Το πιο ωραίο με τα φεστιβάλ που φιλοξενούνται σε μικρές πόλεις είναι το πόσο επιδρούν στην ατμόσφαιρα της έδρας τους για όσο διαρκούν. Χάρη στο εφετινό Animasyros, για παράδειγμα, μια διοργάνωση αφιερωμένη στην τέχνη του animation, συναντούσες πριν από μερικές ημέρες παντού στην Ερμούπολη βιαστικούς πλην χαρούμενους προσκεκλημένους από διάφορα μέρη του κόσμου που τριγυρνούσαν στα στενά της Σύρου με τις διαπιστεύσεις κρεμασμένες στον λαιμό και τις πάνινες τσάντες στον ώμο. Αψηφώντας τους απειλητικούς «Ξενοφώντα» και «Ζορμπά», που αποδείχτηκαν τελικά πιο ήπιοι από όσο τους περιμέναμε, βημάτιζαν ταχέως για προλάβουν προβολές, εργαστήρια και λοιπές εκδηλώσεις.
Το στοίχημα της αντοχής, που είναι κάτι πολύ σημαντικό, ειδικά για ένα εξειδικευμένο φεστιβάλ που πίστεψε από την αρχή στην αποκέντρωση, το έχει κερδίσει το Animasyros αφού ολοκλήρωσε την 11η χρονιά του. Και φαίνεται πως έχει κατακτήσει επίσης μια ζηλευτή εξωστρέφεια και μια συνεχιζόμενη εξέλιξη, με νέες ενότητες να προστίθενται κάθε φορά που παρουσιάζεται. Είναι βέβαια σχεδόν αδύνατο να του αντισταθείς, γιατί οι περισσότερες ταινίες που προβάλλονται στο πλαίσιό του είναι φιλμάκια κινούμενων σχεδίων μικρού μήκους και μπορείς άνετα να κάθεσαι στο θέατρο Απόλλων ή στον κινηματογράφο Παλλάς και να τα χαζεύεις να παίζουν το ένα μετά το άλλο (στη συντριπτική πλειονότητά τους είναι καλοφτιαγμένα και ενδιαφέροντα).
Δεν τους πτόησε ο καιρός
Κάποιες προγραμματισμένες υπαίθριες εκδηλώσεις χρειάστηκε εφέτος δυστυχώς να μεταφερθούν σε κλειστούς χώρους λόγου του άστατου καιρού, όμως το πάρτι που πραγματοποιήθηκε στο Πνευματικό Κέντρο του Δήμου Ερμούπολης το περασμένο Σάββατο κρίθηκε καθ’ όλα επιτυχημένο, αφού οι κινηματογραφιστές αποδεικνύονται με αξιοθαύμαστη συνέπεια οι πιο χορευταράδες από οποιονδήποτε συναφή κλάδο. Μια ημέρα μετά το φεστιβάλ ολοκληρώθηκε με μια λαμπερή τελετή λήξης. Ο πρόεδρος του Animasyros 11 Βασίλης Καραμητσάνης ευχαρίστησε το κοινό που παρακολούθησε για 11η χρονιά τις δράσεις του φεστιβάλ, τόσο τις πλούσιες προβολές όσο και τα πρωτότυπα εργαστήρια, και ανανέωσε το ραντεβού τού πλέον σημαντικότερου θεσμού της τέχνης της εμψύχωσης στην Ελλάδα για το 2019. Οπως ανέφερε χαρακτηριστικά, για πέντε ολόκληρες ημέρες και νύχτες η Σύρος φιλοξένησε εκατοντάδες animated χαρακτήρες σε 200 ταινίες από 30 χώρες, διαγωνιστικά προγράμματα, πανοράματα, αλλά και μια σειρά εργαστηρίων που απευθύνονται σε κάθε ηλικιακή ομάδα. Η 11η διοργάνωση του Animasyros είχε εγκαινιάσει στην Αθήνα, λίγες ημέρες πριν από την έναρξη του φεστιβάλ, μια νέα πρωτοβουλία, την Athens Animation Agora, ανοίγοντας έναν διάλογο ανάμεσα στην ελληνική και στη διεθνή δημιουργία animation σε καίρια θέματα όπως η παραγωγή και η διανομή.
