Η καλοκαιρινή σεζόν τελειώνει και ουσιαστικά αυτές τις μέρες, με τα ανοιχτά θέατρα του κέντρου της Αθήνας να υποδέχονται τους τελευταίους θεατές τους. Τρεις συναυλίες θα πραγματοποιηθούν στο Ηρώδειο εντός της εβδομάδας: το αφιέρωμα της Νατάσσας Μποφίλιου και του Θέμη Καραμουρατίδη στον Μίκη Θεοδωράκη, ένα live του Κωνσταντίνου Αργυρού και η μουσική παράσταση «Στου Φεγγαριού την Αγκαλιά» για τα περισσότερα από 60 χρόνια καριέρας του Θανάση Πολυκανδριώτη. Στο Δημοτικό Θέατρο Λυκαβηττού έχουμε στις 15 Οκτωβρίου το «Τίποτα δεν πάει χαμένο: 50 χρόνια τραγούδια για έναν καλύτερο κόσμο» με τη συμμετοχή πολλών καλλιτεχνών.
Οταν πραγματοποιηθούν και αυτές οι συναυλίες θα πρέπει να περιμένουμε την άνοιξη για να βρεθούμε πάλι σε κάποιον υπαίθριο χώρο για να τραγουδήσουμε και να χορέψουμε.
Αξίζει λοιπόν να κάνουμε τώρα έναν απολογισμό με τις μεγάλες επιτυχίες των τελευταίων μηνών, οι οποίες φανερώνουν ότι οι Ελληνες αγαπούν τα μεγάλα, διαχρονικά ονόματα (εγχώρια και μη), τιμούν τα αφιερώματα σε εκλιπόντες ή καλλιτέχνες που βρίσκονται στη δύση τους, και έχουν αρχίσει να έχουν πάλι αδυναμία στη μουσική μας παράδοση.
Οσον αφορά την Τεχνόπολη του Δήμου Αθηναίων, περισσότεροι από 160.000 θεατές συνολικά πέρασαν από τις διάφορες εκδηλώσεις που φιλοξένησε. Τα πιο εκκωφαντικά sold-out ήταν αυτά της Μαρίνας Σάττι και του Θανάση Παπακωνσταντίνου (αμφότεροι έδωσαν δύο συναυλίες εκεί), αντίστοιχα νούμερα σημειώθηκαν και στο φεστιβάλ Athens Jazz. Εξάντληση των εισιτηρίων σημειώθηκε στην συναυλία του Πάνου Βλάχου και σε εκείνη της Μαρίνας Σπανού, ενώ εξαιρετικές ήταν οι επιδόσεις του φεστιβάλ Ρίζες και των Γκιντίκι όπου αποτυπώνεται η στροφή της νεολαίας στην ελληνική παράδοση. Πολύ κοντά στο sold-out οι Social Waste αλλά και οι Σκιαδαρέσες – τα νεαρά αυτά κορίτσια έχουν ρεύμα. Από το Δημοτικό Θέατρο του Λυκαβηττού αντίστοιχα πέρασαν περισσότεροι από 200.000 θεατές. Και εκεί ο Θανάσης Παπακωνσταντίνου και η Μαρίνα Σάττι έκαναν sold-out, το ίδιο συνέβη και με την Ιουλία Καραπατάκη, τον Παύλο Παυλίδη, τον Αλκίνοο Ιωαννίδη, τη Νατάσσα Μποφίλιου – όλες τις σταθερές αξίες δηλαδή.
Οσον αφορά το Ωδείο Ηρώδου Αττικού (το οποίο παρά το δέος που προκαλεί παραμένει το πιο άβολο ανοιχτό θέατρο της ελληνικής πρωτεύουσας), εξαιρετικά δημοφιλείς αποδείχθηκαν κάποιες μουσικές παραστάσεις που δόθηκαν στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών, όπως η εμφάνιση των Εμανουέλ Αξ, Λεωνίδα Καβάκου και Γιο Γιο Μα σε έργα Μπετόβεν, το αφιέρωμα στον πρόσφατα εκλιπόντα μουσικοσυνθέτη, τραγουδοποιό και πιανίστα Μίμη Πλέσσα, οι δύο βραδιές που διοργάνωσε ο Διονύσης Σαββόπουλος με αφορμή την επέτειο των 50 χρόνων από την αποκατάσταση της Δημοκρατίας στην Ελλάδα με τίτλο «Η δική μας Μεταπολίτευση», καθώς και οι δύο συναυλίες του Sting (αξίζει εδώ βέβαια να σημειώσουμε ότι όπως μας είπαν από το Φεστιβάλ, τα εισιτήρια για την «Ορέστεια» σε σκηνοθεσία του Θεόδωρου Τερζόπουλου στην Επίδαυρο εξαντλήθηκαν πιο γρήγορα από αυτά του αειθαλούς σουπερστάρ της παγκόσμιας μουσικής).
