Είναι ένα από τα σημαντικότερα έργα του κλασικού ρεπερτορίου με κορυφαίους συντελεστές άμα τη γενέσει του. Χορογραφία Μαρίις Πετιπά, μουσική Λούντβιχ Μίνκους και υπόθεση που αντλεί υλικό από επεισόδια του αριστουργηματικού «Δον Κιχώτη» του Θερβάντες.

Ο χορευτής και χορογράφος Τιάγκο Μπορντίν του εμφύσησε μια νέα πνοή προσδίδοντάς του μια σύγχρονη οπτική ειδικά για το Μπαλέτο της Εθνικής Λυρικής Σκηνής μέσα από μια μεγαλειώδη παραγωγή που πρωτοπαρουσιάστηκε με μεγάλη επιτυχία στην ΕΛΣ το 2022 και ανεβαίνει ξανά για εννέα παραστάσεις.

Οι συντελεστές που τον συνέδραμαν τότε και τώρα βρίσκονται στην πρώτη γραμμή του metiér τους. Τα σκηνικά είναι του Γιώργου Σουγλίδη, την Ορχήστρα της ΕΛΣ διευθύνει ο Στάθης Σούλης ενώ τα κοστούμια έχει σχεδιάσει η διάσημη σχεδιάστρια μόδας Μαίρη Κατράντζου, με έμπνευση όπως έχει πει από την ιστορία και την κινησιολογία του μπαλέτου.

Τα πρωταγωνιστικά ζευγάρια

Οι συντελεστές είναι λοιπόν οι ίδιοι, όμως αλλάζουν τα (τρία) πρωταγωνιστικά ζευγάρια. Τον Μπαζίλιο, τον νεαρό φτωχό κουρέα που είναι ερωτευμένος με την Κίτρι, θα ερμηνεύσει και ο Βίκτορ Καϊσέτα (συγκεκριμένα στις τρεις πρώτες παραστάσεις στις 5, 7 και 8 Δεκεμβρίου έχοντας απέναντί του την Αμερικανίδα Μάντισον Γιουνγκ). Είναι ένας ρόλος δύσκολος γιατί όπως εξηγεί και ο βραζιλιάνος χορευτής απαιτεί εξαιρετική τεχνική αλλά και ικανότητα κατανόησης και απόδοσης του περίπλοκου συναισθηματικού κόσμου του ήρωα.

«Ο Μπαζίλιο έχει μια ιδιαίτερη θέση στην καρδιά μου γιατί νιώθω ότι καταλαβαίνω σε βάθος αυτόν τον χαρακτήρα. Ο Μπαζίλιο απαιτεί να συνδυάσεις την κωμωδία με το δράμα καθώς πρέπει να ενσαρκώσεις έναν έξυπνο, παθιασμένο νέο που είναι βαθιά ερωτευμένος. Αυτό που με εμπνέει περισσότερο είναι το πώς χρησιμοποιεί το  χιούμορ του για να μη φανερώνει την ευαισθησία του, όπως και η ειλικρινής επιθυμία του να αποδείξει ότι του αξίζει η αγάπη της Κίτρι. Αυτός ο συνδυασμός τον καθιστά έναν χαρακτήρα με τον οποίο μπορείς να ταυτιστείς ενώ ταυτόχρονα η πολυπλοκότητά του συνιστά μια πρόκληση όταν καλείσαι να τον ενσαρκώσεις», όπως θα πει στο «Βήμα» ο Καϊσέτα.

Μιλάει με έναν αντίστοιχο θαυμασμό και ενθουσιασμό για τον χορογράφο της παράστασης, Τιάγκο Μπορντίν. «Σε αυτή την παραγωγή ο Τιάγκο έχει φρεσκάρει το έργο, το έχει ζωντανέψει, καταφέρνοντας ωστόσο να παραμείνει πιστός στην αρχική χορογραφία των Μαρίις Πετιπά και ακολούθως του Αλεξάντερ Γκόρσκι. Να μοιραστώ μαζί σας και κάτι προσωπικό: θαυμάζω πολύ το καλλιτεχνικό του όραμα και είναι μεγάλη μου τιμή που προσκλήθηκα να συμμετάσχω σε αυτή την παραγωγή».

Η μεγάλη εκτίμηση του χορευτή προς τον χορογράφο του έχει και βαθύτερες ρίζες καθώς αμφότεροι προέρχονται από την ίδια χώρα, τη Βραζιλία. «Πιστεύω ότι έχουμε πολλά κοινά, ένα από τα οποία είναι το πάθος και η περηφάνια για την καταγωγή μας. Είναι ένας εξαιρετικός χορογράφος αλλά και χορευτής, πραγματικά μοναδικός. Είναι η περίπτωση που λέμε «δεν φτιάχνονται χορευτές σαν και αυτόν πλέον στις μέρες μας». Οποτε κάνουμε πρόβες προσπαθώ να ρουφήξω σαν σφουγγάρι κάθε απόσταγμα γνώσης και εμπειρίας που μοιράζεται μαζί μας. Και είναι γενναιόδωρος με όσα μοιράζεται, κάθε στιγμή μαζί του είναι ένα πολύτιμο μάθημα».

