H γαλλική φίρμα μάς έχει συνηθίσει εδώ και καιρό να αντιμετωπίζει κάθε καινούργιο της αυτοκίνητο με μια ανατρεπτική λογική που υπερβαίνει τις πάγιες τακτικές της αυτοκινητοβιομηχανίας, η οποία συνήθως προσεγγίζει τις νέες γενιές μοντέλων της με μια πιο «ήπια διάθεση» – και ακόμα ηπιότερα όταν πρόκειται για best-seller.
To νέο C3 δεν αποτελεί εξαίρεση από τον ιδιότυπο κανόνα που έχουν καθιερώσει οι Γάλλοι στη νεότερη εποχή τους, συγκεκριμένα από το C4 Cactus και από το 2CV αν επιθυμεί να ανατρέξει κάποιος βαθύτερα στο παρελθόν. Κοινώς η Citroen δείχνει να μη διστάζει να τολμά ακόμα και αν πρόκειται για τον διάδοχο ενός αυτοκινήτου που στην προηγούμενη γενιά του συσσώρευσε πωλήσεις που ξεπέρασαν τα 1,5 εκατομμύρια.
Αισθητική επανάσταση
Η πρώτη χειροπιαστή ένδειξη ως προς αυτή την παράμετρο είναι αυταπόδεικτη καθώς το νέο C3 ενσωμάτωσε αριστοτεχνικά στην έκδοση παραγωγής του τα όσα είχε υπονοήσει αισθητικά στο πρόσφατο παρελθόν το πρωτότυπο Oli, υιοθετώντας ένα design που συνδυάζει τη φρεσκάδα σε όλες του τις λεπτομέρειες και παράλληλα, με την τετραγωνισμένη σιλουέτα του καταφέρνει να αξιοποιεί σοφά κάθε εκατοστό χώρου προς όφελος των επιβατών του.
Ταυτόχρονα αυτή ακριβώς η γεωμετρία του αμαξώματος συνδυαστικά με τις διαστάσεις του (μήκος 4,01 μ., πλάτος 1,76 μ. και ύψος 1,58 μ.) και τη γενναιόδωρη απόσταση των 20 εκατοστών από το έδαφος το τοποθετεί στην πλέον δυναμική κατηγορία της σύγχρονης αυτοκίνησης αλλά και φροντίζει να το διαχωρίζει σημαντικά από τον ανταγωνισμό του.
Αρκεί μια ματιά στην όψη του με τα χαρακτηριστικά σε μοτίβο C κεντρικά φωτιστικά σώματα τα οποία συνδέονται μεταξύ τους με μια διακοσμητική λωρίδα, δημιουργώντας σε συνδυασμό με τη γρίλια και τις εισαγωγές αέρα ένα περίτεχνο μοτίβο που καταφέρνει να είναι ταυτόχρονα πολυσυλλεκτικό σε σχήματα και ακμές όσο και απολύτως αρμονικό ως σύνολο. Την ίδια ακριβώς λογική απηχεί και το πίσω τμήμα σε μια προφανώς πιο απλοποιημένη εκδοχή αλλά σε καμία περίπτωση απλή, ιδίως αν δαπανήσει κανείς λίγα δευτερόλεπτα για να αποκωδικοποιήσει τη σχεδίαση των πίσω φωτιστικών σωμάτων.
Σε αυτά συνυπολογίστε και τις αναρίθμητες επιλογές εξατομίκευσης, ξεκινώντας από μια δωδεκάδα αποχρώσεων σε μονοχρωματικές ή δίχρωμες παραλλαγές συνδυαστικά με επιπρόσθετα διακοσμητικά στοιχεία όπως π.χ. τα color clips που συνηγορούν ακόμα περισσότερο στην pop αισθητική του όσο και στο φάσμα διαφοροποίησης.
