Ακόμα και μέσα στην καρδιά του καλοκαιριού τα μεγάλα θέατρα συνεχίζουν το ένα μετά το άλλο να ανακοινώνουν τα προγράμματά τους για τη νέα περίοδο λειτουργίας τους. Και οι σταρ της όπερας, μέσα και από τα κοινωνικά δίκτυα που οι περισσότεροι εξ αυτών χειρίζονται πλέον με αξιοθαύμαστη επιδεξιότητα, αποκαλύπτουν ποιοι θα είναι οι επόμενοι μεγάλοι ρόλοι τους και οι παραγωγές στις οποίες θα κληθούν για άλλη μία χρονιά να λάμψουν.
Πολλά και ενδιαφέροντα περιμένουν τους φίλους του λυρικού τραγουδιού τους επόμενους μήνες, και εμείς σήμερα παρουσιάζουμε μια επιλογή από τα σημαντικότερα. Μια μικρή ανθολογία των παραστάσεων που θα ανέβουν στις μεγάλες σκηνές, από τη Σκάλα του Μιλάνου ως τη Μετροπόλιταν Οπερα της Νέας Υόρκης, και που ξεχωρίζουν κυρίως λόγω των ηχηρών ονομάτων που συμμετέχουν σε εκείνες.
Η υπόθεση Νετρέμπκο
Στο κέντρο των εξελίξεων βρίσκεται βεβαίως για άλλη μία χρονιά η σούπερ σταρ πριμαντόνα της εποχής μας, η Αννα Νετρέμπκο. Για πολλούς και διάφορους λόγους, όχι όλους σχετικούς με την τέχνη της. Η υψίφωνος από τη Ρωσία τους προηγούμενους μήνες απασχόλησε πολλάκις τις σελίδες του Τύπου, αρχικά με την ανακοίνωσή της πως μετακομίζει μόνιμα στο Ντουμπάι και αμέσως μετά με τη δημοσιοποίηση του διαζυγίου της από τον τενόρο Γιουσίφ Εϊβάζοφ, με τον οποίο ήταν παντρεμένη δέκα χρόνια.
Παράλληλα με τις εξελίξεις και τις εντάσεις στην προσωπική ζωή της συνεχίστηκαν και οι εντάσεις στην καριέρα της, κυρίως ο πόλεμος ανακοινώσεων ανάμεσα στους εκπροσώπους της και στον γενικό διευθυντή της Μετροπόλιταν Οπερα Πίτερ Γκελμπ, τον άνθρωπο που την ανάγκασε να διακόψει την καριέρα της στις ΗΠΑ κατηγορώντας την ως υποστηρίκτρια του Βλαντίμιρ Πούτιν.
Ο Γκελμπ της επιτέθηκε εκ νέου με αφορμή την ανακοίνωση της επιστροφής της στις ΗΠΑ με γκαλά όπερας στο Παλμ Μπιτς, στις 3 Φεβρουαρίου 2025, χαρακτηρίζοντας την πρόσκλησή της από την εκεί όπερα «ατυχή απόφαση» καθώς «οι προσπάθειες της Νετρέμπκο να αποστασιοποιηθεί από τις πολιτικές της Ρωσίας στην Ουκρανία παραμένουν ανειλικρινείς». Η σταρ απάντησε μέσω του μάνατζέρ της πως με ενδιαφέρον θα συζητούσε και το ενδεχόμενο επιστροφής της στη Μετροπόλιταν, υπό την προϋπόθεση ότι ο Γκελμπ δεν θα είναι πια διευθυντής της.
Ο πόλεμος εναντίον της συνεχίστηκε στην Ευρώπη, όταν μετά την ανακοίνωση πως τον Μάρτιο του 2025 θα ερμηνεύσει την «Τόσκα» του Πουτσίνι στη Ρώμη, ο ουκρανός πρεσβευτής στην Ιταλία απηύθυνε επιστολή στον δήμαρχο της πόλης και στον διευθυντή της Οπερας της Ρώμης ζητώντας τους να επανεξετάσουν το θέμα, καθώς «θεωρούμε αυτή την επιλογή πολύ προβληματική και ακατάλληλη, δεδομένων των προηγούμενων σχέσεων της Νετρέμπκο με το καθεστώς Πούτιν και των αμφίβολων θέσεών της πάνω στην τρέχουσα ρωσική εισβολή στην Ουκρανία».
