Συγχωρήστε μας τις ερωτήσεις στον πρόλογο. Λέγεται ότι δεν ρωτάμε ποτέ σε δημοσιογραφικά κείμενα, αλλά οφείλετε να ομολογήσετε ότι σας τραβήξαμε τη προσοχή. Ούτως ή άλλως αυτό που υπονοούμε είναι η αλήθεια, το νέο Kodiaq είναι τόσο premium που ενδέχεται να «δυσκολέψει» ακόμα και τη Skoda στα επόμενα βήματά της με τη θεαματική πρόοδο που έχει συντελεστεί εδώ.

Δεν είναι απλώς θέμα διαστάσεων ή κατηγορίας, είναι ζήτημα κύρους για μια μάρκα που καλπάζει προς το μέλλον έχοντας κερδίσει με το σπαθί της τα κεκτημένα της, είτε μιλά κανείς για τη Fabia είτε για τα πολύ μεγαλύτερα από αυτή Octavia, Enyaq ή Kodiaq.

H νέα γενιά του τελευταίου με χαρακτηριστικά της σχεδιαστικής διαλέκτου «Modern Solid» στερείται πλέον το χαρακτηριστικό υπεραιωνόβιο σήμα της μάρκας αλλά έχει έξι εκατοστά μεγαλύτερο μήκος από την ήδη μεγάλη προηγούμενη γενιά του μοντέλου (φτάνοντας πλέον στα 4,758 μέτρα), καλύτερο αεροδυναμικό συντελεστή για λόγους οικονομίας χρήσης και επιδόσεων αλλά μάλλον λιγότερο «νεύρο», τουλάχιστον όσο είναι ακίνητο.

Υλοποιήσεις όπως αυτή ορίζουν σήμερα την κατηγορία των μεγάλων οικογενειακών SUV (όποια άλλη «ταμπέλα» και αν βάλεις δίπλα στο όνομά τους) κλείνοντας το μάτι σε όσους επιθυμούν ακόμη και ένα downsizing στο πεδίο των εντυπώσεων που θέλουν να δίνουν στον κύκλο τους.

Κάπως έτσι, για τους περισσότερους υποψήφιους αγοραστές του το νέο Kodiaq συνιστά ένα άλμα σε όλα ενώ για κάποιους άλλους δεν αποτελεί κανενός είδους συμβιβασμό, αφού με το ανάλογο αντίτιμο προσφέρει τα πάντα. Εδώ θα δούμε τη «βασική» έκδοση με τους 150 ίππους και για πρώτη φορά σε Kodiaq ήπια υβριδική (mild hybrid) τεχνολογία.

Με turbo μεταβλητής γεωμετρίας αλλά και σύστημα απενεργοποίησης των δύο από τους τέσσερις κυλίνδρους για οικονομία καυσίμου, το μοτέρ των 1.498 κ.εκ. συνδυάζεται με αυτόματο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη επτά ταχυτήτων διαθέτοντας πέντε διαφορετικά προγράμματα οδήγησης (Eco, Comfort, Normal, Sport και Individual), τα οποία παραμετροποιούν ανάγκες αλλά πρωτίστως επιθυμίες ρυθμού κίνησης.

Θεωρήστε επίσης προφανές ότι οι τροχοί των 20 ιντσών κάνουν θαύματα σε ποιότητα κύλισης στην καλή άσφαλτο αλλά ταλαιπωρούνται (ή ταλαιπωρούν) σε «δύσκολο» χώμα. Αυτό όμως είναι φυσικό για αυτοκίνητα αυτού του μεγέθους και βάρους που δεν χρησιμοποιούν αερανάρτηση (στο Kodiaq πάντως υπάρχει η προαιρετική επιλογή της ανάρτησης DCC Plus με αμορτισέρ δύο βαλβίδων -για συμπίεση και επαναφορά-, την οποία αξίζει να αποκτήσει κάποιος). Οδηγώντας το αντιλαμβάνεσαι τη σημασία ενός All Around Player που μπορεί να κάνει πολλά εκπέμποντας σεβασμό και ζητώντας το ίδιο, κυρίως αν θέλεις οπωσδήποτε να διαπιστώσεις τα όριά του, πράγμα αχρείαστο κατά την άποψή μας.