Ριζοσπαστικό σε κάθε πτυχή
Αντίστοιχη είναι η εικόνα και η αίσθηση που αποπνέει το εσωτερικό του C3, όπου οι Γάλλοι έχουν επενδύσει επίσης στις αρμονικά ζυγισμένες διχρωμίες σε ταμπλό, πόρτες και καθίσματα αλλά και στον συνδυασμό παράδοξων γεωμετριών που τελικά συμπληρώνουν η μία την άλλη, δημιουργώντας ένα αποτέλεσμα που υπερέχει της συνήθους επίπεδης προσέγγισης στην κατηγορία των B-SUV.
Στα επιμέρους στοιχεία, η Citroen επέλεξε να τοποθετήσει τον ψηφιακό πίνακα οργάνων υπό προοπτική στο «βάθος» του ταμπλό εν είδει head-up display, που συνδυαστικά και με το τετραγωνισμένο τιμόνι δημιουργεί μια ενδιαφέρουσα οπτική χωρίς να ισοπεδώνει τον χώρο με την παρουσία πολλαπλών μαύρων τετραγώνων όταν οι οθόνες είναι σβηστές. Φυσικά από την εξίσωση δεν λείπει το infotainment, εν προκειμένω το νέας γενιάς σύστημα ψυχαγωγίας και ενημέρωσης της Citroen, το οποίο φιλοξενείται σε οθόνη αφής 10,25 ιντσών και ενσωματώνει Apple CarPlay και Android Auto, προσφέροντας την απαραίτητη συνδεσιμότητα που επιβάλλει η εποχή. Για εκείνους που επιλέξουν την εισαγωγική έκδοση You!, η οποία οφείλουμε να «υπερτονίσουμε» ότι συνδυαστικά και με την προωθητική ενέργεια της Citroen ξεκινά από τα 16.900 ευρώ (χαμηλότερα από την προηγούμενη γενιά αλλά και από τη συντριπτική πλειονότητα των μοντέλων του ανταγωνισμού), το παραπάνω gadget αντικαθίσταται από docking station για το smartphone του οδηγού.
Αφού βγάλαμε τον εντυπωσιακά μικρό σε μέγεθος… ελέφαντα της τιμής από το δωμάτιο και επιστρέφοντας στα ενδότερα του νέου C3, να σημειώσουμε επίσης ότι ανεξαρτήτως έκδοσης το γαλλικό αστικό crossover διαθέτει ως standard τα καθίσματα Advanced Comfort της Citroen, όπου το επιπλέον 1,0 εκατοστό αφρώδους υλικού υπόσχεται μια πρωτόγνωρη άνεση για την κατηγορία.
Χρηστική πολυτέλεια
Στις προδιαγραφές εργονομίας του μοντέλου συνυπολογίστε επίσης ότι οι Γάλλοι δεν έχουν ενδώσει πλήρως στη μανία για διακόπτες αφής και χειριστήρια αφήνοντας σε στρατηγικά σημεία του τιμονιού και του ταμπλό φυσικούς διακόπτες για βασικές λειτουργίες όπως λ.χ. ο κλιματισμός, ενισχύοντας τη χρηστικότητα. Σε όρους πρακτικότητας το C3 διαθέτει χώρο πορτμπαγκάζ όγκου 328 λίτρων, μέγεθος που υπερβαίνει τα μέτρα της προηγούμενης γενιάς αλλά και συγκαταλέγεται ανάμεσα στα κορυφαία της κατηγορίας, αναδεικνύοντας το μοντέλο σε ένα από τα πιο χρηστικά του είδους του.
Στα de facto στοιχεία της κατασκευής, όποια από τις τρεις διαθέσιμες εκδόσεις και αν επιλέξει κανείς (You!, Plus και Max), συγκαταλέγονται επίσης τα αμορτισέρ Progressive Hydraulic Cushions που αποτελούν ένα από τα τεχνολογικά ορόσημα της γαλλικής φίρμας που από καταβολής της φημίζεται για τα συστήματα ανάρτησης που προσφέρει. Εκτός από τη συγκεκριμένη ιδιαιτερότητα που εξασφαλίζει μια επιπλέον μοναδικότητα στο Citroen C3 στην κατηγορία των B-SUV, η ανάρτηση αποτελείται από γόνατα McPherson στον μπροστινό άξονα και ημιάκαμπτο πίσω.
