Εκθέτει τις βόμβες για να δείξει τους πρόσφυγες

Η ματιά του πιο διάσημου πολιτικοποιημένου εικαστικού της εποχής μας πέφτει πάνω στην προσφυγική κρίση αλλά και στα εργαλεία που διαχρονικά την προκαλούν

«Δεν γεννήθηκα καλλιτέχνης, γεννήθηκα άνθρωπος. Με ενδιαφέρει η ανθρώπινη κατάσταση περισσότερο απ’ τις γνώμες των άλλων. Δεν έχω άλλη επιλογή». Αυτό είναι ένα από τα αποφθέγματα από συνεντεύξεις του πιο διάσημου κινέζου εικαστικού και πρωτίστως ακτιβιστή Ai Weiwei που αποτελούν το υλικό ενός πολύ μικρού, πολύ κομψού αλλά και πολύ ουσιαστικού βιβλίου που έχει τον τίτλο «Ανθρωπότητα» (κυκλοφόρησε πρόσφατα στα ελληνικά από τις εκδόσεις Gutenberg). Πρόκειται για σκέψεις του πάνω σε έννοιες όπως η κρίση, τα σύνορα, ο εκτοπισμός, η ελευθερία, αλλά και η δράση. Η μόνη εικόνα ανάμεσα στις σελίδες του δείχνει τον εικαστικό φωτογραφημένο στις ακτές της Λέσβου όπου βρέθηκε το 2016 για να γυρίσει το ντοκιμαντέρ του «Human Flow» και να τραβήξει κι εκείνη την ανεκδιήγητη φωτογραφία στην οποία αναπαριστούσε τον τραγικού θάνατο του τρίχρονου Αϊλάν. Ο Ai (Weiwei είναι το όνομά του και όχι το επώνυμό του) το είχε παρατραβήξει και δεν υπήρχε δικαιολογία, όπως αυτή της αφύπνισης του αδιάφορου κοινού, για τη βλάσφημη πράξη του. Ομως το ενδιαφέρον του για τη μεγάλη χαίνουσα πληγή της ανθρωπότητας δεν ήταν ούτε παροδικό ούτε επιπόλαιο και ούτε τελικά περιορίζεται στην απλή καταγραφή της ανθρωπιστικής αυτής κρίσης.

Περιεχόμενο για συνδρομητές

Το παρόν άρθρο, όπως κι ένα μέρος του περιεχομένου από tovima.gr, είναι διαθέσιμο μόνο σε συνδρομητές.

Έχετε ήδη συνδρομή;Μπορείτε να συνδεθείτε από εδω

Ακολούθησε το Βήμα στο Google news και μάθε όλες τις τελευταίες ειδήσεις.