Sold-out και ο Εϊνάουντι
Σχετικά με το υπόλοιπο πρόγραμμα είχαμε sold-out από τον Λουντοβίκο Εϊνάουντι, την ερμηνεία από την ουκρανική ορχήστρα Lords of the Sound των πιο γνωστών συνθέσεων του Χανς Ζίμερ, το «Ρεμπέτικο» του Σταύρου Ξαρχάκου, και τη βραδιά με σύνθημα «Ιμβρος είναι το όνομά μου και άπταιστα τα ελληνικά μου» για την οικονομική και ηθική ενίσχυση των ελληνικών μειονοτικών σχολείων της Ιμβρου. Εξαιρετικά τα πήγαν επίσης η συναυλία «Πώς η ανάγκη γίνεται ιστορία – Η Ελλάδα των ποιητών μέσα από τις νότες του Θάνου Μικρούτσικου» και το αφιέρωμα του Αλκίνοου Ιωαννίδη στον Μάνο Χατζιδάκι. Sold-out ηταν και η συναυλία της Μαρινέλλας, που όμως έμεινε χαραγμένη στη μνήμη όσων βρέθηκαν εκεί…
Στο Θέατρο Αλσος περισσότεροι από 20.000 θεατές παρακολούθησαν συνολικά την Ταράτσα του Φοίβου κάθε Τετάρτη, sold-out στον ίδιο χώρο ήταν και η συναυλία του Σάκη Ρουβά, το αφιέρωμα στον Λαυρέντη Μαχαιρίτσα αλλά και η εμφάνιση του Σταύρου Ξαρχάκου σε μια ρετροσπεκτίβα όλου του έργου του. Μουσικές εκδηλώσεις φιλοξενήθηκαν και εφέτος στο Καλλιμάρμαρο (την Παρασκευή ήταν προγραμματισμένο να δοθεί εκεί η συναυλία για τα Τέμπη ενώπιον 38.000 θεατών), με πιο πολυσυζητημένη τη sold-out εμφάνιση της Αννας Βίσση. Η ελληνίδα σταρ έδωσε τον καλύτερό της εαυτό, όμως από άποψη διοργάνωσης τα προβλήματα στον σχεδιασμό όσον αφορά την προσέλευση του κοινού αλλά και οι θέσεις περιορισμένης ορατότητας στις οποίες βρέθηκαν τα άτομα με αναπηρία δεν άφησαν τις καλύτερες εντυπώσεις.
Οποιες και αν είναι οι οδηγίες από τον φορέα διαχείρισης ενός μνημείου, η εκάστοτε εταιρεία παραγωγής θα πρέπει να δίνει προτεραιότητα στα ΑμεΑ εφόσον έχει επιλέξει να ασχολείται με πολιτιστικού περιεχομένου εκδηλώσεις. Κι αυτό είναι κάτι στο οποίο θα έπρεπε να επιμένουν και οι ίδιοι οι καλλιτέχνες, δείχνοντας την απαιτούμενη ευαισθησία. Στο Ηρώδειο και στον Λυκαβηττό, για παράδειγμα, οι θέσεις για τους συμπολίτες μας με αναπηρία ή κινητικά προβλήματα είναι πραγματικά προνομιακές, ενώ και στην Τεχνόπολη, έναν χώρο στον οποίο επικρατούν συνθήκες καθολικής σχεδόν προσβασιμότητας, υπάρχει οριοθετημένο, υπερυψωμένο σημείο με εξασφαλισμένη ορατότητα στη σκηνή. Επίσης, δίνεται η δυνατότητα στα ΑμεΑ για πάρκινγκ εντός της Τεχνόπολης αν έχει προηγηθεί έγκαιρη συνεννόηση.