Ανάδειξη του Μαυσωλείου
Το Animasyros έχει πλέον δημιουργήσει δυνατούς δεσμούς με τη Σύρο. Η κινητοποίηση των συντελεστών του έδωσε μάλιστα τη δυνατότητα σε ένα κρυφό αξιοθέατο της Ερμούπολης που κινδυνεύει από την εγκατάλειψη, το Μαυσωλείο του Αγίου Γεωργίου, να αναδειχθεί. Μέσα από το εκπαιδευτικό εργαστήριο «Η Σύρος διαφορετικά – Ξετυλίγοντας την ιστορία της» είκοσι δύο έφηβοι της Σύρου εμπνεύστηκαν από την ιστορία της. Το Μαυσωλείο, όπως κάθε κοιμητήριο, είναι τόπος ανάπαυσης των ανθρώπων του νησιού. Μέσα από την τεχνική του pixilation και του stop motion οι νεαροί συμμετέχοντες δημιούργησαν μια μικρού μήκους ταινία animation γεμάτη μυθικούς και πραγματικούς ήρωες. Πολύ ενδιαφέρουσα ήταν και η έκθεση με τίτλο «IllustraSyros» στην Επαυλη Τσιροπινά, στην Ποσειδωνία, με περισσότερες από 100 εικόνες και βιβλία από όλον τον κόσμο, η οποία σκιαγράφησε μια ευρεία εικόνα του διεθνούς κόσμου της εικονογράφησης για παιδιά.
Κατά τη διάρκεια της τελετής λήξης απονεμήθηκαν και τα βραβεία του φεστιβάλ. Σχετικά με την πληθώρα των ταινιών του Animasyros 11, όπως ανέφερε χαρακτηριστικά ο δημοσιογράφος, ραδιοφωνικός παραγωγός και πρόεδρος της κριτικής επιτροπής του Διεθνούς Διαγωνιστικού και του Τηλεοπτικών και Κατά Παραγγελία Ταινιών, Ιωσήφ Πρωϊμάκης, «ήταν μια «θυελλώδης» εμπειρία και όχι μόνο λόγω του καιρού, αλλά και χάρη στα κύματα των σπουδαίων ταινιών που είχαμε την ευκαιρία να απολαύσουμε, τόσο στο τμήμα του Διεθνούς Διαγωνιστικού όσο και σε αυτό των Σειρών και Κατά Παραγγελία Ταινιών, δημιουργώντας ένα πολύχρωμο καλειδοσκόπιο που θα έπρεπε να χαρακτηρίζει ένα φεστιβάλ animation».
Τα βραβεία
Το μεγάλο βραβείο της κατηγορίας του Διεθνούς Διαγωνιστικού Τμήματος απονεμήθηκε στη γαλλική ταινία «Αρνητικός χώρος» [Negative Space (FR)] των Μαξ Πόρτερ και Ρου Κουβαχάτα. Το πρώτο βραβείο του Φοιτητικού Διαγωνιστικού Τμήματος απονεμήθηκε στην αμερικανική ταινία «Το Βορειοανατολικό Βασίλειο» («The Northeast Κingdom») του Αλαν Τζένιγκς. Το πρώτο βραβείο στην κατηγορία Τηλεοπτικών και Κατά Παραγγελία Ταινιών (TV & Commissioned Films) απονεμήθηκε στην ιταλική ταινία «Η ιστορία μας» («La nostra storia») του Λορέντζο Λατρόφα. To Βραβείο Ελληνόφωνης Ταινίας, θεσμοθετημένο από το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου και συνοδευόμενο από χρηματικό έπαθλο ύψους 1.500 ευρώ, απονεμήθηκε στην ταινία «Παγόβουνα» της Ειρήνης Βιανέλλη, μια, σύμφωνα με την κριτική επιτροπή, «εξαιρετική ταινία που χρησιμοποιεί έξυπνα την εικαστική τραχύτητα για να συνδέσει τους θεατές με την ένταση των κρυμμένων συναισθημάτων της απομόνωσης και της μοναξιάς. Ο παραλογισμός σε συνδυασμό με το αίσθημα του να μη γίνεσαι κατανοητός έναντι της μη κατανόησης είναι το κλειδί του σεναρίου». Τέλος, το Βραβείο Κοινού του Διαγωνιστικού Τμήματος Μεγάλου Μήκους απονεμήθηκε στην ταινία «Η βιοπαλαίστρια» («The breadwinner») της Νόρα Τουόμι, σε παραγωγή του Cartoon Saloon. Προσωπικά θα ξεχώριζα επίσης το αφάνταστα διασκεδαστικό αργεντίνικο φιλμάκι «Heroes» και το πολύ συγκινητικό βρετανικό ταινιάκι «The Imaginary Friends Society Presents – Radiation» που δημιουργήθηκε με σκοπό την εξοικείωση καρκινοπαθών παιδιών με τη θεραπεία με ακτίνες.