Λογοτεχνία και κινηματογράφος

«Η Μαίρη Πόπινς επιστρέφει» (20 Δεκεμβρίου)

Χάρισε στην Τζούλι Αντριους το Οσκαρ α’ γυναικείου ρόλου, αλλά αυτό έγινε παραπάνω από μισόν αιώνα πριν. Ετσι όλοι ευελπιστούν ότι η σημερινή επιστροφή της Μαίρη Πόπινς, με τη μορφή της Εμιλι Μπλαντ, θα ανανεώνει δημιουργικά ένα πολύ αγαπημένο στόρι: εκείνο της καλοσυνάτης μάγισσας η οποία αναλαμβάνει καθήκοντα νταντάς σε μια τυπική βρετανική φαμίλια, φέρνοντας τα πάνω κάτω στη ζωή τους. Η ηρωίδα των ιστοριών της Π. Λ. Τράβερς σε μια ταινία που μπορεί μεν να είναι βασισμένη σε έναν παλιό μύθο, είναι όμως γεμάτη καινούργια στοιχεία, πρωτότυπες ιδέες, φρέσκα πρόσωπα και νέα τραγούδια, σε μουσική Μαρκ Σάιμαν και στίχους του ιδίου και του Σκοτ Γουίτμαν. Η ιστορία της ταινίας «Η Μαίρη Πόπινς επιστρέφει» θέλει τον Μάικλ Μπανκς, τον μικρό που μεγάλωσε δίπλα στη Μαίρη Πόπινς, να έχει κάνει πια τη δική του οικογένεια και να αντιμετωπίζει οικονομικά προβλήματα. Στο Λονδίνο της δεκαετίας του 1930, το οικονομικό κραχ έχει δείξει τα δόντια του και ο Μάικλ, που είναι χήρος, αγωνίζεται να τα βγάλει πέρα με τα τρία παιδιά του. Η τύχη του θα αρχίσει να αλλάζει όταν μια αινιγματική κυρία με μοναδικές μαγικές δεξιότητες μπαίνει στη ζωή του μετατρέποντας καθετί συνηθισμένο και καθημερινό σε φανταστική περιπέτεια. Η συγγραφέας της πρωτότυπης «Μαίρη Πόπινς» την εισήγαγε στο κοινό το 1934 και στα επόμενα 50 χρόνια έγραψε επτά ακόμα μυθιστορήματα με ηρωίδα τη Μαίρη. Το σενάριο της ταινίας του σκηνοθέτη Ρομπ Μάρσαλ είναι ένας συνδυασμός στοιχείων από όλα τα βιβλία της Π. Λ. Τράβερς.

«Ο Grinch» (6 Δεκεμβρίου)

Ενα χνουδωτό, «πράσινο» πλάσμα που σου φέρνει στο μυαλό καλικάντζαρο είναι ο κεντρικός ήρωας μιας ταινίας κινουμένων σχεδίων που βασίζεται στο αγαπημένο παιδικό βιβλίο του Dr. Seuss (είχε προηγηθεί το 2000 η ταινία «Γκριντς, ο κατεργάρης των Χριστουγέννων», με τον Τζιμ Κάρεϊ). Στη νέα ταινία που είναι κινούμενα σχέδια, παρακολουθούμε την ιστορία αυτού του κυνικού, γκρινιάρικου και τσιγκούνικου πλάσματος, το οποίο, πολύ απλά, δεν αντέχει το κέφι και τον θόρυβο των Χριστουγέννων. Ο Γκριντς ζει μοναχικά μέσα σε μια σπηλιά και μοναδική συντροφιά του είναι ένα αξιολάτρευτο πιστό σκυλάκι, ο Μαξ. Οταν οι κάτοικοι δηλώνουν ότι τα Χριστούγεννα θα γίνουν τρεις φορές μεγαλύτερα σε διάρκεια, αποφασίζει να ντυθεί Αγιος Βασίλης και να τα… κλέψει.  Τελικά, η καρδιά του θα γλυκάνει χάρη στη γενναιοδωρία ενός μικρού κοριτσιού. Αστεία, ενθουσιώδης και άκρως ψυχαγωγική, η ιστορία του Γκριντς μιλάει για την ουσία των Χριστουγέννων, για την αγάπη των γιορτινών ημερών και για τη δύναμη της αισιοδοξίας. Με τεράστια εμπειρία στον χώρο των κινουμένων σχεδίων, η Illumination και η Universal, υπεύθυνες για τις παγκόσμιες επιτυχίες «Εγώ, ο απαισιότατος» και «Minions», παρουσιάζουν αυτή την 8η μεγάλου μήκους animation ταινία τους, η οποία προβάλλεται μεταγλωττισμένη στα ελληνικά. Ο Γιώργος Καπουτζίδης είναι ο ηθοποιός που δίνει τη φωνή του στον γκρινιάρη Γκριντς και δίπλα του, 13 χρόνια μετά το τηλεοπτικό «Παρά 5», η Εφη Παπαθεοδώρου δίνει τη φωνή της στην επιβλητική δήμαρχο του χωριού.

