Οποιαδήποτε εξέλιξη στη δεύτερη μεγαλύτερη αγορά καινούργιων αυτοκινήτων στον κόσμο, αυτή των ΗΠΑ, είναι φυσικό να επηρεάζει όλους τους κατασκευαστές αυτοκινήτων. Πόσο μάλλον τώρα που οι κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες εισβάλλουν στη γηραιά ήπειρο και οι ευρωπαϊκές αισθάνονται πιεσμένες από τον χρόνο και τα γεγονότα.

Με την κλεψύδρα να αδειάζει και την Τρίτη 5 Νοεμβρίου να αποτελεί την καταληκτική ημερομηνία της σύνθετης προεκλογικής διαδικασίας για τους δύο μονομάχους, η Κάμαλα Χάρις και ο Ντόναλντ Τραμπ έχουν εκφράσει τις θέσεις τους για το περιβάλλον, τις επενδύσεις και τις θέσεις εργασίας στις ΗΠΑ, τομείς που αγγίζουν την πορεία των ευρωπαϊκών αυτοκινητοβιομηχανιών εκεί.

Το μέλλον της ηλεκτροκίνησης στις ΗΠΑ

Ως υποψήφια των Δημοκρατικών η Κάμαλα Χάρις θεωρείται δεδομένο ότι θα συνεχίσει την πολιτική της κυβέρνησης Μπάιντεν που προώθησε μέτρα για τις χαμηλότερες εκπομπές ρύπων και την εγχώρια παραγωγή ηλεκτρικών οχημάτων και μπαταριών αξιοποιώντας (και) τον νόμο για τη μείωση του πληθωρισμού που έφερε το 2022.

Στο ίδιο μήκος κύματος η σημερινή κυβέρνηση είχε ήδη ανακοινώσει από το 2021 ως στόχο της τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα να αποτελούν το 50% του συνόλου των πωλήσεων νέων αυτοκινήτων μέχρι το 2030. Σήμερα το ποσοστό αυτό είναι κάτω από 10% στις ΗΠΑ.

Υπό αυτό πρίσμα οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες, οι οποίες έχουν επενδύσει δισεκατομμύρια στην ηλεκτροκίνηση για να ανταποκριθούν στους κανόνες της ΕΕ για τις εκπομπές ρύπων, βρίσκονται σε πλεονεκτικότερη θέση έναντι των αμερικανικών, οι οποίες βασίζουν την ύπαρξή τους σε μοντέλα με κινητήρες εσωτερικής καύσης που είναι εξαιρετικά δημοφιλή παντού μακριά από τα αστικά κέντρα.

Μόνη εξαίρεση αποτελεί η Tesla, η οποία ωστόσο είναι μια κατηγορία από μόνη της αλλά οι πρακτικές της δεν προβληματίζουν τον Ντόναλντ Τραμπ, που παραδόξως έχει κερδίσει την υποστήριξη του δημιουργού της, Ιλον Μασκ. Ο πρώην πρόεδρος των ΗΠΑ και υποψήφιος των Ρεπουμπλικανών έχει κατηγορήσει τη Χάρις ως διώκτρια των αυτοκινήτων με θερμικούς κινητήρες, επιθυμώντας έτσι να προσελκύσει τις ψήφους όσων ζουν στην Πολιτεία του Μίσιγκαν που λόγω Ντιτρόιτ (της παραδοσιακής έδρας των άλλοτε Big Three – Chrysler, Ford, General Motors) θεωρείται η μητρόπολη της αμερικανικής αυτοκίνησης.

Είναι χαρακτηριστικό ότι ο ίδιος δήλωσε στις 3 Οκτωβρίου πως αν εκλεγεί, καμία Πολιτεία δεν θα μπορεί να απαγορεύσει την πώληση και κυκλοφορία οχημάτων με θερμικούς κινητήρες.

Πρώτα η Αμερική

Το δόγμα του πρώην προέδρου Τραμπ είχε και έχει απήχηση σε σημαντικό κομμάτι του αμερικανικού εκλογικού σώματος, βασισμένο σε μια εμπορική πολιτική προστατευτισμού που διανθίζεται σήμερα με την επιλογή του μαστίγιου και του καρότου. Διόλου τυχαία σε ομιλία του στην Τζόρτζια στις 25 Σεπτεμβρίου ο Ρεπουμπλικανός υποψήφιος αναφέρθηκε στη μείωση του εταιρικού φορολογικού συντελεστή στο 15% από το 21% για τις εταιρείες που κατασκευάζουν τα προϊόντα τους στις ΗΠΑ και απασχολούν Αμερικανούς.

«Αυτή είναι η συμφωνία που θα προσφέρω σε κάθε μεγάλη εταιρεία και κατασκευαστή στη Γη – θα σας δώσω τους χαμηλότερους φόρους, το χαμηλότερο ενεργειακό κόστος, τη χαμηλότερη ρυθμιστική επιβάρυνση και ελεύθερη πρόσβαση στην καλύτερη και μεγαλύτερη αγορά του πλανήτη» δήλωσε ο Τραμπ επισημαίνοντας περαιτέρω: «Θέλω οι γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες να γίνουν αμερικανικές αυτοκινητοβιομηχανίες. Θέλω να χτίσουν τα εργοστάσιά τους εδώ».

Αυτό που επιθυμεί βέβαια συμβαίνει εδώ και καιρό καθώς οι όμιλοι BMW, Mercedes-Benz και Volkswagen παράγουν ήδη εκατοντάδες χιλιάδες αυτοκίνητα σε εργοστάσια στις ΗΠΑ, με την κινεζικών συμφερόντων Volvo να είναι επίσης παρούσα, εξάγοντας σημαντικό ποσοστό της παραγωγής τους σε όλο τον κόσμο.

Μένει να δούμε ποιος τελικά θα τηρήσει τις προεκλογικές υποσχέσεις του αλλά και πώς θα αντιμετωπιστεί ο κινεζικός παράγοντας που πρωτοπορεί αριθμητικά στην παραγωγή αυτοκινήτων νέας ενέργειας (όπως χαρακτηρίζεται οποιαδήποτε μορφή ηλεκτροκίνησης) αλλά βρίσκεται στο στόχαστρο όλων των άλλων για προφανείς λόγους κυριαρχίας.