Εξι πιάνα και 12 πιανίστες επί σκηνής σε ένα μουσικό ταξίδι απρόσμενο, πρωτότυπο, γεμάτο από την πληθωρική ομορφιά της μουσικής.΄Η πώς το δημοφιλές πληκτροφόρο όργανο μπορεί να ακουστεί σαν ορχήστρα στα χέρια των (με αλφαβητική σειρά) Χαράλαμπου Αγγελόπουλου, Αντώνη Ανισέγκου, Εύης Γιαμοπούλου, Νίκου Ζαφρανά, Στέφανου Θωμόπουλου, Βικτωρίας Κιαζίμη, Γιώργου Κωνσταντίνου, Χρήστου Λενούτσου, Μαρίας Μυλαράκη, Στέφανου Νάσου, Αντώνη Σελεμίδη, Μελίνας Τσινάβου και Κώστα Χάρδα.
Το Piandaemonium είναι εδώ. Η ομάδα των ταλαντούχων μουσικών που με τις ερμηνείες τους μας επανασυστήνουν το πιάνο και τις δυνατότητές του επιστρέφει για τρεις συναυλίες στην κεντρική αίθουσα του Φιλολογικού Συλλόγου Παρνασσός και για εκπαιδευτικά πρωινά για μαθητές σχολείων. Με την πιανίστρια Μαρία Μυλαράκη, που συμμετέχει στο σύνολο, να μας εξηγεί τα πώς και τα γιατί αυτής της τόσο ασυνήθιστης αλλά και δημιουργικής συνύπαρξης.
Πώς ξεκίνησε η ιδέα για τη δημιουργία του συνόλου Piandaemonium; Και ποια η φιλοσοφία του;
«Το Piandaemonium, που παραμένει ακόμα και σήμερα μοναδικό στο είδος του, ιδρύθηκε το 1998 με πρωτοβουλία της Δόμνας Ευνουχίδου, αποτελούμενο αρχικά από την ίδια και 11 πρώην μαθητές της. Στην 25χρονη παρουσία του έχει παρουσιάσει σε πρώτες εκτελέσεις έργα ελλήνων συνθετών γραμμένα ειδικά για το σχήμα, διασκευές σπουδαίων συμφωνικών έργων, και έργα ποικίλων ειδών σε διάφορους πιανιστικούς συνδυασμούς. Οι πιανίστες είμαστε μοναχικά πλάσματα λόγω της φύσης του οργάνου (το πιάνο δεν είναι ορχηστρικό όργανο) και έτσι αυτή η ιδέα είχε σκοπό την εξωστρέφεια μέσω της δημιουργίας ενός παρεΐστικου κλίματος».
Πώς επιλέγετε το ρεπερτόριό σας και ποιοι είναι οι κύριοι παράγοντες που επηρεάζουν τις επιλογές σας;
«Το να βρούμε ρεπερτόριο για ένα τέτοιο ιδιότυπο σχήμα δεν είναι εύκολο. Κατ’ αρχάς δεν υπάρχει πλούσιο πρωτότυπο ρεπερτόριο για τέτοια μεγάλη διανομή, εκτός αν γίνει ανάθεση σε κάποιον συνθέτη. Ακριβώς αυτή είναι και η πρόκληση για εμάς: να παιχθούν νέα έργα για διάφορες διανομές πιάνων ή ακόμα και να διασκευαστούν γνωστά κλασικά έργα. Φροντίζουμε το ρεπερτόριο να έχει ποικιλία και διαχρονικότητα: από κλασικά έργα έως και σύγχρονα. Ταυτόχρονα, να λειτουργεί στις ανάγκες ενός σχήματος που δεν παίζει με μαέστρο».
Ποιες είναι οι μεγαλύτερες προκλήσεις που αντιμετωπίζετε κατά τη διάρκεια των προβών και των παραστάσεων;
«Σίγουρα το πιο δύσκολο είναι ο συντονισμός, λόγω της απουσίας μαέστρου. Δεύτερον, όλοι μας ζούμε και δραστηριοποιούμαστε σε διαφορετικές πόλεις και χώρες, οπότε, όπως φαντάζεστε, πρέπει να βρεθεί ο κοινός τόπος και χρόνος για τις δοκιμές. Αυτό συνιστά από μόνο του μια δυσκολία. Επιπρόσθετα, οι πρόβες μας για αυτούς ακριβώς τους λόγους είναι καθημερινές και ολοήμερες, ώστε μέσα σε μία εβδομάδα να βγει το απαιτητικό πρόγραμμα μιας συναυλίας».
Πώς αντιδρά ο κόσμος στις εμφανίσεις σας; Δεδομένου ότι αυτό που κάνετε είναι μάλλον κάτι νέο για τους περισσότερους.
«Το σχήμα διατηρεί αμείωτα την παρουσία του στα μουσικά δρώμενα της Ελλάδας με εμφανίσεις στο Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου, στο Παλλάς στην Αθήνα, στο Μέγαρο Θεσσαλονίκης, στη Λυρική Σκηνή στο ΚΠΙΣΝ και αλλού. Από την πρώτη στιγμή μέχρι και αυτή τη στιγμή που μιλάμε το κοινό μάς υποδέχεται θερμά και ανταποκρίνεται με μεγάλο ενθουσιασμό σε αυτή την πρωτότυπη πιανιστική ορχήστρα, και ελπίζουμε αυτό να συνεχιστεί».
