το παρελθόν – έχουν τελικά κάτι να πουν.
Από το Μέριλαντ στο Λίβερπουλ
Μια τέτοια περίπτωση αποτελεί ο γεννημένος στο Μέριλαντ των ΗΠΑ Τζέιλεν Ενγκόντα ο οποίος επέλεξε πριν από μερικά χρόνια να έρθει για να ζήσει στο Λίβερπουλ της Αγγλίας και να εξελιχθεί εκεί και ως άνθρωπος και ως μουσικός. Από την ηλικία των 11 ασχολείται με το τραγούδι, εμπνευσμένος από τη συλλογή βινυλίων του πατέρα του, η οποία περιλάμβανε κατά βάση τζαζ, χιπ-χοπ, σόουλ και κλασική μουσική.
Δείτε αυτή τη δημοσίευση στο Instagram.
Από το 2014, εδώ και σχεδόν 10 χρόνια, βρίσκεται ο νεαρός Αφροαμερικανός στη δική μας πλευρά του Ατλαντικού και δίνει σταθερά συναυλίες στη Βρετανία και σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες. Αποκτώντας καλό όνομα για τις ζωντανές του εμφανίσεις, τα live του σε Λονδίνο και Γενεύη άρχισαν να γίνονται sold-out, και δεν άργησαν να έρθουν προτάσεις για συνεργασίες με γνωστούς καλλιτέχνες όπως η Λόρα Μβούλα, η Μάρθα Ριβς και η Λορίν Χιλ.
Δείτε αυτή τη δημοσίευση στο Instagram.
Το ντεμπούτο άλμπουμ του με τίτλο «Come Around and Love Me» κυκλοφόρησε στις 8 Σεπτεμβρίου και είναι γεμάτο καθαρόαιμα σόουλ τραγούδια με πανέμορφες ενορχηστρώσεις και καθαρές μελωδίες. Στο επίκεντρο όλων αυτών βρίσκεται φυσικά η υπέροχη φωνή του που θυμίζει Ασάφ Αβιντάν όχι στα τεχνικά χαρακτηριστικά της αλλά με την έννοια ότι έχει κάτι άχρονο και κάτι άφυλο.
Ακούστε τα πραγματικά ακαταμάχητα «If You Don’t Want My Love» και «Just Like You Used To» και θα καταλάβετε ακριβώς τι εννοούμε. Στην καθηλωτική nu-soul προσέγγιση του ο ταλαντούχος Τζέιλεν Ενγκόντα συνδυάζει κλασικές και σύγχρονες επιρροές από τη σόουλ για να δημιουργήσει έναν ήχο που είναι δικός του. Για να το πούμε πιο απλά, όσο αγαπάει τον Οτις Ρέντινγκ και τον Σαμ Κουκ άλλο τόσο αγαπάει και τους Roots. Η έμπνευση για τις συνθέσεις του πηγάζει από ποικίλες πηγές, «από την καθημερινή ζωή, από οτιδήποτε, πραγματικά» έχει πει σε συνεντεύξεις του. «Σε έναν ξένο θα έλεγα ότι η μουσική μου είναι soul/R&B, ενώ προσπαθώ να χωρέσω τους Beach Boys και τους Beatles κάπου ενδιάμεσα».
Από τον ρατσισμό στην καταξίωση
Αντίστοιχο παράδειγμα αποτελεί και η Καναδέζα Αλισον Ράσελ η οποία κυκλοφόρησε κι αυτή το καινούργιο άλμπουμ της με τίτλο «The Returner» πριν από λίγες εβδομάδες. Η χαρισματική τραγουδίστρια και τραγουδοποιός είχε δυστυχώς τραγική παιδική ηλικία. Γεννήθηκε στο Μόντρεαλ από αφρικανό πατέρα και σκωσεζο-καναδή μητέρα η οποία ήταν έφηβη όταν έμεινε έγκυος και αντιμετώπισε μόλις απέκτησε την κόρη της επιλόχειο κατάθλιψη και σχιζοφρένεια. Ο πατέρας ήταν ούτως ή άλλως απών και η Ράσελ κατέληξε σε ανάδοχη οικογένεια. Η μητέρα της ανέκτησε την κηδεμονία της όταν ξεκίνησε φαρμακευτική αγωγή και ξαναπαντρεύτηκε. Ο άνδρας ωστόσο αυτός, ένας απαίσιος τύπος που πίστευε στην ανωτερότητα της λευκής φυλής, άρχισε να κακοποιεί σωματικά και σεξουαλικά το κορίτσι από τα 5 μέχρι τα 15 του εξαιτίας του σκουρόχρωμου δέρματός του. Η Ράσελ έφυγε από το σπίτι της στην εφηβεία και μετακόμισε στο Βανκούβερ παίρνοντας τη ζωή της στα χέρια της.
Δείτε αυτή τη δημοσίευση στο Instagram.
Η ξεχωριστή μουσικός πέρασε από πολλά σχήματα της φολκ με πιο σημαντικό την κολεκτίβα Our Native Daughter με τη Ρίανον Γκίντενς, τη Λέιλα Μακ Κάλα και την Αμιθιστ Κία. Το προσωπικό της ντεμπούτο στη δισκογραφία το έκανε τελικά το 2021 με το «Outside Child» το οποίο έλαβε εξαιρετικές κριτικές. Η προαναφερθείσα πρόσφατη δουλειά της αντλεί κι αυτή επιρροές από μια πλειάδα ειδών (τη φολκ, την τζαζ, τα μπλουζ, την κάντρι και την ποπ) και αποτελεί μια εξαιρετική καλλιτεχνική κατάθεση. Πολλά υπέροχα τραγούδια και εδώ όπως το ομότιτλο, το «Demons», το «Snakelife», αλλά και το καταπληκτικό «Stay Right Here», για το οποίο πολλές ντίβες της ντίσκο των 80s θα σκότωναν.
Τη δύναμη της φωνής της μπορείτε πάντως να την καταλάβετε ακούγοντας στο YouTube τη διασκευή που έχει κάνει στο «By Your Side» της Sade. Παρόλο που είναι παντρεμένη με άνδρα και έχει κάνει μαζί του μια κόρη, αυτοπροσδιορίζεται ως queer και δήλωσε σε μια συνέντευξή της ότι «βρίσκεται κάπου στη μέση του φάσματος του σεξουαλικού προσανατολισμού. Εχω ερωτευτεί γυναίκες και έχω ερωτευτεί άνδρες και έχω ερωτευτεί τρανς άτομα και έχω ερωτευτεί και μη δυαδικά άτομα. Κατέληξα να αγαπήσω και να δεσμευτώ και να μοιραστώ μια ζωή με έναν άνδρα. Θα μπορούσε κανείς να υποθέσει ότι είμαι στρέιτ, αλλά δεν θα το έλεγα, και ειδικά σε αυτή την εποχή με την αυξημένη πόλωση και τον φανατισμό, είναι πολύ σημαντικό να καταλάβουν οι άνθρωποι ότι τίποτα δεν είναι απλώς άσπρο ή μαύρο». Δήλωσε επίσης μάλιστα ότι το κομμάτι «Persephone» από τον πρώτο της δίσκο γράφτηκε για την πρώτη της αγάπη, μια γυναίκα που γνώρισε στα εφηβικά της χρόνια.