Οι κλυδωνισμοί στον μεγαλύτερο Ευρωπαίο κατασκευαστή αυτοκινήτων ουσιαστικά μόλις (ξανα)ξεκίνησαν και αυτονόητα λόγω του μεγέθους του ήδη συμπαρασύρουν και τους προμηθευτές του – εκτός από τη γερμανική οικονομία.

Ενδεικτικά θα αναφέρουμε ότι η Bosch, μια από τις μεγαλύτερες εταιρείες κατασκευής εξαρτημάτων αυτοκινήτων, με φόντο το σχέδιο μείωσης δαπανών στη VW, ανακοίνωσε την περικοπή έως και 5.500 θέσεων εργασίας με επίκεντρο τη Γερμανία και αυτονόητα τον τομέα των δραστηριοτήτων της που άπτεται της αυτοκίνησης και ο οποίος είναι υπεύθυνος για τα 2/3 των εσόδων της.

Λίγο νωρίτερα μέσα στον Νοέμβριο, η Schaeffler με παρόμοια δραστηριότητα αλλά και ειδίκευση στα βιομηχανικά ρομπότ, μεγαλύτερος πελάτης της οποίας αποτελεί η VW, ανακοίνωσε ότι σκοπεύει να μειώσει το δυναμικό της στην Ευρώπη κατά 4.700 εργαζομένους, με τις περισσότερες απολύσεις να αφορούν τη Γερμανία, επικαλούμενη το «δυσμενές περιβάλλον της αγοράς και την αυξανόμενη ένταση του παγκόσμιου ανταγωνισμού».

Αντιστοίχως τον Σεπτέμβριο η ανάλογων δραστηριοτήτων ZF Friedrichshafen μείωσε δραστικά τις προβλέψεις της για εφέτος ενώ ανακοίνωσε ότι σκοπεύει να περικόψει έως και 14.000 θέσεις με ορίζοντα το 2028.

Τη θρυαλλίδα για όλα τα παραπάνω αποτέλεσε το σχέδιο μείωσης των δαπανών κατά 4 δισ. ευρώ με ορίζοντα τριετίας που ανακοίνωσε το VW Group για την ομώνυμη φίρμα και το οποίο αν και προς το παρόν τελεί υπό διαπραγμάτευση, προβλέπει μεταξύ άλλων την πώληση/διακοπή λειτουργίας τουλάχιστον τριών εργοστασίων στη Γερμανία (Εμντεν, Όσναμπρικ και Δρέσδη – απασχολούν περίπου 10.000 εργαζομένους) ή/και την οριζόντια περικοπή μισθών προκειμένου να αποσοβηθεί η κρίση – μια πρόταση που υποστηρίζουν οι εργαζόμενοι.

Στάσεις εργασίας χιλιάδων εργαζόμενων

Οι 10.000 εργαζόμενοι σε εργοστάσια της Volkswagen στην Γερμανία προχώρησαν σήμερα σε προειδοποιητικές στάσεις εργασίας. Σύμφωνα με τα στοιχεία του συνδικάτου IG Metall, στάσεις εργασίας πραγματοποιήθηκαν στα εννέα από τα δέκα σημεία παραγωγής εντός Γερμανίας, ενώ στα κεντρικά του Βόλφσμπουργκ οι εργαζόμενοι συγκεντρώθηκαν έξω από το κτίριο του εκτελεστικού συμβουλίου της VW, φωνάζοντας «Έτοιμοι για απεργία, σε όλη τη χώρα», καθώς το Σαββατοκύριακο έληξε η περίοδος «εργασιακής ειρήνης» μεταξύ εργαζομένων και εργοδοσίας.

Μιλώντας στους συγκεντρωμένους, η επικεφαλής του συμβουλίου εργασίας του Ομίλου, Ντανιέλα Καβάλο, κάλεσε τους μετόχους της εταιρίας να συνεισφέρουν περισσότερο προκειμένου να ξεπεραστεί η κρίση που αντιμετωπίζει η αυτοκινητοβιομηχανία. «Απαιτούμε από τον καθένα να κάνει το καθήκον του. Η Volkswagen ήταν πρόσφατα μια μηχανή τεράστιου κέρδους. Τώρα που δυσκολεύεται, οι οικογένειες των ιδιοκτητών πρέπει να κάνουν όσα τους αναλογούν», δήλωσε η κυρία Καβάλο.

Οι στάσεις εργασίας, οι οποίες πραγματοποιούνται σε όλες τις εγκαταστάσεις εκτός του Όσναμπρουκ, διαρκούν δύο ώρες και επαναλαμβάνονται σε κάθε βάρδια, ενώ η παραγωγή συνεχίζεται κανονικά. Η διένεξη αφορά τις αποδοχές περίπου 120.000 εργαζόμενων στα εργοστάσια της Volkswagen και οι κινητοποιήσεις είναι οι πρώτες στον Όμιλο από το 2018. «Εάν χρειαστεί, αυτή θα είναι η πιο σκληρή μάχη συλλογικών διαπραγματεύσεων που έχει δει ποτέ η Volkswagen», δήλωσε ο επικεφαλής της IG Metall  για την Κάτω Σαξονία Τόρστεν Γκρέγκερ, τονίζοντας ότι η διάρκεια και η ένταση της διαμάχης εξαρτάται από την στάση που θα τηρήσει η VW στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων. Η εταιρία από την πλευρά της δήλωσε ότι σέβεται το δικαίωμα των εργαζομένων στην απεργία και πρόσθεσε ότι εξακολουθεί να θεωρεί εφικτή μια φιλική λύση.

Την περασμένη εβδομάδα το συνδικάτο IG Metall παρουσίασε το δικό του σχέδιο εξοικονόμησης 1,5 δισεκατομμυρίων ευρώ, προτείνοντας ταυτόχρονα μια πιθανή αύξηση μισθού, η οποία ωστόσο δεν θα καταλήξει στους εργαζόμενους, αλλά σε ειδικό ταμείο. Σε αντάλλαγμα, η VW θα πρέπει να ακυρώσει τα σχέδια για κλείσιμο εργοστασίων και απολύσεις για λειτουργικούς λόγους. Η πρόταση απορρίφθηκε από την εργοδοσία ήδη την Παρασκευή, τονίστηκε ωστόσο η επιθυμία της εταιρίας να παραμείνει σε διάλογο με τους εργαζόμενους. Το νέο ραντεβού των δύο πλευρών ορίστηκε για τις 9 Δεκεμβρίου.