Πώς η τέχνη του χορού μπήκε στο σωφρονιστικό κατάστημα Κορυδαλλού

Οι Εκπαιδευτικές και Κοινωνικές Δράσεις της Εθνικής Λυρικής Σκηνής έφεραν τη γοητεία του χορού στο σωφρονιστικό κατάστημα Κορυδαλλού.

Το πανό πάνω στη σκηνή μάς υποδέχτηκε με την απαραίτητη δόση αυτο-υπονομευτικής ειρωνείας: «Τόσο ωραία όσο εδώ αποκλείεται να είναι στον παράδεισο». Μεγάλη κουβέντα ο παράδεισος και οι σχετικοί συνειρμοί που προκαλεί το άκουσμα της λέξης όταν βρίσκεσαι στον προαύλιο χώρο των φυλακές Κορυδαλλού, κι ας είναι το παγόνι που τριγυρνάει στον μικρό χώρο πρασίνου πίσω από τις αλλεπάλληλες πόρτες με τα κάγκελα μια μικρή υπόσχεση ομορφιάς σε αυτόν τον τόπο.

Οπως ήταν και οι δυο παραστάσεις που πραγματοποιήθηκαν στο πλαίσιο του Φεστιβάλ «Dancells / Dance / Festival» των Εκπαιδευτικών & Κοινωνικών Δράσεων της Εθνικής Λυρικής Σκηνής σε συνεργασία με το Flux Laboratory Athens στις φυλακές Κορυδαλλού (11-12/9), κάθε μία δομημένη ως ένα τρίπτυχο χορού σε καλλιτεχνική επιμέλεια του χορευτή, χορογράφου και δασκάλου χορού Ηλία Χατζηγεωργίου. Τρεις διαφορετικές εκφράσεις σε αυτό το πρώτο φεστιβάλ που έχει γίνει στο συγκεκριμένο σωφρονιστήριο με υποδόριο συνδετικό ιστό «την ανδρική έκφραση της ευαισθησίας, την παιχνιδιάρικη αλληλεπίδραση, τη νεότητα, τη μοναξιά, τις κοινές αναμνήσεις και το σώμα που επαναστατεί».

Οπως το «Fight or Flight», ένα χορογραφικό work in progress της Μαίρης Γιαννούλα με τη μουσική επένδυση των Orgasma και του τραγουδιού «Προσευχή» σε στίχους Αρη Μπινιάρη να εκφράζει την αγανάκτηση για την αδικία – όπως αποδείχθηκε το προαναφερθέν πανό ήταν μέρος αυτής της συγκεκριμένης περφόρμανς.

Ή το «Where the boys are» των Yotam Peled & the Free Radicals από τη Γερμανία, ένα ντουέτο χορού ανάμεσα σε δυο άνδρες με αφετηρία τις πολεμικές τέχνες, τον machismo αλλά και την ανδρική σωματική επαφή που ενοχοποιείται σχεδόν σε κάθε της κοινωνική έκφανση. Ως κορύφωση, το The «Cypher» του ίδιου του Ηλία Χατζηγεωργίου, μια χορογραφία με τέσσερις χορευτές και δυο χορεύτριες της χιπ χοπ και street dance σκηνής και ζωντανή μουσική στα decks, ένα μικρό πάρτι «δρόμου» με τη δημοφιλή γλώσσα του break dance να ξεσηκώνει το πλήθος των συγκεντρωμένων αντρών. Ορισμένοι μάλιστα από αυτούς ανέβηκαν επί σκηνής όταν αυτός ο κύκλος χορού άνοιξε για να τους συμπεριλάβει για να καταθέσουν τις δικές τους εντυπωσιακές ικανότητες, ή απλώς το αμέριστο κέφι τους.

Ιθύνων νους και εμπνευστής της όλης πρωτοβουλίας, αυτής της γόνιμης ανάπαυλας από την ομοιομορφία της ημερών στη φυλακή, ήταν ο Ηλίας Χατζηγεωργίου. Με προϋπηρεσία στις φυλακές του Αυλώνα (EKKNA), όπου δίδασκε τα τελευταία δυο χρόνια χορό, κινητοποιήθηκε όταν αντιλήφθηκε ότι υπήρχε ενδιαφέρον από τους μαθητές του να παρακολουθήσουν τη δουλειά που κάνει εκτός σωφρονιστηρίων. Η αφορμή για την εξέλιξη της ιδέας τού δόθηκε όταν επιλέχτηκε στο Ευρωπαϊκό Δίκτυο Aerowaves στο πλαίσιο του Startup Forum 2024 το οποίο φιλοδοξεί να φέρει τον χορό σε μη αναμενόμενα περιβάλλοντα.

Με τη συνδρομή της ΕΛΣ και εν συνεχεία του Flux Laboratory Athens και σε συνεργασία με τη Γιολάντα Κωνσταντινίδη, κοινωνιολόγο και υπεύθυνη συντονίστρια των εκπαιδευτικών και πολιτιστικών προγραμμάτων των Φυλακών Κορυδαλλού, διοργανώθηκε λοιπόν το συγκεκριμένο Φεστιβάλ. Σημειωτέον περιλάμβανε και διαδραστικά εργαστήρια σύγχρονου χορού, breakdance, Popping & Breaking με τη συμμετοχή 30 κρατουμένων και δασκάλους ορισμένους από τους χορευτές που έδωσαν στο τέλος τις δυο παραστάσεις.

«Αυτή η μικρή ανάπαυλα είναι πολύ σημαντική γιατί νιώθουν ότι κάποιος ενδιαφέρεται για αυτούς ενώ παράλληλα η τέχνη του χορού συμβάλλει στη σωματική και πνευματική κινητοποίησή τους» όπως θα πει ο Χατζηγεωργίου. Οσο για το επόμενο βήμα; «Θα ήταν ωραίο να καθιερωθεί η διοργάνωση ενός τέτοιου φεστιβάλ αλλά με την πιο ενεργή συμμετοχή των κρατουμένων. Οπως με μια παράσταση χορού, το αποτέλεσμα ενός τακτικού εργαστηρίου που θα παρακολουθούν στη διάρκεια όλου του χρόνου, αλλά και με την προβολή των δραστηριοτήτων των εργαστηρίων ζωγραφικής και θεάτρου που επίσης πραγματοποιούνται στις φυλακές».

Ακολούθησε το Βήμα στο Google news και μάθε όλες τις τελευταίες ειδήσεις.