Υπάρχει κάποιο αγαπημένο κομμάτι όταν παίζετε ως σύνολο;
«Κάθε μουσικό έργο έχει την ιδιαιτερότητα και τη δυσκολία του. Θα εκφράσω την προσωπική μου γνώμη λέγοντας ότι από τα πιο αγαπημένα μου έργα είναι ο «Ενας Αμερικανός στο Παρίσι» του Γκέρσουιν και οι «Χοροί» του Σκαλκώτα, και τα δύο έργα ειδικά διασκευασμένα για το σχήμα μας από τον εξαιρετικό Θόδωρο Κοτεπάνο. Επίσης οι «12 Μινιατούρες», έργα διάρκειας ενός λεπτού ειδικά γραμμένα για το Piandaemonium, που είχαν ανατεθεί σε διάφορους συνθέτες».
Ποια είναι τα μελλοντικά σας σχέδια και ποιοι οι στόχοι του συνόλου;
«Θεωρώ ότι ένα μεγάλο στοίχημα είναι να εμπλουτίσουμε ακόμα περισσότερο το ρεπερτόριό μας και σίγουρα να κάνουμε και κάποιες εμφανίσεις στο εξωτερικό. Θα προσέθετα ακόμα και την πραγματοποίηση μιας επίσημης ηχογράφησης του Piandaemonium, ώστε να αποτυπωθεί το ίχνος του και στον χώρο της δισκογραφίας».
Τελικά πόσο εύκολη είναι η συνεργασία με ομοτέχνους, δεδομένου ότι ο καθένας έχει τις δικές του απόψεις που, πιθανώς, δεν βρίσκουν σύμφωνους τους πάντες; Πόση δημοκρατία χωράει σε ένα σύνολο όπως το Piandaemonium ώστε να λειτουργεί σωστά;
«Είμαστε 12 διαφορετικές πιανιστικές προσωπικότητες από διαφορετικές σχολές, με διαφορετικές εμπειρίες, μερικές φορές και αισθητικά κριτήρια και καλλιτεχνικές πορείες. Υπάρχει όμως πνεύμα συνεργασίας και διάθεση για συμβιβασμούς με το βλέμμα στην επίτευξη ενός κοινού στόχου. Είμαστε ένα σύνολο μουσικής δωματίου και, όπως σε όλα τα σύνολα, μπορεί να προκύψουν διαφωνίες και συγκρούσεις σε αισθητικά ή ακόμα και πρακτικά ζητήματα. Πολλές φορές ψηφίζουμε για να πάρουμε κάποια κοινή απόφαση, οπότε θα έλεγα ότι ευτυχώς χωράει πολλή δημοκρατία στο σχήμα μας!».
Τελικά υπάρχει ενδιαφέρον από το σύγχρονο κοινό στην Ελλάδα για το πιανιστικό ρεπερτόριο; Οι νέοι άνθρωποι εξακολουθούν να ασχολούνται με το όργανο και εκείνοι που είναι ταλαντούχοι έχουν ευκαιρίες για να συνεχίσουν;
«Το πιάνο εξακολουθεί να είναι η πρώτη επιλογή των παιδιών σε σχέση με τα υπόλοιπα όργανα. Και, ναι, υπάρχουν ευκαιρίες για να αναδειχθούν ταλέντα, μέσα από πολλά φεστιβάλ και διαγωνισμούς ακόμα και σε έναν χώρο τόσο ανταγωνιστικό. Το πεδίο στο οποίο πρέπει να επιστήσουμε την προσοχή είναι η επαφή με τη μουσική και η ενασχόληση μαζί της και μέσω της ακρόασής της και όχι μόνο ξερά και ακαδημαϊκά την ώρα του μαθήματος.
Στα χρόνια που κυριαρχούν τα social media, η επαφή με τη ζωντανή ακρόαση της μουσικής είναι παραπάνω από απαραίτητη. Για αυτόν τον λόγο μία από τις δράσεις του Piandaemonium τα τελευταία χρόνια είναι και η πρόσκληση σχολείων στα εκπαιδευτικά πρωινά. Σε αυτά, μαθητές σχολείων ακούνε τη συναυλία και μετά μπορούν να θέσουν ερωτήσεις πάνω στα έργα που άκουσαν. Πιστεύω ότι είναι πολύ χρήσιμη η δράση μας, καθώς λειτουργεί ως κινητήριος μοχλός για την ενασχόληση με τη μουσική».
INFO Στον Φιλολογικό Σύλλογο Παρνασσός (πλατεία Καρύτση 8) την Παρασκευή 22 Νοεμβρίου στις 21.00 και το Σάββατο 23 Νοεμβρίου στις 18.30 και στις 21.00. Τα τέσσερα εκπαιδευτικά πρωινά για μαθητές σχολείων θα πραγματοποιηθούν στον ίδιο χώρο στις 21 και 22 Νοεμβρίου.
*Αγοράστε εισιτήρια για όλες τις κορυφαίες εκδηλώσεις στο inTickets.gr