Πολύ μελάνι έχει τρέξει και, όπως όλα δείχνουν, θα εξακολουθήσει να τρέχει για το ναυαγισμένο deal των Nissan – Honda που θα δημιουργούσε τον υπ’ αριθμόν 3 όμιλο αυτοκινητοβιομηχανιών στον κόσμο – με την προϋπόθεση βέβαια ότι στη συμφωνία συγχώνευσης θα προσχωρούσε και η Mitsubishi. Βάσει επίσημων ανακοινώσεων ο λόγος κατάρρευσης των διαπραγματεύσεων υπήρξε η πρόθεση της Honda να αλλάξει την αρχική συμφωνία, επιθυμώντας αντί μιας συνεργασίας επί ίσοις όροις, τον «υποβιβασμό» της Nissan σε καθεστώς θυγατρικής, ένα σενάριο που συνάντησε σθεναρή αντίσταση από τη δεύτερη καθώς η πρώτη θα είχε το γενικό πρόσταγμα, επηρεάζοντας εκτός από την υπό εξέλιξη αναδιάρθρωση της Nissan και τους τεχνολογικούς της στόχους.
Παρ’ όλα αυτά, όσο γράφονται αυτές οι γραμμές βοούν οι φήμες για προσπάθεια επαναπροσέγγισης των δύο εταιρειών που το 2024 κατέγραψαν 3,81 εκατ. πωλήσεις (Honda) και 3,35 εκατ. πωλήσεις (Nissan) συν 855.306 οχήματα η Mitsubishi – όταν η κινεζική BYD έκλεισε τη χρονιά με 4,27 εκατ. μονάδες. Βέβαια οι φήμες αναθέρμανσης συνοδεύονται και από την προϋπόθεση «παραίτησης» του Makoto Uchida, επικεφαλής της Nissan, χωρίς αυτονόητα κάτι τέτοιο να έχει ζητηθεί ούτε σχολιαστεί επισήμως από τις δύο εταιρείες ούτε, φυσικά, και από τη Renault, η οποία εξακολουθεί να αποτελεί τον μεγαλύτερο μέτοχο της Nissan με μερίδιο 35,7%.
Για την ιστορία πάντως το συμβόλαιο του επικεφαλής της Nissan λήγει το 2026. Μέχρι τότε και εκτός απροόπτου το κύριο μέλημά του είναι το σχέδιο αναδιάρθρωσης της ιαπωνικής φίρμας που, όπως ανακοίνωσε, θα περιλαμβάνει την κατάργηση 9.000 θέσεων εργασίας με τη διακοπή λειτουργίας τριών εργοστασίων καθώς και την πώληση μέρους του μεριδίου της στη Mitsubishi (το 1/3 από συνολικά 34%) με δεδομένο ότι το γ’ τρίμηνο του οικονομικού έτους η Nissan κατέγραψε νέες απώλειες σε λειτουργικά κέρδη (-78%), αναθεωρώντας για 2η φορά στη σειρά επί τα χείρω τις προβλέψεις της. Σε παράλληλη εξέλιξη η Foxconn έχει επίσης αναθερμάνει επισήμως το ενδιαφέρον της για τη Nissan, ένα ενδιαφέρον ωστόσο το οποίο αρχικά πυροδότησε τις διαπραγματεύσεις Nissan και Honda. Στην τελευταία τοποθέτησή του πάντως κατά την ανακοίνωση των παραπάνω οικονομικών αποτελεσμάτων ο Makoto Uchida δήλωσε ότι «πρέπει να εξετάσουμε όλες τις πιθανότητες χωρίς προκαταλήψεις».