Αντιθέτως, χωρίς φασαρίες και αντιδράσεις ανακοινώθηκε από τη Σκάλα του Μιλάνου πως η Νετρέμπκο θα ανοίξει τη νέα περίοδο λειτουργίας του θεάτρου στις 7 Δεκεμβρίου 2024 ερμηνεύοντας τη Λεονόρα στη «Δύναμη του πεπρωμένου» του Βέρντι. Και έχοντας στον πλευρό της τον σούπερ σταρ τενόρο Γιόνας Κάουφμαν. Κατά τα άλλα, τους προσεχείς μήνες η διάσημη υψίφωνος θα εμφανιστεί στο Βερολίνο με τον «Ναμπούκο» του Βέρντι (2-12 Οκτωβρίου), στο Μόντε Κάρλο με την «Μποέμ» του Πουτσίνι (8-13 Νοεμβρίου), στη Βιέννη με την «Αριάδνη στη Νάξο» του Ρ. Στράους (21-31 Ιανουαρίου 2025), όπερα που θα τραγουδήσει για πρώτη φορά στην καριέρα της, καθώς και σε σειρά ρεσιτάλ (συχνά μαζί με τον πρώην σύζυγό της Γιουσίφ Εϊβάζοφ) σε όλη την Ευρώπη.
Η επιστροφή του Κάουφμαν
Οσο για τον εξαιρετικά δημοφιλή Γιόνας Κάουφμαν, αυτός θα υποδεχτεί το φθινόπωρο με την κυκλοφορία ενός νέου CD. Το «Puccini: Love affairs» θα βρίσκεται στα καταστήματα και στα διαδικτυακά δισκοπωλεία από τις 13 Σεπτεμβρίου. Περιλαμβάνει ντουέτα από τις δημοφιλέστερες όπερες του Τζάκομο Πουτσίνι τα οποία ο γερμανός τενόρος ερμηνεύει μαζί με τις υψιφώνους Αννα Νετρέμπκο, Ασμίκ Γκριγκοριάν, Σόνια Γιόντσεβα, Μαρία Αγκρέστα, Πρίτι Γέντε και Μάλιν Μπιστράμ.
Ακολούθως ο Κάουφμαν θα παρουσιάσει το πρόγραμμα «Viva Puccini» στο Παρίσι (9/10), στη Βιέννη (13/10), στο Μάνχαϊμ (17/10), στο Φράιμπουργκ (19/10), στη Φρανκφούρτη (22/10) και σε πολλές ακόμα πόλεις. Στις 29 Νοεμβρίου θα συμπράξει για άλλη μία φορά με τη Νετρέμπκο σε εκδήλωση αφιερωμένη (και πάλι) στον Πουτσίνι, στη Σκάλα του Μιλάνου, ενώ μερικές ημέρες μετά θα συναντήσει ξανά τη διάσημη συνάδελφό του στη φημισμένη σκηνή της Σκάλα για τη «Δύναμη του πεπρωμένου».
Στη συνέχεια ο Γιόνας Κάουφμαν θα εμφανιστεί στη Βιέννη με τους «Παλιάτσους» του Λεονκαβάλο (πρεμιέρα στις 12 Ιανουαρίου 2025) και στο αυστριακό Tiroler Festspiele Erl με τον «Πάρσιφαλ» του Βάγκνερ (πρεμιέρα στις 17 Απριλίου 2015). Να σημειωθεί πως στις 9 Φεβρουαρίου 2025 θα δώσει ένα ρεσιτάλ και στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών.