Ζήτημα προτεραιοτήτων

Δεν υπάρχει τίποτα λογικό που αυτό το Kodiaq δεν μπορεί να προσφέρει. Αντίθετα μάλιστα δίνει πολύ περισσότερα από ό,τι στο παρελθόν, ζητώντας προφανώς και περισσότερα από τότε αλλά με σοβαρή αιτία. Αρχικά λόγω των αυξημένων χώρων του που καλύπτουν όποια ανάγκη και αν παρουσιαστεί είτε ως πενταθέσιο είτε ως επταθέσιο.

Το τεχνολογικό υπόβαθρο του εσωτερικού του δεν υπολείπεται σε τίποτα από πιο ακριβά μοντέλα του ομίλου VW, με τη μεγάλη οθόνη των 13 ιντσών, το head-up display, το ψηφιακό virtual cockpit και τους τρεις περιστροφικούς πολυ-λειτουργικούς διακόπτες στη βάση της κεντρικής κονσόλας να κλέβουν τις εντυπώσεις.

Καθώς βρισκόμαστε στο δεύτερο εξάμηνο του 2024 και με το πρωτόκολλο συστημάτων υποβοήθησης ασφάλειας (και όχι μόνο) GSR2 ήδη σε εφαρμογή, όλα τα συστήματα επιτήρησης της οδικής συμπεριφοράς του αυτοκινήτου είναι παρόντα και ενεργοποιημένα.

Εσείς καθισμένοι στα Ergo Seat πιστοποιημένα καθίσματα θα απολαύσετε την ποιότητα κύλισης, θα μπείτε σίγουρα στον πειρασμό της υπερβολής στον αυτοκινητόδρομο (καθώς το βάρος και το μέγεθος ευνοούν το εξαιρετικό «πάτημα» του αυτοκινήτου), θα βολευτείτε με τις γνωστές Simply Clever πρακτικές λύσεις με τις οποίες η Skoda κακόμαθε τις τελευταίες γενιές των πελατών της και θα χαμογελάσετε όταν πια έξω από το αυτοκίνητο θα μπορείτε μέσω του κινητού σας να διαχειριστείτε ορισμένες από τις λειτουργίες του.

Σε ενδεχόμενο test-drive (στο Autohub προτείνουμε πάντοτε τη διά ζώσης προσωπική εμπειρία) θυμηθείτε να αλληλεπιδράσετε με την ψηφιακή βοηθό Laura ενώ θα πρέπει να βρείτε μια καλή δικαιολογία (όπως η ανάγκη για τετρακίνηση ή η επιθυμία για επαφή με την Plug-in υβριδική τεχνολογία) για να επιλέξετε μια άλλη, ακριβότερη έκδοση από τη Selection στην ήπια υβριδική έκδοση των 150 ίππων.

Σε κάθε άλλη περίπτωση βρίσκεστε στο σωστό, μεγάλο οικογενειακό SUV που «προκαλεί» μόνο με το μέγεθός του.

Οι άλλες εκδόσεις

Με την έκδοση της δοκιμής μας να τοποθετείται στη βάση της γκάμας του νέου Kodiaq από πλευράς κυβισμού/απόδοσης στο επόμενο σκαλί συναντάμε την πρώτη από τις πετρελαιοκίνητες εκδόσεις με τα διακριτικά 2.0 TDI 150ps DSG7, η οποία ξεκινώντας από 44.400 ευρώ, κοστίζει σχεδόν 6.000 ευρώ λιγότερα από την επίσης diesel 2.0 TDI DSG7.

