Hοmo Universalis. Πρόκειται για έναν χαρακτηρισμό που δικαίως αποδίδεται στον καθηγητή Αισθητικής και Φιλοσοφίας της Τέχνης, αλλά και συγγραφέα, εικαστικό, ποιητή και γεωπολιτικό αναλυτή, στον πολυσχιδή Δημοσθένη Δαββέτα. Αυτή τη φορά ο αεικίνητος δημιουργός με τη μυθιστορηματική ζωή παραδίδει δύο βιβλία: τη «Μικρή Ιστορία της Μοντέρνας Τέχνης» αλλά και τη «Μικρή Ιστορία της Μόδας» (αμφότερα κυκλοφορούν από τις εκδόσεις Διόπτρα). Μέσα από κείμενα εύληπτα και συνάμα γοητευτικά, ο αναγνώστης μαθαίνει για τον κόσμο της μοντέρνας τέχνης και της μόδας, με τον συγγραφέα να συστήνει τις μυθικές προσωπικότητες που σφράγισαν με την παρουσία τους αυτούς τους δύο χώρους, ξεδιαλύνοντας ταυτόχρονα με τρόπο απόλυτα κατανοητό δύσκολους όρους και έννοιες. «Νεαρό παιδί, μόλις 21-22 ετών, έφυγα από την Ελλάδα και είχα την τύχη να βρεθώ δίπλα σε ανθρώπους όπως ο Γιόζεφ Μπόις στη Γερμανία και ο Αντι Γουόρχολ στη Νέα Υόρκη» αναφέρει μιλώντας στο «Βήμα» ο Δημοσθένης Δαββέτας. «Αυτοί οι δύο άνθρωποι με δίδαξαν το εξής: ότι η τέχνη για να επιτελεί το έργο της σωστά δεν πρέπει να απευθύνεται σε μια δική της γλώσσα κλειστή και αυτονόητη μόνο στους ειδήμονες, αλλά αντίθετα να γίνεται κατανοητή στο ευρύ κοινό. Αυτό προκύπτει, αν θέλετε, και από τον ορισμό της, μέσα από τη μυθολογία. Την τέχνη την πήρε ο Προμηθέας από τους θεούς για να τη δώσει στους ανθρώπους. Εφερε λοιπόν τον χαρακτήρα μιας επαναστατικής δύναμης. Γιατί τελικά η τέχνη είναι μια βαθιά προσπάθεια εκδημοκρατισμού».
Ετσι ακριβώς λοιπόν λειτούργησε και ως συγγραφέας ο Δημοσθένης Δαββέτας μέσα από αυτά τα δύο βιβλία του, λαμβάνοντας υπόψη του το πλατύ κοινό, χωρίς όμως να κάνει εκπτώσεις στις έννοιες και τις αξίες που εξετάζει. «Αυτό είναι και το μεγάλο στοίχημα: να μπορείς να εξηγήσεις δύσκολους όρους με τρόπο κατανοητό» αναφέρει. «Οπως μου είχε πει κάποτε και ο Αντι Γουόρχολ «το μυστήριο βρίσκεται στην απλότητα»».
Περιεχόμενο για συνδρομητές
Έχετε ήδη συνδρομή;Μπορείτε να συνδεθείτε από εδω
Είσοδος