Τα ρεσιτάλ της Γιόντσεβα
Φυλλομετρώντας το πρόγραμμα των άλλων σταρ του λυρικού τραγουδιού βρίσκουμε την εκ Βουλγαρίας υψίφωνο Σόνια Γιόντσεβα να ερμηνεύει το μπαρόκ αριστούργημα του Χένρι Πέρσελ «Διδώ και Αινείας» στην Τουλούζη, στις Βερσαλλίες και στη Μαδρίτη με πρώτη παράσταση στις 7 Οκτωβρίου. Η καλλιτέχνις συνεχίζει με σειρά ρεσιτάλ σε ευρωπαϊκές πόλεις και με εμφανίσεις στην Κρατική Οπερα της Βιέννης με την «Τόσκα» του Πουτσίνι (πρεμιέρα στις 9 Φεβρουαρίου 2025), τη «Γιολάντα» του Τσαϊκόφσκι (πρεμιέρα στις 24 Μαρτίου) και τον «Αντρέα Σενιέ» του Τζορντάνο (πρεμιέρα στις 8 Απριλίου). Τον Μάιο του 2025 η Γιόντσεβα θα ερμηνεύσει για πρώτη φορά στην καριέρα της τη Λίζα στην «Ντάμα πίκα» του Τσαϊκόφσκι στη Μετροπόλιταν Οπερα της Νέας Υόρκης.
H Λίζε Ντάβιντσεν, η νορβηγή υψίφωνος που ενθουσίασε το κοινό του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών στο ρεσιτάλ που έδωσε τον Οκτώβριο του 2022, σχεδόν καθ’ όλη τη διάρκεια του φθινοπώρου θα ερμηνεύει την «Τόσκα» σε τέσσερις διαφορετικές παραγωγές, αρχικά στο Βερολίνο (6-19/9), μετά στο Μόναχο (23/9-2/10), στη συνέχεια στη Νέα Υόρκη (12-23/11) και τέλος στη Βιέννη (7-10/11). Στη Νέα Υόρκη θα επιστρέψει τον Μάρτιο του 2025 για τον «Φιντέλιο» του Μπετόβεν. Οπως και στις 22 Σεπτεμβρίου 2026 (για να αναφέρουμε και μια είδηση της τελευταίας στιγμής) για να ανοίξει τη σεζόν 2026-27 της Μετροπόλιταν Οπερα με τον «Μάκβεθ» του Βέρντι, καθώς και στις 9 Μαρτίου 2026 για να ερμηνεύσει την Ιζόλδη στην όπερα του Βάγκνερ «Τριστάνος και Ιζόλδη».
Μια ακόμα τραγουδίστρια που εντυπωσίασε προσφάτως το ελληνικό κοινό, η υψίφωνος Ναντίν Σιέρα, η εφετινή «Τραβιάτα» της Εθνικής Λυρικής Σκηνής στο Ηρώδειο, θα βρεθεί στη Νέα Υόρκη στις 4 Οκτωβρίου για να τραγουδήσει «Ριγκολέτο» του Βέρντι. Θα ακολουθήσουν στις 10 και 12 Δεκεμβρίου δύο εμφανίσεις στο Λονδίνο (Barbican Centre) για να ερμηνεύσει σε μορφή κονσέρτου τη «Ρόντινε» του Πουτσίνι.
Οσο για τον συμπρωταγωνιστή τής Σιέρα στην αθηναϊκή «Τραβιάτα», τον ιταλικής καταγωγής βρετανό τενόρο Φρέντι ντε Τομάζο, αυτός θα κάνει τα δικά του διαδοχικά περάσματα από Βερολίνο, Μόναχο, Νέα Υόρκη και Βιέννη ως συμπρωταγωνιστής της Λίζε Ντάβιντσεν σε όλες τις επικείμενες εμφανίσεις της στην «Τόσκα». Αμέσως μετά, τη 1/12, θα εμφανιστεί στην Κρατική Οπερα του Αμβούργου με την «Μποέμ» του Πουτσίνι. Στις 9 Απριλίου θα είναι ο Ντον Χοσέ στην «Κάρμεν» του Μπιζέ στη Βασιλική Οπερα του Λονδίνου, με Κάρμεν τη ρωσίδα μεσόφωνο Αϊγκούλ Αχμετσίνα, που τελευταίως γνωρίζει μεγάλη επιτυχία ερμηνεύοντας τον ρόλο της φλογερής Τσιγγάνας με την ανυπότακτη καρδιά.
