Αν και η «καταιγίδα» Trump μάλλον έχει καταλάβει τους Ευρωπαίους εξαπίνης σε ό,τι αφορά τις αδρές γραμμές της πολιτικής, ενδεχομένως να επιταχύνει τις διευκολύνσεις στις ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες, εκπληρώνοντας ένα πάγιο αίτημά τους σε ό,τι αφορά τα πρόστιμα για τις εκπομπές ρύπων – καθώς προφανώς δεν είναι καιρός για πυρά εκ των ένδον. Βάσει των όσων έχουν γίνει γνωστά, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα παρουσιάσει τον Μάρτιο το αναθεωρημένο σχέδιό της επί του ζητήματος δίνοντας τη δυνατότητα στις αυτοκινητοβιομηχανίες να συμψηφίσουν τις εκπομπές ρύπων του 2025 με αυτές του 2026 και του 2027 προκειμένου να αποφύγουν τα υψηλά πρόστιμα, δίνοντας ουσιαστικά ενός είδους παράταση στην εφαρμογή του μέτρου.

Υπενθυμίζεται ότι, με βάση τα μέχρι στιγμής ισχύοντα, οι αυτοκινητοβιομηχανίες καλούνται να καταβάλλουν πρόστιμα 95 ευρώ για κάθε γραμμάριο υπέρβασης του ορίου εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα για τα πωληθέντα αυτοκίνητά τους το 2025. Το δε όριο για φέτος συρρικνώθηκε από 115 γρ./χλμ. (WLTP) – ή 95 γρ./χλμ. βάσει NEDC – την περίοδο 2020-2024 σε 93,6 γρ./χλμ. με βάση το πρωτόκολλο WLTP. Προς το παρόν οι μεγαλύτερες αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν καταφύγει στη μέθοδο ενός άλλου είδους συμψηφισμού, προκειμένου να μειώσουν τον κίνδυνο των υπέρογκων προστίμων.

Η μέθοδος έγκειται στη συνδυαστική καταμέτρηση εκπομπών ρύπων εταιρειών, με τις Stellantis, Toyota και Ford να έχουν ήδη στραφεί για αυτόν τον σκοπό στην Tesla και τη Mercedes-Benz να έχει προσεγγίσει τις Volvo/Polestar. Σε ό,τι αφορά το δεύτερο σκέλος, το αναθεωρημένο σχέδιο της Κομισιόν αναμένεται να περιλαμβάνει και σαφείς προβλέψεις για τη μέθοδο του συμψηφισμού των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα.