Αν η Αννα Νετρέμπκο είναι η κορυφαία σοπράνο και ο Γιόνας Κάουφμαν ο κορυφαίος τενόρος των ημερών μας, η Ελίνα Γκαράντσα στέκεται μαζί με τους δύο σουπερστάρ και φίλους της στον ίδιο βάθρο, ως η διασημότερη μεσόφωνος της εποχής μας. Η λετονή τραγουδίστρια που σε μερικές ημέρες θα εμφανιστεί στο Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης έχει μάλιστα ορισμένα ποιοτικά χαρακτηριστικά που της δίνουν με έναν τρόπο… καλλιτεχνικό προβάδισμα και από τη Νετρέμπκο με τη (μόνιμη πλέον) μανιέρα του τραγουδιού της και τα εξεζητημένα και υπερβολικά θεατρικά τερτίπια με τα οποία διανθίζει τα ρεσιτάλ της, και από τον Κάουφμαν που εσχάτως ακούγεται μάλλον κουρασμένος, άκεφος και διεκπεραιωτικός: Στα 47 της χρόνια και έπειτα από περίπου 25 χρόνια καριέρας στις μεγάλες σκηνές η Γκαράντσα βρίσκεται στην καλύτερη, την πιο ώριμη στιγμή της σταδιοδρομίας της.
Εχοντας διατηρήσει την πλούσια, γοητευτική φωνή της σε τόσο καλή κατάσταση ώστε να μπορεί πλέον να ερμηνεύει με επιτυχία και τους πιο απαιτητικούς ρόλους για δραματική μεσόφωνο – υψίφωνο, ανάμεσά τους την Αμνέριδα από την «Αΐντα» και την Εμπολι από τον «Ντον Κάρλο» του Βέρντι, την Σαντούτσα από την «Καβαλερία Ρουστικάνα» του Μασκάνι αλλά και την Κούντρι από τον «Πάρσιφαλ» του Βάγκνερ. Ως Κούντρι θριάμβευσε το περασμένο καλοκαίρι στο Φεστιβάλ του Μπαϊρόιτ, επαναλαμβάνοντας την επιτυχία που είχε κάνει με το ντεμπούτο της στον ίδιο ρόλο, στο πλευρό του Κάουφμαν, στην Κρατική Οπερα της Βιέννης τον Απρίλιο του 2021.
Είκοσι πέντε χρόνια πίσω
Η εμφάνιση της Ελίνα Γκαράντσα στο Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης δεν είναι η παρθενική της στην Ελλάδα. Η τραγουδίστρια είχε εμφανιστεί στη χώρα μας πολλά χρόνια πριν, το 1998, και ενώ έκανε τα πρώτα καλλιτεχνικά βήματά της. Τότε είχε τραγουδήσει στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών την Τζοβάνα Σέιμουρ στην «Αννα Μπολένα» του Ντονιτσέτι, στο πλευρό της Βάσως Παπαντωνίου. To 2009, πάλι στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, είχε δώσει ρεσιτάλ για το Ιδρυμα Θώραξ, συγκεκριμένα για την κατασκευή της νέας πτέρυγας και της Μονάδας Εντατικής Θεραπείας του νοσοκομείου «Ευαγγελισμός».
Τώρα, στη Θεσσαλονίκη, θα τραγουδήσει στο πλαίσιο των εκδηλώσεων του Επετειακού Ετους UNESCO Μαρία Κάλλας 2023. Το πρόγραμμα που θα παρουσιάσει είναι απαιτητικό και εντυπωσιακό, αντιπροσωπευτικό των μεγάλων δυνατοτήτων της. Στο πρώτο μέρος η καλλιτέχνιδα θα τραγουδήσει την άρια της «Παρθένου της Ορλεάνης» του Τσαϊκόφσκι, την άρια της Δαλιδά «Mon coeur s’ouvre à ta voix» από την όπερα «Σαμψών και Δαλιδά» του Σεν Σανς και την άρια «Plus grand, dans son obscurité» από την όπερα «Η Βασίλισσα του Σαβά» του Γκουνό. Στο δεύτερο μέρος θα ερμηνεύσει αποκλειστικά αποσπάσματα από την «Κάρμεν» του Μπιζέ, ρόλο τον οποίο έχει ερμηνεύσει σε όλα τα μεγάλα θέατρα, μεταξύ άλλων και σε σκηνοθεσία του Φράνκο Τζεφιρέλι.