«Ο Ασπροδόντης» (13 Δεκεμβρίου)

Γεμάτο από μια ποικιλία συναισθημάτων (ανθρωπιά, θάρρος, πίστη, γενναιότητα, δύναμη) το θρυλικό μυθιστόρημα του Τζακ Λόντον μιλάει για τη σημασία της πραγματικής αγάπης και αφοσίωσης με φορέα έναν λύκο και όχι ανθρώπους. Υπερήφανος και γενναίος, ο Ασπροδόντης είναι ένα λυκόσκυλο που μεγαλώνει στις εχθρικές πλαγιές του Βορρά και υιοθετείται από έναν ιθαγενή, τον Γκρέι Μπίβερ. Ο Μπίβερ θα πουλήσει τον Ασπροδόντη σε έναν άκαρδο και βάρβαρο άντρα, όμως η τύχη του Ασπροδόντη τον βοηθά και το λυκόσκυλο θα σωθεί από ένα ευγενικό ζευγάρι που θα του μάθει πώς να δαμάζει τα άγρια ένστικτά του και να γνωρίσει την πραγματική φιλία. Η ιστορία του ζωντανεύει για πρώτη φορά σε κινούμενα σχέδια από τον βραβευμένο με Οσκαρ (για το «Mr Hublot») σκηνοθέτη Αλεξάντρ Εσπιγκάρες. Το ενδιαφέρον εδώ είναι ότι τονίζονται και οι δύο πλευρές του Ασπροδόντη (εκείνη του λύκου και εκείνη του η σκύλου), την ώρα που οι άνθρωποι είναι κομπάρσοι. Η κάμερα είναι συνήθως πιο χαμηλά, σαν να βλέπουμε μέσα από τα μάτια του, και η κίνηση είναι περιορισμένη ώστε να προσομοιάζει σε κανονική ταινία. Επίσης ο σκηνοθέτης έχει επιλέξει την τεχνική του σινεμασκόπ για να δώσει την αίσθηση του περιβάλλοντος χώρου και των εκτάσεων στον θεατή.  Αξίζει τέλος να αναφερθεί ότι ο σκηνοθέτης Αλεξάντρ Εσπιγκάρες  διάβασε τον «Ασπροδόντη» λίγο προτού γυρίσει την ταινία. «Το ήξερα ως τίτλο αλλά δεν το είχα διαβάσει ποτέ» είπε. «Ενώ είχα ένα κλισέ στο μυαλό μου όμως, το βιβλίο δεν είναι καθόλου κλισέ. Πολλοί από όσους το έχουν διαβάσει δεν θυμούνται πόσο σκληρό και βίαιο είναι σε κάποια σημεία». Αυτός ήταν ο λόγος που το σενάριο άλλαξε κάπως ώστε να αποφευχθεί η ωμή βία, να υπάρχει η ατμόσφαιρα της βίας, χωρίς αυτό να είναι εμφανές στην οθόνη.

Σούπερ ήρωες

«Aquaman» (13 Δεκεμβρίου)

Mισός άνθρωπος, μισός Ατλάντειος, ο  Αρθουρ Κάρι (Τζέισον Μομόα) είναι ο υπερήρωρας Aquaman, το δημιούργημα των DC Comics στην πρώτη, υπερφιλόδοξη, άκρως θεαματική και σίγουρα… υγρή κινηματογραφική περιπέτειά του, η οποία εκτυλίσσεται στον αχανή, μαγευτικό, μα και επικίνδυνο  υποβρύχιο κόσμο των Επτά Θαλασσών. Η ιστορία αρχίζει με τη γέννηση του ήρωα (την ατλάντεια μητέρα του υποδύεται η Νικόλ Κίντμαν) και εν συνεχεία εξερευνά το ταξίδι της ζωής του. Ενα ταξίδι που θα τον αναγκάσει όχι απλώς να αντικρίσει τον πραγματικό του εαυτό, αλλά να ανακαλύψει αν είναι άξιος να γίνει ο Βασιλιάς του Υποβρύχιου Κόσμου στον πόλεμο που έχει ξεσπάσει κάτω από το νερό, στον οποίο βασικός του αντίπαλος είναι ο ετεροθαλής αδελφός του (Πάτρικ Γουίλσον). Ο σκηνοθέτης Τζέιμς  Γουάν και οι σεναριογράφοι Ντέιβιντ Λέσλι, Τζόνσον Μακ Γκόλντρικ επεξεργάστηκαν μια ιδέα που στηρίζεται στους χαρακτήρες του κόμιξ Αquaman της DC των Πολ Νόρις και Μορτ Γουέσινγκερ (η DC είναι η μητέρα ηρώων όπως ο Superman και ο Batman και φυσικά μεγάλη ανταγωνίστρια της Marvel Comics).