Η τελευταία αποδίδει 43 περισσότερους ίππους (συνολικά 193) αλλά είναι και η μόνη τετρακίνητη για το Kodiaq ως τώρα, μέχρι την έλευση του επικείμενου Kodiaq vRS στις αρχές του 2025. Σήμερα πάντως το ισχυρότερο Kodiaq με το μικρότερο περιβαλλοντικό αποτύπωμα είναι το Plug-in υβριδικό iV PHEV DSG των 204 ίππων με τιμή 48.400 ευρώ.

H Plug-in υβριδική πρωτιά

Αν και η Plug-in υβριδική τεχνολογία αξιοποιείται εδώ και χρόνια από την τσεχική αυτοκινητοβιομηχανία, είναι η πρώτη φορά που τη συναντάμε στο Kodiaq, στο οποίο παρέχει την δυνατότητα αμιγούς ηλεκτρικής κίνησης για περισσότερα από 100 χιλιόμετρα με μία φόρτιση της μπαταρίας των 19,7 kWh.

H συνολική ισχύς του συστήματος (204 ίπποι και 340 Nm ροπής) προκύπτει από τον συνδυασμό του γνωστού βενζινοκινητήρα των 150 ίππων με έναν ηλεκτροκινητήρα 116 ίππων ενώ το αυτόματο κιβώτιο DSG έχει 6 ταχύτητες.

Το βάρος της συγκεκριμένης έκδοσης ξεκινά από τα 1.838 κιλά, η επιτάχυνση από στάση προσδιορίζεται στα 8,4 δευτερόλεπτα, η μέγιστη ταχύτητα στα 210 χλμ./ώρα ενώ η κατανάλωση είναι 5,8 λίτρα/100 χλμ. με εκπομπές CO2 20 γρ./χλμ.

Το πλεονέκτημα των χώρων

Η στόχευση του νέου Kodiaq και οι αυξημένες διαστάσεις του (μήκος 4,758 μέτρα, μεταξόνιο 2,791 μέτρα) καθιστούν σαφές ήδη από τα χαρτιά ότι πρόκειται για ένα μοντέλο σε ρόλο ναυαρχίδας στα SUV, η οποία μάλιστα αυτονόητα προσφέρει και τη δυνατότητα επιλογής επταθέσιας έκδοσης (έναντι περίπου 1.300 ευρώ επιπλέον, ανάλογα με την έκδοση ισχύος και εξοπλισμού που θα επιλέξει κάποιος).

Εξαίρεση σε αυτόν τον κανόνα αποτελεί η Plug-in υβριδική έκδοση, η οποία διατίθεται μόνο ως πενταθέσια. Πέρα από αυτό διατίθενται επίσης πιστοποιημένα σε εργονομία καθίσματα με λειτουργία μασάζ, θερμαινόμενα ή αεριζόμενα.

Η χωρητικότητα του πορτμπαγκάζ ξεκινά από 910 λίτρα στην πενταθέσια διάταξη (εκτός της έκδοσης PHEV που είναι 745 λίτρα) και μειώνεται στα 845 για την επταθέσια διάταξη καθισμάτων.

Χαρακτηριστικά

✅ Ευρυχωρία, οδική συμπεριφορά, εξοπλισμός άνεσης και ασφάλειας, επιδόσεις, άνεση
❎ Κατανάλωση καυσίμου (αν πιεστεί)

  • Κινητήρας: 1.498 κ.εκ. MHEV
  • Ισχύς: 150 ίπποι
  • Ροπή: 250 Nm
  • Κιβώτιο ταχ.: Αυτόματο DSG7
  • Κατανάλωση: 5,9 λίτρα / 100 χλμ.
  • 0-100 χλμ./ώρα: 9,7 δευτερόλεπτα
  • Μέγιστη ταχ.: 207 χλμ./ώρα
  • Εκπομπές CO2 138-151 γρ./χλμ.
  • Τέλη κυκλ.: Από €88,32
  • Τιμή πώλησης €38.300 ευρώ