Η γυναίκα του Καίσαρα
Κατά το γνωστό ρητό που εμπλέκει τον Καίσαρα και τη γυναίκα του, το C3 δεν δείχνει μόνο καινούργιο, είναι εκ βάθρων καινούργιο και σε ό,τι αφορά την αθέατη πλευρά του καθώς αφετηρία του αποτελεί η νέα αρχιτεκτονική του ομίλου Stellantis, Smart Car Platform, η οποία εξασφαλίζει στο μοντέλο διπλή φύση – ηλεκτρική και συμβατική – και κατ’ επέκταση ένα μεγάλο φάσμα επιλογών. Για τα δεδομένα της αμιγώς ηλεκτρικής του φύσης θα διαβάσετε στη δεξιά στήλη ενώ σε ό,τι αφορά τις συμβατικές εκδόσεις του, αρχικά αυτό που αξίζει να γνωρίζει κανείς είναι ότι υπάρχουν δύο διαθέσιμες επιλογές.
Η πρώτη, η οποία αφορά τη βασική έκδοση, εφοδιάζεται με αναβαθμισμένο turbo κινητήρα απόδοσης 100 ίππων και 205 Nm ροπής, ο οποίος συνδυάζεται αποκλειστικά με μηχανικό κιβώτιο έξι σχέσεων. Ο συγκεκριμένος συνδυασμός εγγυάται επιτάχυνση από 0-100 χλμ./ώρα σε 10,6 δευτερόλεπτα και μέγιστη ταχύτητα 160 χλμ./ώρα ενώ σε ό,τι αφορά τα κρισιμότερα για το είδος και την κατηγορία μεγέθη κατανάλωσης και εκπομπών αυτά συνοψίζονται σε 5,6 λίτρα/100 χλμ. και σε 126 γρ./χλμ.
Αυτονόητα πιο αποδοτική είναι η ήπιας υβριδικής λογικής έκδοση Hybrid, η οποία συνδυάζει τον παραπάνω κινητήρα με ένα παράλληλο κύκλωμα 48 Volt και ένα ηλεκτρικό μοτέρ 12 ίππων, αποδίδοντας τα ίδια ακριβώς μεγέθη ισχύος και ροπής (100 PS + 205 Nm) αλλά εξασφαλίζοντας υψηλότερες επιδόσεις καθώς το «0-100» επιτυγχάνεται σε 9,9 δλ. H σημαντική διαφορά έγκειται ωστόσο στην τιμή εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα, η οποία περιορίζεται σε 117 γρ./χλμ, που απαλλάσσει τη συγκεκριμένη έκδοση από τέλη κυκλοφορίας. Παράλληλα η παρουσία του ηλεκτρικού κυκλώματος συνδυαστικά με σύστημα ανάκτησης ενέργειας συνεπάγεται επιπλέον οικονομία σε συνθήκες κίνησης στην πόλη.
Η πληθωρική προσωπικότητα του «μεγάλου» μικρού Citroen συμπληρώνει μια ολοκληρωμένη σουίτα συστημάτων άνεσης, υποβοήθησης και ασφάλειας, μεταξύ των οποίων σύστημα αυτόνομης πέδησης με δυνατότητα ανίχνευσης πεζών και ποδηλατών και φάσμα λειτουργίας από 5 έως τα 135 χλμ./ώρα, προειδοποίησης ακούσιας αλλαγής λωρίδας, αναγνώρισης οδικής σήμανσης, υποβοήθησης εκκίνησης σε ανωφερή κλίση και αυτόματης λειτουργίας φώτα.
Citroen e-C3: Σεμινάριο οικονομίας
Aκολουθώντας την απολύτως σύγχρονη τάση που θέλει τις ηλεκτρικές εκδόσεις να μη διαφοροποιούνται πια από τις «συμβατικές», το e-C3 δεν ξεχωρίζει παρά μόνο ως προς τα δεδομένα απαραίτητα, δηλαδή την απουσία απολήξεων για την εξάτμιση, τα διακριτικά «ë» σε καίρια σημεία και φυσικά τα συμπαρομαρτούντα της φόρτισης σε σχέση με τις εκδόσεις βενζίνης. Για την ακρίβεια, οι Γάλλοι έχουν επιλέξει να σχεδιάσουν την ηλεκτρική έκδοση ως «doppelganger», προσφέροντας τα ίδια επίπεδα εξοπλισμού και όλες εκείνες τις αρετές που ακολουθούν το συμβατικό C3 και για τις οποίες θα διαβάσατε εκτενώς στο διπλανό κείμενο.
