O Ρόμπερτ Φρανκ δεν μένει πια εδώ. Ο δημιουργός που επηρέασε όσο λίγοι τη φωτογραφία στη διάρκεια του εικοστού αιώνα πέθανε στα 95 του χωρίς να μπορέσει ποτέ να ξεπεράσει δημιουργικά το magnum opus του, τη σειρά φωτογραφιών «The Americans». Εχει τόσο παρεισφρήσει στην καθημερινότητα αυτή η αισθητική του στιγμιότυπου (snaphot), την οποία εκείνος πρώτος καθιέρωσε με αυτό το σώμα φωτογραφιών, ώστε είναι δύσκολο να αντιληφθεί κανείς πόσο άλλαξε το μέσο φωτίζοντας τις δυνατότητές του. Οι φωτογράφοι που άφησαν εποχή με τα αυθόρμητα πλάνα δρόμου και μια παρόμοια αισθητική, όπως οι Γκάρι Γουίνονγκραντ, Νταϊάν Αρμπους και Λι Φριντλάντερ, του οφείλουν πολλά, ενώ η λεγόμενη street photography ακόμη περισσότερα.
Ο Φρανκ είχε διασχίσει 48 Πολιτείες της Αμερικής στα μέσα της δεκαετίας του ’50 χάρη σε μια υποτροφία Guggenheim και με μια Leica 35 mm είχε καταγράψει με τον φακό του όλα όσα δεν είχαν σχέση με τη ρόδινη πλευρά του αμερικανικού ονείρου. Μοναχικοί άνθρωποι, άξεστοι άνδρες, θαμπές γυναίκες και όλο το χάσμα ανάμεσα στη διαφημιζόμενη ευημερία και την αμείλικτη πραγματικότητα της καθημερινότητας. Αξεπέραστη ακόμα και σήμερα είναι η φωτογραφία ενός λεωφορείου στη Νέα Ορλεάνη όπου αποτυπώνεται ο φυλετικός διαχωρισμός της εποχής: οι λευκοί μπροστά με ξινισμένο ύφος υπεροχής, οι μαύροι πίσω με τρομαγμένο βλέμμα υποταγής.
Περιεχόμενο για συνδρομητές
Το παρόν άρθρο, όπως κι ένα μέρος του περιεχομένου από tovima.gr, είναι διαθέσιμο μόνο σε συνδρομητές.