Δύο διαφορετικές τεχνολογίες που εμφανίστηκαν το 2024 με προέλευση αλλά και προορισμό το «αύριο» της αυτοκίνησης.
Porsche: Καταργώντας τη φυσική
Στη νεότερη γενιά της Panamera που αποκαλύφθηκε στο «γύρισμα» της προηγούμενης χρονιάς και ξεκίνησε να διατίθεται από το 2024, η Porsche αποφάσισε να επιδείξει μια διαφορετική προσέγγιση στο σύστημα ανάρτησης καταλήγοντας σε μια περίτεχνη υλοποίηση που συνοπτικά εξασφαλίζει τη μέγιστη δυνατή άνεση, αντιπαρερχόμενη την όποια κακοτεχνία του οδοστρώματος αλλά, κυρίως, την οποιαδήποτε πίεση σε συνθήκες πίστας, εξασφαλίζοντας στο τετράθυρο coupe μια οδική συμπεριφορά που, δεν εκμηδενίζει απλώς τις κλίσεις του αμαξώματος σε κάθε συνθήκη, αλλά σύμφωνα με τους Γερμανούς «προσιδιάζει σε μοτοσικλέτα στις στροφές, ενώ ο τρόπος που επιταχύνει και φρενάρει θυμίζει τις κινήσεις ενός ελικοπτέρου».
Ξεκινώντας από τα βασικά, το εν λόγω σύστημα ονομάζεται με την καθ’ όλα οικεία ονομασία Porsche Active Ride. Αν και τυπικά έχει όλες τις ιδιότητες μιας ενεργής ανάρτησης, δεν πραγματοποιεί ηλεκτρονικά τις ρυθμίσεις στα αμορτισέρ εκ προοιμίου προκειμένου να μειώσει τις κλίσεις του αμαξώματος αλλά «αντιδρά» στα εκάστοτε δεδομένα. Η δομή της έγκειται στην παρουσία μιας ηλεκτρικά ελεγχόμενης αντλίας σε κάθε τροχό η οποία με τη συνδρομή ηλεκτρικού μοτέρ παραμετροποιεί την υδραυλική πίεση σε κάθε αμορτισέρ.
Οι μονάδες των αντλιών τοποθετούνται σε ένα αλουμινένιο περίβλημα μπροστά και πίσω εκεί όπου σε μια συμβατική κατασκευή θα συναντούσε κανείς τις παραδοσιακές αντιστρεπτικές ράβδους, με τη διαφορά ότι στην προκειμένη περίπτωση ο βαθμός απόσβεσης/επαναφοράς αφορά κάθε τροχό ξεχωριστά. Για παράδειγμα, αν ο μπροστινός αριστερός τροχός έρθει αντιμέτωπος με μια ανωμαλία στο οδόστρωμα, η κίνηση δεν θα επηρεάσει τον δεξιό τροχό ούτε θα μεταφερθεί στο αμάξωμα κ.ο.κ. Το σύστημα αντλεί την ισχύ του από την μπαταρία 400 Volt που εφοδιάζει τις υβριδικές εκδόσεις της Panamera, εξ ου και είναι διαθέσιμο αποκλειστικά σε αυτές.
Η συγκεκριμένη διάταξη έχει διττή επίδραση στην οδική συμπεριφορά καθώς εξασφαλίζει τη μέγιστη δυνατή άνεση, χωρίς ωστόσο να αλλοιώνει την «πληροφορία» που απαιτείται σε όρους ακρίβειας και αμεσότητας όταν ο οδηγός επιδιώξει να κινηθεί πιο γρήγορα είτε στον δρόμο είτε σε περιβάλλον πίστας, λειτουργώντας ευεργετικά και στα επίπεδα πρόσφυσης όσο και ευελιξίας που απαιτούνται στις συγκεκριμένες συνθήκες. Ειδικότερα σε μια συμβατική κατασκευή, είναι τα αμορτισέρ εκείνα που αναλαμβάνουν να απορροφούν τους κραδασμούς.
Στην περίπτωση του Active Ride, η ηλεκτρική αντλία, ανάλογα με το ερέθισμα, διοχετεύει λιπαντικό υπό πίεση στα αμορτισέρ προκειμένου, με τη συνδρομή αναρίθμητων αισθητήρων και επεξεργαστή, να διαμορφώσει τον βαθμό απόσβεσης και επαναφοράς του για κάθε τροχό ξεχωριστά και σε ελάχιστο χρόνο. Για την ακρίβεια, το σύστημα λειτουργεί σε 13 Hz, κάτι που σημαίνει ότι μπορεί να πραγματοποιήσει 13 ρυθμίσεις και αλλαγές ανά δευτερόλεπτο. Επιπλέον, η συγκεκριμένη διάταξη αξιοποιώντας μονό θάλαμο είναι σαφώς ελαφρύτερη από την τυπική κατασκευή αερανάρτησης δύο θαλάμων που χρησιμοποιεί η Porsche στις υπόλοιπες εκδόσεις της Panamera, καταργώντας θεωρητικά επίσης την ανάγκη για ελατήρια.