«Spider-Man: Μέσα στο αραχνο-σύμπαν» (13 Δεκεμβρίου)

O Spider-Man δεν χρειάζεται ιδιαίτερες συστάσεις. Τα τελευταία 18 χρόνια η  κινηματογραφική διαδρομή του υπερήρωα των κόμιξ της Marvel (ο οποίος «γεννήθηκε» το 1962 από τους Σταν Λι και Στιβ Ντίτκο) περιλαμβάνει πολλές ταινίες με πρωταγωνιστές τον Τόμπι Μαγκουάιρ, τον Αντριου Γκάρφιλντ και τον Toμ Χόλαντ. Ολοι τους υποδύθηκαν τον Πίτερ Πάρκερ, τον φτωχό νεαρό Νεοϋορκέζο ο οποίος αποκτά υπερδυνάμεις όταν τον τσιμπά ραδιενεργή αράχνη. Ωστόσο, το στοίχημα της νέας, animation περιπέτειάς του που σκηνοθέτησαν οι Φιλ Λορντ και Κρις Μίλερ είναι η ριζική ανανέωση του «αραχνοσύμπαντος»: η λογική εδώ είναι ότι η μάσκα του Spider-Man δεν αποτελεί αποκλειστικότητα κάποιου. Ενας μεγαλύτερος σε ηλικία, κουρασμένος πια Πίτερ Πάρκερ θα γίνει ο αρχικώς απρόθυμος μέντορας του νέου Spider-Man, ο οποίος αυτή τη φορά είναι μισός Αφροαμερικανός, μισός Πορτορικανός. Ενα από τα μαθήματα που θα πάρει ο τελευταίος όμως είναι ότι η μάσκα του Αραχνανθρώπου μπορεί να φορεθεί από τον καθένα που θέλει να συμβάλει στο καλό. Μάλιστα, ο Φιλ Λορντ εμπνεύστηκε τη δημιουργία ενός μεταμοντέρνου Spider-Man παρακολουθώντας μια έκθεση ζωγραφικής. Συγχρόνως, εντυπωσιασμένος από το πόσοι άνθρωποι φορούσαν μάσκες του Spider-Man στους δρόμους,  σκέφτηκε ότι οποιοσδήποτε μπορεί να φορέσει τη μάσκα, ανεξαρτήτως φύλου, ηλικίας ή φυλής. Με αυτή τη λογική ο Spider-Man θα μπορούσε να είναι ένα γουρούνι, ένα μικρό κορίτσι ή ένας μεγαλύτερος σε ηλικία άντρας. Ετσι δημιουργήθηκε η ιδέα των Spider-People που πραγματεύεται η ταινία.

Περιμένουμε επίσης

«Η Ντιλίλι στο Παρίσι» (24/1)

Mια πανέμορφη «βόλτα» στο Παρίσι της Μπελ Επόκ, με οδηγό την Ντιλίλι, ένα τετραπέρατο κορίτσι από την Αφρική, ο δρόμος του οποίου θα διασταυρωθεί με επιφανείς προσωπικότητες της γαλλικής τέχνης, επιστήμης και διανόησης: Κιουρί, Μονέ, Προυστ, Παστέρ, έτσι για να αναφέρουμε μερικούς. Καταλήγουμε σε μια πανέξυπνη και πολύ όμορφη περιήγηση στον πολιτισμό και στην Ιστορία της Γαλλίας με την υπογραφή του δημιουργού των ταινιών «Ο Κιρικού και η Μάγισσα» και «Αζούρ και Ασμάρ» Μισέλ Οσελό.

«Wheely» (3/1)

O ήρωας του τίτλου των κινουμένων σχεδίων του Γιούσρι Αμπντούλ Χαλίμ είναι ένα αυτοκίνητο με μεγάλα… σχέδια: εργάζεται ως ταξί αλλά ονειρεύεται να τρέξει ξανά σε αγώνες αυτοκινήτων καθότι κάποτε, υπήρξε πρωταθλητής της τοπικής σκηνής. Οι μέρες εκείνες όμως έχουν φύγει και τώρα έχει καταλήξει υπάλληλος σε πρωινή δουλειά με ένα αφεντικό που δεν μπορεί να εγκαταλείψει. Η ζωή του θα ανατραπεί ριζικά όταν ερωτεύεται ένα σπορ αυτοκίνητο.