Το πρώτο βήμα

O 24χρονος Καϊσέτα, ένας από τους πιο ταλαντούχους και ανερχόμενους χορευτές της γενιάς του, αποτελεί ένα ζωντανό παράδειγμα πώς η τέχνη μπορεί να αλλάξει ζωές. Γεννήθηκε στην Ουμπερλάντια της Νοτιοανατολικής Βραζιλίας και βρήκε τον δρόμο του για την ορχηστική τέχνη τυχαία, όταν επιλέχθηκε να συμμετάσχει σε ένα κοινωνικό πρόγραμμα μιας τοπικής σχολής χορού. Αυτό το πρώτο βήμα τού άνοιξε την πόρτα για έναν κόσμο με τον οποίο δεν θα ερχόταν εύκολα σε επαφή γιατί δεν διέθετε τις κοινωνικές «προδιαγραφές».

«Οι μεγαλύτερες προκλήσεις που αντιμετώπισα στο ξεκίνημά μου ήταν περισσότερο οικονομικής φύσης. Πολύ συχνά το μπαλέτο αντιμετωπίζεται ως μια μορφή τέχνης προορισμένη για μια ελίτ και το δικό μου υπόβαθρο είναι ταπεινό. Υπήρξα τυχερός όμως γιατί βρέθηκα τη σωστή στιγμή στο σωστό σημείο και βρέθηκα δίπλα σε σπουδαίους μέντορες. Πάντα με οδηγούσε το πάθος μου. Αντί να αφήσω τα εμπόδια να με τραβήξουν πίσω τα χρησιμοποίησα ως εργαλείο και όπλο για να πολεμήσω για τα όνειρά μου».

Επαιρνε βέβαια και πολύ θετική ανατροφοδότηση γιατί η πορεία του ήταν εντυπωσιακή από την αρχή. Εκπαιδεύτηκε στην Κρατική Σχολή Χορού του Βερολίνου και το 2017, σε ηλικία μόλις 17 ετών, έκανε το μεγάλο άλμα προς τη διεθνή σκηνή, όταν εντάχθηκε στο Μπαλέτο Μαριίνσκι της Αγίας Πετρούπολης, έναν από τους πλέον ιστορικούς και επιδραστικούς θιάσους κλασικού χορού παγκοσμίως. Μόλις δύο χρόνια αργότερα, το 2019, προήχθη σε Σολίστ, κατακτώντας μια θέση ανάμεσα στους κορυφαίους χορευτές του Μπαλέτου.

Ωστόσο, η ραγδαία κλιμάκωση του πολέμου μεταξύ Ρωσίας και Ουκρανίας το 2022 τον ανάγκασε να πάρει μια δύσκολη απόφαση. Παρά το γεγονός ότι ανερχόταν με ιλιγγιώδη ταχύτητα, αποφάσισε να εγκαταλείψει τη Ρωσία και να συνεχίσει την καριέρα του σε ένα νέο περιβάλλον. «Δεν θα έλεγα ότι η απόφασή μου αυτή με επηρέασε από καλλιτεχνική άποψη αλλά κυρίως ότι με ανάγκασε να κάνω προσαρμογές προκειμένου να συνεχίσω την προσπάθεια να εκπληρώνω τις φιλοδοξίες μου και τις δημιουργικές μου ανάγκες. Ημουν τυχερός, υπήρξα μέλος ίσως της πιο ιστορικής ομάδας μπαλέτου στον κόσμο και που με δίδαξαν ορισμένοι από τους πιο σημαντικούς και έμπειρους χορογράφους και δασκάλους της».

Ο Καϊσέτα βρήκε στέγη στο Εθνικό Μπαλέτο της Ολλανδίας (Dutch National Ballet), έναν θίασο που του προσφέρει περισσότερες ευκαιρίες καλλιτεχνικής εξέλιξης. Το 2023 απέκτησε τον τίτλο του Α’ Χορευτή και έχει ήδη ερμηνεύσει με επιτυχία όλους τους ρόλους του κλασικού ρεπερτορίου.

«Τώρα βρίσκομαι σε έναν πολύ πιο διευρυμένο κόσμο, γεμάτο με απεριόριστες δυνατότητες ώστε να διαμορφώσω την καριέρα μου όπως θα επιλέξω. Δεν θα τα είχα όλα αυτά αν είχα παραμείνει στη Ρωσία. Από την άλλη, ίσως να μη φτάσω ποτέ στο επίπεδο ενός κλασικού χορευτή που είναι ο κορυφαίος του είδους, όπως πιστεύω ότι θα κατάφερνα αν έμενα. Είναι ένα παράδοξο με το οποίο θα πρέπει να ζήσω την υπόλοιπη ζωή μου».

INFO «Δον Κιχώτης» στην Αίθουσα Σταύρος Νιάρχος της Εθνικής Λυρικής Σκηνής στο Κέντρο Πολιτισμού Ιδρυμα Σταύρος Νιάρχος στις 5, 7, 8, 15, 20, 22, 24, 26 και 28 Δεκεμβρίου 2024.