Mercedes-Benz: Νταμπλ ενέργειας
Κάθε άλλο παρά μυστικό αποτελεί το γεγονός ότι η γερμανική φίρμα ετοιμάζει με ορίζοντα το 2025 την αποκάλυψη της νέας CLA και μαζί με αυτήν τη νέα γενιά τεχνολογιών που θα καθορίσει τις νέες «μικρές» Mercedes-Benz. Με δεδομένη την κάπως αλλοπρόσαλλη μεταβατική συγκυρία σε ό,τι αφορά την ηλεκτροκίνηση, οι Γερμανοί αποφάσισαν να εφοδιάσουν τη νέα CLA με μια πολλαπλότητα συνόλων που υπερβαίνει τις συνήθεις πρακτικές.
Από τη μία θα υπάρξουν συμβατικές εκδόσεις με επίκεντρο τετρακύλινδρους αποδοτικούς κινητήρες σε συνδυασμό τόσο με ήπια υβριδική όσο και plug-in υβριδική τεχνολογία και από την άλλη μια πλειάδα ηλεκτρικών εκδόσεων με περισσότερες επιλογές από όσες ίσως θα υπέθετε κανείς.
Σε κάθε περίπτωση, οφείλουμε να σημειώσουμε ότι η νέα τετράθυρη CLA και όσα μοντέλα θα επακολουθήσουν με αφετηρία την αρχιτεκτονική ΜΜΑ (CLA Shooting Brake, GLA και GLB σε συμβατικές και EV εκδόσεις) έχει σχεδιαστεί με γνώμονα την ηλεκτροκίνηση. Η ευελιξία τής συγκεκριμένης αρχιτεκτονικής εκτός από την ποικιλία συνόλων που θα μπορεί να υποστηρίξει ως προς το είδος – και τον αριθμό κινητήρων σε ό,τι αφορά τις ηλεκτρικές εκδόσεις – έγκειται επίσης και στη δυνατότητα φιλοξενίας διαφορετικού είδους μπαταριών προς όφελος της ευρύτητας επιλογών για τον τελικό αποδέκτη-καταναλωτή.
Αναλυτικότερα, η CLA και τα συναφή τεχνολογικά μοντέλα θα είναι διαθέσιμα με μπαταρίες χωρητικότητας 58 και 85 kWh, οι οποίες εκτός από την ονομαστική διαφορά σε ό,τι αφορά τη χωρητικότητά τους θα έχουν και άλλη χημική σύσταση. Η μεγαλύτερη μπαταρία ιόντων λιθίου των 85 kWh υπόσχεται υψηλότερη ενεργειακή πυκνότητα κατά 20% σε σχέση με το παρελθόν, καθώς τα ανόδιά της εμπλουτίζονται πλέον με οξείδιο του πυριτίου που συνδυάζονται πλέον με τον γραφίτη, ενώ να σημειωθεί ότι έχει μειωθεί σημαντικά και η περιεκτικότητά της σε κοβάλτιο.
Η δεύτερη μπαταρία θα ανήκει στην κατηγορία των συστοιχιών λιθίου φωσφορικού σιδήρου (LFP) και θα εφοδιάζει τις πιο προσιτές εκδόσεις της CLA, καθιστώντας ακόμα πιο ελκυστική την απόκτησή τους. Στην πρώτη περίπτωση της μεγαλύτερης μπαταρίας αξίζει να σημειωθεί ότι θα συνδυάζεται με κύκλωμα φόρτισης 800 Volt το οποίο θα επιτρέπει την αναπλήρωση της ενέργειας με ισχύ έως 320 kW, με τη συνδρομή ταχυφορτιστή DC, κάτι που σημαίνει ότι η επαναφόρτιση θα συντελείται με ρυθμό 36 kWh/10 λεπτά, καθιστώντας ουσιαστικά τη διαδικασία πλήρους επαναφόρτισης ζήτημα που θα απαιτεί λιγότερο από μισή ώρα.
Να σημειωθεί ότι παρά τη θεαματική αύξηση σε ό,τι αφορά την ισχύ φόρτισης, η μπαταρία εξακολουθεί να συμβαδίζει με τα αυστηρότερα πρότυπα της Mercedes-Benz τόσο σε επίπεδο ασφάλειας όσο και αξιοπιστίας, με τη γερμανική φίρμα να προαναγγέλλει ήδη εγγύηση οκτώ ετών ή 160.000 χλμ., όσο δηλαδή ισχύει και για τα τρέχοντα ηλεκτρικά μοντέλα της.
Ανεξαρτήτως χημικής σύστασης, ιδιαίτερη έμφαση έχει δοθεί και στο σύστημα ψύξης των μπαταριών επιτρέποντας τη λειτουργία των συστοιχιών στο ιδανικό φάσμα θερμοκρασίας τους ανεξαρτήτως των εξωτερικών συνθηκών, χάρη στην παρουσία ενός υδρόψυκτου κυκλώματος το οποίο επικουρείται από ένα βοηθητικό σύστημα θέρμανσης ενσωματωμένο στο κύκλωμα συμβάλλοντας καθοριστικά στην απόδοση της μπαταρίας και εν τέλει στα μεγέθη αυτονομίας που προσφέρει.