Το 2023, μία (ακόμη) επεισοδιακή χρονιά για την αμερικανική κινηματογραφική βιομηχανία, αφήνει πίσω του τα τραύματα των απεργιών της Ενωσης Σεναριογράφων Αμερικής (WGA) και του Σωματείου Ηθοποιών (SAG-AFTRA) που έφεραν τα πάνω κάτω στο σύστημα: προκάλεσαν καθυστερήσεις στις κινηματογραφικές παραγωγές που ήταν έτοιμες να ξεκινήσουν ή είχαν ήδη δρομολογηθεί, άλλαξαν ημερομηνίες κυκλοφορίας των ολοκληρωμένων ταινιών και στάθηκαν απαγορευτικές για τη συμμετοχή και την προώθησή τους από τους ηθοποιούς που έλαβαν μέρος σε αυτές. Και όλα αυτά ακριβώς την εποχή που το Χόλιγουντ φαινόταν να ανακάμπτει από τα δεινά της πανδημίας COVID-19.
Ωστόσο, μέσα στο 2023, τα προβλήματα των απεργιών εν τέλει ξεπεράστηκαν (αν και το ζήτημα παραμένει αρκετά καυτό για το μέλλον) και ταινίες όπως η «Barbie» και ο «Οπενχάιμερ» έφεραν πλήθη θεατών στις αίθουσες. Τώρα που το 2024 είναι κοντά μας, πολλές ταινίες μεγάλων προσδοκιών είναι προγραμματισμένες για διανομή στις αίθουσες, με την ευχή βέβαια ότι δεν θα υπάρξει κάποιος καινούργιος αστάθμητος παράγοντας που θα προκαλέσει νέες αναταραχές.
Προς το παρόν και εν αναμονή των βραβείων Οσκαρ, τα «Παιδιά του χειμώνα» (The holdovers), η τελευταία ταινία του «δικού» μας Αλεξάντερ Πέιν («Πλαγίως», «Νεμπράσκα»), αναμένεται να προκαλέσει το ενδιαφέρον, τόσο λόγω του πρωτότυπου θέματός της (τρεις άνθρωποι κλεισμένοι σε ένα κολέγιο κατά τη διάρκεια μιας χριστουγεννιάτικης περιόδου στις αρχές των seventies) όσο και της θαυμάσιας, σκηνοθετικά, απόδοσής του. Στην ταινία που έκανε πρεμιέρα στο τελευταίο φεστιβάλ κινηματογράφου Θεσσαλονίκης πρωταγωνιστεί ένας υπέροχος Πολ Τζιαμάτι, που αναμένεται να είναι υποψήφιος για Οσκαρ γιατί το αξίζει.
Σύντομα όμως θα προβληθεί και η τελευταία ταινία του Νίκολας Κέιτζ «Dream Scenario» που επίσης διακρίνεται από το πρωτότυπο θέμα της: ο Κέιτζ υποδύεται έναν καθημερινό, βαρετό τύπο, ο οποίος θα γίνει ξαφνικά το πρόσωπο της ημέρας αφού όλος ο κόσμος τον βλέπει στα όνειρά του!
Η σκηνοθετική υπογραφή
Κορυφαίοι, αναγνωρισμένοι δημιουργοί όπως ο Φράνσις Κόπολα και ο Ντέιβιντ Κρόνενμπεργκ επίσης επανέρχονται το 2024, ο πρώτος με τη «Megalopolis», ένα εξαιρετικά φιλόδοξο έργο πάνω στο οποίο εργάζεται χρόνια (ο ίδιος το έχει αποκαλέσει «σταυροδρόμι Ιουλίου Καίσαρα – Μπλέιντ Ράνερ») και ο δεύτερος με το «The shrouds», εμπνευσμένο από μια παλαιότερη μικρού μήκους ταινία.
Από την Ιταλία ο Πάολο Σορεντίνο ετοιμάζεται να παρουσιάσει την «Παρθενόπη» με πρωταγωνιστή τον Γκάρι Ολντμαν, ενώ το «Conclave» όπου πρωταγωνιστεί ο Ρέιφ Φάινς είναι η πρώτη δουλειά που παρουσιάζει ο γερμανός σκηνοθέτης Εντουαρντ Μπέργκερ μετά την παγκόσμια επιτυχία της ταινίας «Ουδέν νεώτερον από το δυτικό μέτωπο».
