Aυτός ο πίνακας είναι σίγουρο ότι θα τραβήξει τα βλέμματα σαν μαγνήτης στη διάρκεια της σύντομης επίσκεψης προσωπικοτήτων (από την Ελλάδα και το εξωτερικό με αφορμή τα 200 χρόνια από την Εθνική Παλιγγενεσία) την ερχόμενη Τετάρτη 24 Μαρτίου, στην Εθνική Πινακοθήκη. Πρόκειται για ένα εκπληκτικό έργο του Νικηφόρου Λύτρα (λάδι σε μουσαμά, 248×148 εκ.), το οποίο αποτελεί δωρεά του Ιωάννη Β. Σερπιέρη. Μια προσωπογραφία της συζύγου του (1869), στην οποία ο Σερπιέρης έτρεφε ιδιαίτερη αδυναμία. Ο Νικηφόρος Λύτρας υπήρξε ως γνωστόν ένας από τους κορυφαίους έλληνες ζωγράφους και δασκάλους ζωγραφικής κατά τον 19ο αιώνα. Ο επιχειρηματίας Ιωάννης Β. Σερπιέρης, από τους πλέον επιφανείς της εποχής, ήταν φυσικό λοιπόν να απευθυνθεί στον Νικηφόρο Λύτρα, ζητώντας του να φιλοτεχνήσει το πορτρέτο της γαλλικής καταγωγής συζύγου του Clemence Leboy. H Clemence ήταν μέλος μιας πολύ πλούσιας οικογένειας που κατείχε σημαντικό πακέτο μετοχών στον γαλλικό τραπεζικό οίκο Ι. Roux-Fressinnet. Η γυναίκα βοήθησε μάλιστα τον Σερπιέρη στην εξεύρεση των απαιτούμενων κεφαλαίων για την επένδυση στα αρχαία μεταλλεία Λαυρίου. (Εκεί όπου σύμφωνα με τη μελέτη του μεταλλειολόγου Ανδρέα Κορδέλα οι αρχαίοι Αθηναίοι έβγαζαν ασήμι.) Ετσι έγινε δεκτό από το ελληνικό κράτος το αίτημα του δαιμόνιου επιχειρηματία για το δικαίωμα εκμετάλλευσής τους. Ο Ιωάννης Β. Σερπιέρης είχε στη συνέχεια πολλές «περιπέτειες» όσον αφορά τις επιχειρηματικές του δραστηριότητες (υπήρξε σε κάποια στιγμή και μεγάλη διένεξη με την ελληνική κυβέρνηση για κάποιες «κινήσεις» του), εμείς όμως θα σταθούμε στο έργο του που έχει σχέση με τον πολιτισμό. Εργα τέχνης από μεγάλους εικαστικούς και εξαιρετικές τοιχογραφίες κοσμούν την κατοικία Σερπιέρη, η οποία βρίσκεται (διασώζεται σε άριστη κατάσταση) στη συμβολή των οδών Πανεπιστημίου και Εδουάρδου Λω. Μαγευτικό αρχοντικό, που σήμερα ανήκει στην ΤΡΑΠΕΖΑ ΠΕΙΡΑΙΩΣ…
Περιεχόμενο για συνδρομητές
Το παρόν άρθρο, όπως κι ένα μέρος του περιεχομένου από tovima.gr, είναι διαθέσιμο μόνο σε συνδρομητές.