Ο δρόμος προς τη φήμη
Η Ελίνα Γκαράντσα γεννήθηκε στη Ρίγα το 1976, σε οικογένεια μουσικών. Η μητέρα της ήταν λυρική τραγουδίστρια και ο πατέρας της διευθυντής χορωδίας. Είδε για πρώτη φορά όπερα όταν ήταν επτά χρονών, τον «Τανχόιζερ» του Βάγκνερ, για να αποχωρήσει, όπως έχει η ίδια αποκαλύψει σε συνεντεύξεις της, μετά το τέλος της πρώτης πράξης. Δεν σκόπευε να ασχοληθεί με τη μουσική. Επιχείρησε να γίνει ηθοποιός, όμως απέτυχε στις εξετάσεις της δραματικής σχολής. Τότε αποφάσισε να δοκιμάσει το τραγούδι. Και, παρά την αρχική διστακτική προσέγγισή της, στον κόσμο της όπερας βρήκε τον δρόμο της. Μετά την αποφοίτησή της και έπειτα από συμπληρωματικές σπουδές στην Αυστρία και στις ΗΠΑ προσελήφθη από το Κρατικό Θέατρο του Μάινινγκεν, στη Γερμανία.
Ακολούθησαν εμφανίσεις στη Φρανκφούρτη, στη Βιέννη, στο Σάλτσμπουργκ και σε άλλα σημαντικά μουσικά κέντρα της Ευρώπης. Το 2007 ντεμπουτάρισε στη Μετροπόλιταν Οπερα της Νέας Υόρκης. Το όνομά της είχε αρχίσει να γίνεται γνωστό σε όλον τον κόσμο. Η «Σταχτοπούτα» και η Ροζίνα από τον «Κουρέα της Σεβίλλης» του Ροσίνι, η Ντοραμπέλα από το «Ετσι κάνουν όλες» και ο Κερουμπίνο από τους «Γάμους του Φίγκαρο» του Μότσαρτ, ο Οκτάβιαν από τον «Ιππότη με το ρόδο» του Ρ. Στράους, η «Κάρμεν» του Μπιζέ, η Σαρλότ από τον «Βέρθερο» του Μασνέ, ο Ρωμαίος στους «Καπουλέτους και Μοντέκους» του Μπελίνι, η Δαλιδά από τον «Σαμψών και Δαλιδά» του Σεν Σανς, η Σαντούτσα από την «Καβαλερία Ρουστικάνα» του Μασκάνι, η Μαργαρίτα από την «Καταδίκη του Φάουστ» του Μπερλιόζ είναι μερικοί μόνο από τους σημαντικούς ρόλους της.
Η αγάπη για τα λίντερ
Η καλλιτέχνιδα τρέφει ιδιαίτερη αγάπη και για τα λίντερ (όχι μόνο στη γερμανική αλλά και σε άλλες γλώσσες, όπως στην ισπανική), τα οποία ερμηνεύει συχνά στα ρεσιτάλ της και έχει ηχογραφήσει. «Μου δίνουν την ευκαιρία να δουλέψω με μεγαλύτερη λεπτομέρεια από όσο στην όπερα» έχει πει, «ενώ την ίδια στιγμή αποτελούν μια εξαιρετική άσκηση για τη φωνή μου. Καθώς η μητέρα μου τραγουδούσε τα λίντερ, μεγάλωσα ακούγοντάς τα μέσα στο σπίτι, οπότε είναι σαν να κυλούν στο αίμα μου». Η τέχνη της έχει αποτυπωθεί σε πολλές ηχογραφήσεις, στουντιακές αλλά και live, ενώ σε DVD κυκλοφορούν οι ερμηνείες της στην «Αννα Μπολένα» (στο πλευρό της Νετρέμπκο), στην «Κάρμεν» (με Ντον Χοσέ τον Ρομπέρτο Αλάνια), στον «Ιππότη με το ρόδο» (με Μαρσαλίν τη Ρενέ Φλέμινγκ) και στη «Φαβορίτα» του Ντονιτσέτι. Τον ερχόμενο Δεκέμβριο πρόκειται να ερμηνεύσει την Εμπολι από τον «Ντον Κάρλο» στη Σκάλα του Μιλάνου υπό τη διεύθυνση του Ρικάρντο Σαγί. Η Ελίνα Γκαράντσα είναι παντρεμένη με τον βρετανό μαέστρο Κάρελ Μαρκ Τσίτσον, ο οποίος θα διευθύνει και την εμφάνισή της στη Θεσσαλονίκη. Το ζευγάρι έχει δύο κόρες.
Το Σάββατο 11 Νοεμβρίου στο Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης. Με την Κρατική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης.