Ως καλλιτέχνης, ο γάλλος ηθοποιός Ζεράρ Ντεπαρντιέ δεν χρειάζεται συστάσεις. Σε μια καριέρα που εκτείνεται σε μια περίοδο 60 περίπου χρόνων, έχει κατακτήσει τη θέση του παγκόσμιου σταρ και στην πλούσια φιλμογραφία του (περισσότεροι από 240 ρόλοι σε ταινίες και σειρές) θα βρούμε κάποιες από τις πιο εμβληματικές ταινίες του μεταπολεμικού γαλλικού κινηματογράφου. Ανάμεσά τους, ενδεικτικά, «Το τελευταίο μετρό», «Η γυναίκα της διπλανής πόρτας» και «Σιρανό ντε Μπερζεράκ». Ομως στο διάστημα 2000-2022, περισσότερες από 12 γυναίκες οι οποίες έχουν συνεργαστεί με τον θρυλικό γάλλο ηθοποιό και παραγωγό τον έχουν κατηγορήσει για επιθετική συμπεριφορά κατά τη διάρκεια των γυρισμάτων ταινιών τους: οι κατηγορίες αναφέρονται σε «επαναλαμβανόμενα σεξουαλικά σχόλια», «αγγίγματα» και «επίμονα γρυλίσματα».
Την άνοιξη του 2023 οι κατηγορίες αυτές αποκαλύφθηκαν από τη γαλλική ερευνητική ιστοσελίδα Mediapart, η οποία ανέφερε ότι τρεις γυναίκες κατέθεσαν την μαρτυρία τους στη Δικαιοσύνη, που διερευνά τις υποθέσεις. Μία από αυτές είναι η ηθοποιός Σαρλότ Αρνού, η οποία ισχυρίζεται ότι τον Αύγουστο του 2018, όταν ήταν 22 ετών, έπεσε σεξουαλικής επίθεσης από τον Ντεπαρντιέ δύο φορές στο σπίτι του στο Παρίσι. Θα πρέπει όμως να σημειωθεί ότι ενώ αυτή η υπόθεση είχε απορριφθεί το 2019 λόγω έλλειψης αποδεικτικών στοιχείων, άνοιξε εκ νέου το 2020. Η έρευνα της Εισαγγελίας για την υπόθεση Ντεπαρντιέ – Αρνού συνεχίζεται και ο ηθοποιός, μέσω του δικηγορικού γραφείου Τεμίμ που έχει αναλάβει την υπεράσπισή του, «απορρίπτει επισήμως το σύνολο των ποινικών κατηγοριών».
Το «καυτό» ντοκιμαντέρ
Εν τω μεταξύ μια άλλη μαρτυρία που διερευνάται αυτή την περίοδο από την Εισαγγελία του Παρισιού είναι της γαλλίδας ηθοποιού Ελέν Νταράς, η οποία τον περασμένο Δεκέμβριο κατέθεσε ότι το 2007 ο Ντεπαρντιέ της επιτέθηκε σεξουαλικά κατά τη διάρκεια των γυρισμάτων της ταινίας «Disco». Η είδηση αναφέρθηκε για πρώτη φορά από το γαλλικό τηλεοπτικό δίκτυο France 2, το οποίο μετέδωσε το ντοκιμαντέρ με τίτλο «Gerard Depardieu: La chute de l’ogre» (σ.σ.: «Ζεράρ Ντεπαρντιέ: Η πτώση του Δράκου»).
Στο ντοκιμαντέρ, η Νταράς λέει ότι ο Ντεπαρντιέ «την άρπαξε από τη μέση» και είχε ένα «περιπλανώμενο χέρι». Λέει επίσης ότι έβαλε «το χέρι του στον γλουτό [της] με επίμονο τρόπο» και της πρότεινε να πάνε στο καμαρίνι του. Παρόλο που η Νταράς απέρριψε τις υποτιθέμενες προτάσεις του, είπε ότι «συνέχιζε να [την] ψηλαφίζει μεταξύ των λήψεων». Και σε αυτή την περίπτωση, ο Ντεπαρντιέ αρνήθηκε όλους τους ισχυρισμούς με μια σύντομη ανοιχτή επιστολή του που δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα «Le Figaro» την 1η του περασμένου Οκτωβρίου και αναφέρθηκε στις κατηγορίες βιασμού που κατέθεσε η Αρνού, οι γονείς της οποίας είναι παλιοί φίλοι του.
Η εμπλοκή του Μακρόν
Η πολιτική απόφαση του προέδρου της Γαλλίας Εμανουέλ Μακρόν να πάρει θέση υπέρ του Ζεράρ Ντεπαρντιέ μετά την προβολή του ντοκιμαντέρ, είχε, όπως θα το περίμενε κανείς, επίσης συνέπειες. Ο Μακρόν καταδίκασε το «κυνήγι μαγισσών που μαίνεται εναντίον του Ντεπαρνιέ», δήλωσε αντίθετος προς τον τρόπο με τον οποίο ένα μέρος της γαλλικής κοινής γνώμης επέκρινε τη συμπεριφορά του και δεν έκρυψε τον προσωπικό θαυμασμό του για έναν «ιδιοφυή» ηθοποιό «που κάνει τη Γαλλία υπερήφανη» όπως δήλωσε. Και όπως ήταν φυσικό η θέση του γάλλου προέδρου υπήρξε αφορμή για μια νέα διαμάχη, ανάμεσα σε εκείνους που υποστηρίζουν και εκείνους που καταδικάζουν τον Ντεπαρντιέ.
Στη Γαλλία ηθοποιοί, σκηνοθέτες και άλλα πρόσωπα από τον καλλιτεχνικό και όχι μόνο χώρο βρίσκονται αυτή την περίοδο σε αντίπαλα στρατόπεδα. Μια μερίδα καλλιτεχνών υπέγραψε κείμενο που καταδικάζει τη διαπόμπευση του 75ρονου ηθοποιού, μια άλλη μερίδα όμως δείχνει ενοχλημένη για το ότι ο Ντεπαρντιέ επειδή είναι αυτός που είναι χαίρει ευνοϊκής μεταχείρισης. Δεν πρέπει δε να ξεχνάμε ότι ο Ντεπαρντιέ έχει υπάρξει αρκετά προκλητικός γενικότερα στη ζωή του, ακόμα και σε εθνικά ζητήματα της πατρίδας του. Το 2013 ο Βλαντίμιρ Πούτιν τον ανακήρυξε επισήμως πολίτη της Ρωσίας δίνοντας λύση στα φορολογικά του προβλήματα και από την πλευρά του ο τότε πρωθυπουργός Ζαν-Μαρκ Ερό τον χαρακτήρισε «αξιοθρήνητο» δημοσίως προκαλώντας το μένος του ηθοποιού.
Τα εφηβικά χρόνια
Οπου και αν βρίσκεται η αλήθεια, ο Ζεράρ Ντεπαρντιέ έχει βαρύ ιστορικό πάνω σε θέματα σεξουαλικής φύσης και κατά κάποιον τρόπο όλα ξεκινούν από τη συνέντευξη με τίτλο «Cyrano takes Hollywood» (Ο Σιρανό κατακτά το Χόλιγουντ) που ο Ζεράρ Ντεπαρντιέ παραχώρησε στο περιοδικό «ΤΙΜΕ» το 1991. Εκείνη την εποχή ο Ντεπαρντιέ βρισκόταν στο πικ του με την επιτυχία των ταινιών «Πράσινη κάρτα» και «Σιρανό ντε Μπερζεράκ», όπου έδωσε μια χειμαρρώδη εκδοχή του ήρωα του τίτλου του έργου του Εντμόν Ροστάν και στα 42 του είχε προταθεί για το Οσκαρ Α’ ανδρικού ρόλου.
Μιλώντας για τα εφηβικά χρόνια της ζωής του στην περιοχή όπου ο Ντεπαρντιέ μεγάλωσε, το Σατορό στην περιοχή Ιντρ, η οπλοφορία, οι κλοπές αυτοκινήτων όπως και η πώληση λαθραίων τσιγάρων και αλκοολούχων ποτών στους στρατιώτες της αμερικανικής βάσης που υπήρχε εκεί ήταν τα λιγότερο. Στη συνέντευξη του «ΤΙΜΕ», το χειρότερο ήρθε όταν ο Ντεπαρντιέ ρωτήθηκε για τις ακραίες σεξουαλικές εμπειρίες στην περίοδο της εφηβείας του. Για την ακρίβεια ρωτήθηκε περί βιασμού. Η απάντησή του ήταν καταφατική. «Αλλά ήταν απολύτως φυσικό κάτω από εκείνες τις συνθήκες» λέει επίσης στη συνέντευξη. «Ολα αυτά με κάνουν και γελώ. Ηταν μέρος της παιδικής μου ηλικίας». Μετά τη δημοσίευση της συνέντευξης, όπως ήταν φυσικό ακολούθησαν μηνύσεις του Ντεπαρντιέ προς το περιοδικό.
Σήμερα πάντως, με τις κατηγορίες που έχει δεχθεί, ο Ζεράρ Ντεπαρντιέ δεν γελά καθόλου. Ολες αυτές οι κατηγορίες, ανεξαρτήτως από το πού βρίσκεται η αλήθεια, ήταν αναπόφευκτο να έχουν επιπτώσεις στην καριέρα του. Αν και η υπόθεση από μόνη της δεν τον εμπόδισε να εξασφαλίσει κινηματογραφικά έργα υψηλού προφίλ, η περιοδεία για το μακροχρόνιο μουσικό σόου του, «Depardieu Chante Barbara», διεκόπη.