Αυτό σημαίνει ότι και το e-C3 εκτός από το πανομοιότυπο σχεδιαστικό αποτύπωμα εντός και εκτός, προσφέρει την ίδια ακριβώς χωροταξία, διαθέτοντας ωφέλιμο σε χωρητικότητα πορτμπαγκάζ που ξεκινά επίσης από τα 328 λίτρα και φτάνει έως και τα 1.180 λίτρα με την αναδίπλωση των πίσω καθισμάτων.
Το ίδιο ακριβώς ισχύει για κάθε γεωμετρική διάσταση της ηλεκτρικής έκδοσης, από το μεταξόνιο των 2,54 μέτρων έως τον κύκλο στροφής των 10,6 μέτρων που συνηγορεί υπέρ του αστικού χαρακτήρα του μοντέλου είτε σε ηλεκτρική είτε σε συμβατική διαμόρφωση. Μοναδική εξαίρεση στον παραπάνω κανόνα των «δίδυμων» Citroen είναι η απόσταση από το έδαφος καθώς τα σχεδόν 20 εκατοστά (19,7) των εκδόσεων βενζίνης γίνονται 16,3 στην ηλεκτρική έκδοση.
Η ειδοποιός διαφορά πάντως προκύπτει από την παρουσία ενός αμιγώς ηλεκτρικού συνόλου στην αθέατη πλευρά του e-C3 με επίκεντρο ένα ηλεκτρικό μοτέρ με ισχύ 113 ίππων και 120 Nm ροπής. Να υπενθυμίσουμε για εκείνους που δεν έχουν ακόμα εξοικειωθεί με τις ιδιότητες της ηλεκτροκίνησης ότι η παραπάνω ροπή είναι άμεσα διαθέσιμη από την εκκίνηση, εξ ου και το ηλεκτρικό C3 επιταχύνει από στάση στα 100 χλμ./ώρα σε 10,4 δευτερόλεπτα.
Τα μεγέθη επιδόσεων συμπληρώνει η μέγιστη ταχύτητα 135 χλμ./ώρα η οποία προκύπτει με την παρέμβαση του ηλεκτρονικού περιοριστή και σταματά εκεί για λόγους που προφανώς σχετίζονται με την εξοικονόμηση ενέργειας.
Την τελευταία εξασφαλίζουν συστοιχίες με χημική σύσταση λιθίου φωσφορικού σιδήρου (LFP) χωρητικότητας 44,2 kWh οι οποίες διαδραματίζουν καθοριστικό ρόλο στην προσιτότητα και της ηλεκτρικής έκδοσης καθώς η τιμή εκκίνησής της, συνυπολογιζόμενης της επιδότησης του προγράμματος «Κινούμαι Ηλεκτρικά», οριοθετείται σε 19.710 ευρώ.
Σε ό,τι αφορά το άλλο «κρίσιμο» μέγεθος της αυτονομίας, διαμορφώνεται σε 326 χλμ. σε μεικτό κύκλο ή σε 459 χλμ. σε αστικές συνθήκες κίνησης, συνεπικουρούμενου του συστήματος ανάκτησης ενέργειας κατά την επιβράδυνση. Σε όρους αναπλήρωσης της ενέργειας, να σημειωθεί ότι το κύκλωμα υποστηρίζει ισχύ φόρτισης έως 100 kW σε ταχυφορτιστή DC, διαδικασία που επαναφορτίζει τις συστοιχίες σε μόλις 26 λεπτά. Σε οικιακό ή μη wallbox η επαναφόρτιση απαιτεί 2 ώρες και 52 λεπτά.