«Aστερίξ: Το μυστικό του μαγικού ζωμού» (τέλη Ιανουαρίου 2019 ή Φεβρουάριο)

Oι περιπέτειες των τρελών Γαλατών που δημιούργησε το ντουέτο Γκοσινί – Ουντερζό συνεχίζονται σε animation μορφή και μια συγκινητική ιστορία την οποία εμπνεύστηκε ο Aλεξάντρ Αστιέρ (ένας εκ των δύο σκηνοθετών μαζί με τον Λoυί Κλισί): εφόσον το γήρας ου γαρ έρχεται μόνον, ο δρυΐδης Πανοραμίξ αποφασίζει πως είναι καιρός να εξασφαλίσει το μέλλον του χωριού. Μαζί με τον Αστερίξ και τον Οβελίξ ξεκινά ένα ταξίδι στον γαλατικό κόσμο, αναζητώντας έναν νεαρό, ταλαντούχο δρυΐδη, για να του μεταδώσει το Μυστικό του Μαγικού Φίλτρου…

«H απίστευτη ιστορία του γιγάντιου αχλαδιού» (27/12)

Η ζωή είναι ωραία για τον ελέφαντα Σεμπαστιάν και τη γάτα Μίτσο, μέχρι που ο δήμαρχος της ηλιόλουστης πόλης τους εξαφανίζεται. Προλαβαίνει να στείλει μήνυμα μέσα σε ένα μπουκάλι, ενημερώνοντας ότι έχει ναυαγήσει στο Μυστηριώδες Νησί και ότι έχει κάνει μια σπουδαία ανακάλυψη. Και η θαλάσσια περιπέτεια αρχίζει σε αυτά τα δανέζικα κινούμενα σχέδια που απέσπασαν το βραβείο κοινού στο πρώτο Παιδικό και Εφηβικό Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Αθήνας που διεξήχθη τον Δεκέμβριο.

«Χωρίς οικογένεια» (μέσα Φεβρουαρίου 2019)

Η τελευταία κινηματογραφική προσαρμογή του κλασικού μυθιστορήματος του Εκτορος Μαλρό έγινε από τον νεαρό γάλλο σκηνοθέτη Αντουάν Μπλοσιέ, ο οποίος, αν και παρέμεινε πιστός στο κείμενο και στην εποχή (δεκαετία του 1870), χρειάστηκε να αφαιρέσει αρκετά πράγματα από το πολυσέλιδο έργο που έχει δραματουργικό χρόνο τέσσερα χρόνια και αρχικώς δημοσιεύθηκε σε συνέχειες σε εφημερίδες. Στον ρόλο του ηλικιωμένου καλλιτέχνη που μυεί τον Ρεμί στη ζωή βρίσκουμε τον Ντανιέλ Οτέιγ.

Αν τις χάσατε

«Ο Καρυοθραύστης και τα τέσσερα βασίλεια»

Μουσικοχορευτικό παραμύθι σε σκηνοθεσία Λάσε Χάλστρομ και Τζο Τζόνστον, η τελευταία εκδοχή της πασίγνωστης ιστορίας του Ε.Τ.Α. Χόφμαν που γράφτηκε τον 19ο αιώνα και έχει υπάρξει ένα από τα τρία διασημότερα μπαλέτα του Τσαϊκόφσκι. Με τη σφραγίδα της Disney και ένα λαμπρό καστ ηθοποιών (Ελεν Μίρεν, Κίρα Νάιτλι, Μόργκαν Φρίμαν).

«Mortal Engines»

Πληθωρική περιπέτεια του Κρίστιαν Ρίβερς, μια μείξη από δεκάδες στοιχεία ήδη γνωστών ταινιών (από τον «Εξολοθρευτή» ως τον «Χάρι Πότερ»), προκειμένου να δημιουργηθεί μια πρωτογενής ταινία φαντασίας που όσο ενδέχεται να γίνει κουραστική για όσους δεν αγαπούν τα play station τόσο μπορεί να εκτιμηθεί από τις μικρές ηλικίες.

«Φανταστικά ζώα: Τα εγκλήματα»

Δεύτερο μέρος του πεντάπτυχου franchise της Τζ. Κ. Ρόουλινγκ «Wizarding World» γυρισμένο δύο χρόνια μετά το «Φαντασικά ζώα και πού βρίσκονται». Οι περιπέτειες του «μαγικοζωολόγου» Νιουτ Σκαμάντερ (Εντι Ρέντμεϊν) συνεχίζονται με την προσθήκη ονομάτων όπως ο Τζόνι Ντεπ και ο Τζουντ Λο.

«Robin Hood»

Mεταμοντέρνα, βιντεοκλιπίστικη εκδοχή του μύθου του Ρομπέν των Δασών με τον Τάρον Εγκερτον στον ρόλο-εκδοχή του προστάτη των φτωχών.