Η οδηγική συμπεριφορά και το αντίδοτο στον «φόβο του άλλου»

Ευρωπαϊκή έρευνα αποτυπώνει τις συνήθειες των Ευρωπαίων οδηγών στους δρόμους, αλλά και τον κοινό φόβο όλων για «τον άλλον» ανεξαρτήτως του μέσου μετακίνησης που χρησιμοποιούν.

Το Ίδρυμα VINCI Autoroutes δημοσίευσε προσφάτως τα αποτελέσματα της 4ης έκδοσης της έρευνας για την «Κοινή χρήση του οδικού δικτύου στην Ευρώπη», η οποία εξετάζει την οδική συμπεριφορά των Ευρωπαίων σε συνάρτηση με τα μέσα μετακίνησης που χρησιμοποιούν και το κατά πόσο σέβονται τους άλλους χρήστες του οδικού δικτύου και τους κανόνες.

Η έρευνα πραγματοποιήθηκε από την Ipsos σε δείγμα 12.413 ατόμων ηλικίας 16 ετών και άνω, από 11 χώρες της Ευρώπης (Γαλλία, Βέλγιο, Γερμανία, Ελλάδα, Ηνωμένο Βασίλειο, Ισπανία, Ιταλία, Ολλανδία, Πολωνία, Σλοβακία και Σουηδία).

Ομοιότητες και διαφορές

Με δεδομένη την ελληνική συμμετοχή, όπως διαπιστώνει κανείς και στο σχετικό γράφημα (δεξιά σελίδα), παρατηρούνται σοβαρά προβλήματα στην οδηγική συμπεριφορά των Ελλήνων και στη σχέση τους με την οδική ασφάλεια.

Αυτό που διαπιστώνεται επίσης είναι ότι παρά το γεγονός ότι το 70% των Ελλήνων περπατά τακτικά, η χρήση ποδηλάτου παραμένει εξαιρετικά χαμηλή (10%), γεγονός που, σύμφωνα με την έρευνα, έχει αντίκτυπο στην ομαλή συνύπαρξη των διαφόρων χρηστών του οδικού δικτύου στην ελληνική επικράτεια.

Σε αντίθεση ίσως με ό,τι θα περίμενε κανείς, διατρέχοντας τα δύο γραφήματα που αποτυπώνουν την ελληνική και την ευρωπαϊκή πραγματικότητα για τις συνήθεις παραβάσεις, η πλειονότητα των ποσοστών δείχνει ότι δεν υπάρχουν σημαντικές αποκλίσεις στη συμπεριφορά ευρωπαίων και ελλήνων οδηγών σε επίπεδο παραβατικότητας.

Μια άλλη παράμετρος στην οποία συγκλίνουν όλοι οι συμμετέχοντες στην έρευνα είναι ότι, ανεξαρτήτως του τρόπου μετακίνησης που χρησιμοποιούν, η συνύπαρξη με τους άλλους χρήστες αποτελεί αφενός πηγή άγχους και εντάσεων, αφετέρου σε ποσοστό 92% οι ερωτηθέντες ανέδειξαν ως Νο 1 κίνδυνο του οδικού δικτύου τη συμπεριφορά των άλλων.

Για να κατανοήσει κανείς καλύτερα τη συγκεκριμένη παράμετρο, αναλυτικά, το 89% των ποδηλατών, το 91% των οδηγών αυτοκινήτων και το 87% των οδηγών μηχανοκίνητων δικύκλων δήλωσαν ότι φοβούνται περισσότερο από οτιδήποτε άλλο κατά τις μετακινήσεις τους την επικίνδυνη συμπεριφορά των άλλων χρηστών του δρόμου.

Αυτονόητα υψηλό (89%) είναι και το ποσοστό των πεζών που δήλωσαν ότι φοβούνται ότι οι οδηγοί αυτοκινήτων δεν θα σταματήσουν προκειμένου να τους αφήσουν να περάσουν σε διάβαση, ενώ σε ποσοστό 63% ανέφεραν ότι έχουν πέσει θύματα μικροατυχημάτων με ποδήλατα/πατίνια που κινούνται στα πεζοδρόμια.