Υπερωρίες για την Οροπέσα
H αμερικανή υψίφωνος Λιζέτ Οροπέσα, την οποία έχουμε επίσης χειροκροτήσει ως «Τραβιάτα» στην Εθνική Λυρική Σκηνή, θα συναντήσει ξανά τη λαοφιλή ηρωίδα του Βέρντι στην Κρατική Οπερα της Βιέννης στις 6 Σεπτεμβρίου. Στις 3 Οκτωβρίου, στη Βαλένθια, θα τραγουδήσει τη «Μανόν» του Μασνέ, ενώ στις 17 του μήνα στο Παρίσι (Theatre des Champs-Elysees) θα είναι σολίστ στο «Ρέκβιεμ» του Μότσαρτ.
Στο Teatro Real της Μαδρίτης από τις 14 ως τις 29 Δεκεμβρίου θα ερμηνεύσει για πρώτη φορά στην καριέρα της τη «Μαρία Στουάρντα» του Ντονιτσέτι. Στις 6 Φεβρουαρίου 2025 θα εμφανιστεί στους «Πουριτανούς» του Μπελίνι στο Παρίσι και στις 23 Μαΐου (πάλι για πρώτη φορά στην καριέρα της) στον «Φάουστ» του Γκουνό στο Λονδίνο.
Ο βαρύτονος Λουντοβίκ Τεζιέ στις 11 και στις 13 Οκτωβρίου θα πρωταγωνιστήσει στον «Σιμόν Μποκανέγκρα» του Βέρντι, στο Σαν Κάρλο της Νάπολι. Από τις 21 ως τις 26 Οκτωβρίου θα είναι ο Σκάρπια στην «Τόσκα» που θα παρουσιαστεί στην Οπερα της Ρώμης.
H καναδή υψίφωνος Σόντρα Ραντβανόφσκι μετά τις παραστάσεις της με την «Τουραντότ» του Πουτσίνι στο Βερολίνο (13-25 Σεπτεμβρίου) και στο Μόναχο (6-19 Οκτωβρίου) θα δώσει σειρά ρεσιτάλ σε διάφορες πόλεις της Ευρώπης μαζί με τον πολωνό τενόρο Πιοτρ Μπεστσάλα. Το Απρίλιο του 2025 θα ερμηνεύσει για πρώτη φορά στην καριέρα της τον «Αττίλα» του Βέρντι στο Σαν Κάρλο της Νάπολι. Την ίδια όπερα θα τραγουδήσει αμέσως μετά, τον Μάιο του 2025, και στο Teatro Real της Μαδρίτης.
Την Αμνέριδα από την «Αΐντα» του Βέρντι θα ερμηνεύσει η σημαντικότερη μεσόφωνος της εποχής μας, η Λετονή Ελίνα Γκαράντσα στο Μόναχο, από τη 1 ως τις 15 Δεκεμβρίου. Τον Ιανουάριο του 2025 θα είναι η Σαντούτσα στην «Καβαλερία Ρουστικάνα» του Μασκάνι στη Βιέννη και στη συνέχεια, από τις 13 ως τις 23 Μαρτίου, η Εμπολι από τον «Ντον Κάρλος» του Βέρντι, πάλι στη Βιέννη.
Ο επίμονος Ντομίνγκο
Οσο για τον Πλάθιντο Ντομίνγκο, στα 83 του χρόνια, παρά την εύλογη φθορά της φωνής που έφερε μαζί του ο χρόνος και τα εξήντα και βάλε χρόνια της καριέρας του (!), συνεχίζει ακάθεκτος με συναυλίες στο Αμβούργο (29 Σεπτεμβρίου), στη Σαραγόσα (13 Οκτωβρίου), στο Βουκουρέστι (4 Νοεμβρίου) και στην Κλουζ-Ναπόκα της Ρουμανίας (7 Νοεμβρίου). Στις 20, 23 και 27 Νοεμβρίου ο ισπανός τενόρος θα βρεθεί αντιστοίχως στο Μπρίσμπεϊν, στο Σίδνεϊ και στη Μελβούρνη της Αυστραλίας για να τραγουδήσει (όπως έκανε προσφάτως και στη Χαλκιδική και στην Αθήνα) με τον ομότεχνο φίλο του, τον 77χρονο καταλανό τενόρο Χοσέ Καρέρας. Και αμέσως μετά θα συνεχίσει με εμφανίσεις στην Κολωνία (10 Ιανουαρίου 2025), στο Μόναχο (18 Μαρτίου), στη Φρανκφούρτη (5 Απριλίου) και στο Βερολίνο (11 Απριλίου).