Το 2020 ο νοτιοκορεάτης σκηνοθέτης Μπονγκ Τζουν Χο έγραψε οσκαρική Ιστορία με τα «Παράσιτα» που κέρδισαν τα Οσκαρ καλύτερης ταινίας και καλύτερης διεθνους ταινίας, όπως επίσης τα βραβεία σκηνοθεσίας και σεναρίου. Η μετάβασή του στο Χόλιγουντ ήταν δεδομένη και η πρώτη αμερικανική ταινία του, «Mickey 17», με πρωταγωνιστή τον Ρόμπερτ Πάτινσον θα είναι έτοιμη μέσα στο 2024. Και βέβαια, μετά τον «Ναπολέοντα» ο Βρετανός Ρίντλεϊ Σκοτ επιστρέφει κι αυτός σε μία πολύ γνωστή ταινία του, τον «Μονομάχο», που χάρισε το Οσκαρ στον Ράσελ Κρόου κερδίζοντας η ίδια το καλύτερης ταινίας. Το «Gladiator 2» έχει ως πρωταγωνιστή τον Πολ Μεσκάλ, δίπλα στον Ντενζέλ Ουάσιγκτον και στην Κόνι Νίλσεν που είχε παίξει και στην πρώτη ταινία.
Ιχνη… επανάληψης
Χαρακτηριστικό ενός μέρους των ταινιών που αναμένεται να προκαλέσουν θόρυβο τη χρονιά που μας έρχεται είναι οι αναγνωρίσιμοι ήρωες ή οι αναγνωρίσιμοι τίτλοι ταινιών που έχουν ήδη γράψει κινηματογραφική ιστορία. Κατ’ αρχάς υπάρχει το δεύτερο μέρος του «Dune» σε σκηνοθεσία Ζιλ Βιλνέβ, μέσω του οποίου θα ολοκληρωθεί ο κύκλος της μεταφοράς του cult μυθιστορήματος του Φρανκ Χέρμπερτ.
Επιστρέφει όμως και ο «Αρχοντας των δαχτυλιδιών» με το «The Lord of the Rings: The War of the Rohirrim» του Κένζι Καμιγιάμα, ο Spider-Man με το «Spider-Man: Beyond the Spider-Verse» των Χοακίμ Ντος Σάντος, Κεμπ Πάουερς και Τζάστιν Κ. Τόμσον και ο Mad Max με το «Furiosa: A Mad Max Saga», πάντα υπό τις σκηνοθετικές οδηγίες του Τζορτζ Μίλερ που «γέννησε» τον ήρωα στα τέλη της δεκαετίας του 1970.
Η πιο δυναμική επιστροφή όμως αναμένεται να είναι του εξαιρετικά δημοφιλούς Τζόκερ του Χοακίν Φίνιξ στο «Joker: Folie à Deux» και πάλι με σκηνοθέτη τον Τοντ Φίλιπς και με συμπρωταγωνίστρια τη Lady Gaga. Αυτή ίσως να είναι η ταινία που θα τραβήξει την προσοχή των περισσότερων καθώς το «Joker» υπήρξε η ταινία-φαινόμενο του 2019.
Σε κάποιες μάλιστα περιπτώσεις, οι επιστροφές αυτές έχουν τις ρίζες τους στο βαθύ παρελθόν καθώς οι πρώτες ταινίες των οποίων αποτελούν συνέχειες δεν είναι πρόσφατες αλλά μετρούν πίσω τους πάνω από 40 χρόνια. Αυτό για παράδειγμα συμβαίνει με τον «Σκαθαροζούμη 2» του Τιμ Μπάρτον, ο οποίος είχε γυρίσει τον «Σκαθαροζούμη» το 1988. Στη νέα ταινία ο σκηνοθέτης συναντά και πάλι τον Μάικλ Κιτον στον ρόλο του τίτλου, ενώ ρόλους έχουν επίσης η Γουινόνα Ράιντερ και η Κάθριν Ο’ Χάρα που κι αυτές έπαιζαν στην πρώτη ταινία.
Hρωας του παρελθόντος όμως και μάλιστα με τρομερή κινηματογραφική ιστορία είναι και ο «Νοσφεράτου», που επιστρέφει και αυτός διά χειρός Ρόμπερτ Εγκερς, με τον Ααρον Τέιλορ Τζόνσον στον κεντρικό ρόλο. Αναμένουμε μια γοτθική ιστορία εμμονής μεταξύ μιας στοιχειωμένης νεαρής γυναίκας και του τρομακτικού βρικολακα που την ερωτεύτηκε.
«Χρώμα» ελληνικό
Το «Kinds of kindness», η αμέσως επόμενη ταινία του Γιώργου Λάνθιμου μετά το «Poor Things» που παίζεται αυτή την εποχή στις αίθουσες, είναι ήδη έτοιμο (στο καστ μεταξύ άλλων οι Εμα Στόουν και Γουίλεμ Νταφόε), ενώ το ιστορικό δράμα «Καποδίστριας» του Γιάννη Σμαραγδή ήδη γυρίζεται έχοντας ξεπεράσει πολλά εμπόδια.