Σε ό,τι αφορά τους αγαπημένους τρόπους μετακίνησης των Ευρωπαίων, στο Νο 1 παραμένει το αυτοκίνητο. Παρ’ όλα αυτά ποσοστό 66% δήλωσε ότι μετακινείται με τα πόδια, το 21% χρησιμοποιεί τακτικά ποδήλατο, το 6% μηχανοκίνητο δίκυκλο και ένα 3% πατίνι/hoverboard.

Όσον αφορά ειδικά το περπάτημα, ενδεικτικά θα αναφέρουμε ότι στην πρώτη θέση έρχονται οι Ισπανοί (77%) και στην τελευταία οι Βέλγοι (53%). Οι Γάλλοι βρίσκονται στην προτελευταία θέση (57%). Δεν προξενεί έκπληξη ότι οι πιο τακτικοί χρήστες του ποδηλάτου είναι οι Ολλανδοί (58%) με μεγάλη διαφορά από τους Βέλγους (26%) ενώ ακολουθούν Γερμανοί, Πολωνοί και Σουηδοί (24%).

Οι Γάλλοι τοποθετούνται στην 9η θέση, λίγο πιο μπροστά από τους Έλληνες (10%), τους Βρετανούς και τους Ισπανούς (7%).

Ζήτημα οπτικής

Ενδιαφέρον έχει ότι αν και η οπτική αλλάζει ανάλογα με το μέσο μεταφοράς που χρησιμοποιεί κανείς, όλοι οι συμμετέχοντες συγκλίνουν ότι φοβούνται περισσότερο την επιθετικότητα των οδηγών αυτοκινήτων (οι ποδηλάτες σε ποσοστό 80%, οι οδηγοί μηχανοκίνητων δικύκλων σε ποσοστό 81% και οι οδηγοί των άλλων αυτοκινήτων σε ποσοστό 83%). Η έρευνα εντοπίζει επίσης μια παραδοξότητα σε σχέση με το αίσθημα ασφάλειας κατά τη μετακίνηση με ποδήλατο.

Αν και κατά μέσο όρο οι ποδηλάτες δηλώνουν ότι αισθάνονται ασφαλείς, τα ποσοστά αποκλίνουν σημαντικά από χώρα σε χώρα, με τους Ολλανδούς να αισθάνονται πιο ασφαλείς (93%), ενώ οι Γάλλοι λιγότερο ασφαλείς από όλους (59%).

Βέβαια τα συγκεκριμένα ποσοστά πρέπει να διαβαστούν σε συνάρτηση και με τα παραπάνω ποσοστά συχνότητας χρήσης ποδηλάτου σε κάθε χώρα.

Σε κάθε περίπτωση ο σεβασμός προς τους άλλους, πιο ευάλωτους χρήστες του δρόμου όπως οι ποδηλάτες, αποτελεί σίγουρα ένδειξη του οδικού πολιτισμού κάθε χώρας ενώ χρήσιμο είναι να σημειωθεί ότι σύμφωνα με την έρευνα, σημαντική επίδραση στην ανάπτυξη ακριβώς αυτού του σεβασμού είναι ότι όταν οι άνθρωποι χρησιμοποιούν περισσότερα τους ενός μέσα μετακίνησης τείνουν να σέβονται περισσότερο τους άλλους χρήστες.

Σύμφωνα με την έρευνα, οι χρήστες πολλαπλών μέσων ανέρχονται σε 60% των ερωτηθέντων, εκ των οποίων το 78% δήλωσε ότι είναι πολύ πιο προσεκτικό απέναντι στους άλλους χρήστες σε οποιαδήποτε συνθήκη, ελέγχοντας τα τυφλά σημεία, σεβόμενο τους ποδηλατοδρόμους, τους χώρους που προορίζονται για AμεΑ και προσέχοντας όταν ανοίγει την πόρτα του αυτοκινήτου κ.ο.κ.

Ακολούθησε το Βήμα στο Google news και μάθε όλες τις τελευταίες ειδήσεις.