Εχουν ήδη περάσει δύο δεκαετίες από την εποχή που η Lexus έβαλε στην παραγωγή το πρώτο SUV της με τα διακριτικά RX, χρόνος ικανός για να σχηματίσει μια γκάμα μοντέλων στην ταχύτερα αναπτυσσόμενη κατηγορία της διεθνούς αγοράς. Ο λόγος, ωστόσο, που μόλις τώρα βάζει στην παραγωγή το UX – το μικρότερο πλέον crossover της μετά το ενδιάμεσο NX – έχει να κάνει με τις εμπορικές προτεραιότητες της εταιρείας, η οποία παραδοσιακά πουλάει περισσότερο μακριά από την Ευρώπη, όπου το μέγεθος εκτιμάται πιο πολύ από την πολυτέλεια. Το UX δεν αναμένεται να αλλάξει δραστικά το γεωγραφικό μείγμα των πωλήσεων, αλλά θα αποτελέσει το πρελούδιο στον περιπετειώδη κόσμο της Lexus ανεξαρτήτως στίγματος.
Ετσι οι υπόλοιποι premium κατασκευαστές – Mercedes, Audi, BMW και Volvo – βρίσκουν μπροστά τους έναν ακόμη ανταγωνιστή για τα GLA, Q3, XC40 και X1 – και οι οδηγοί της Γηραιάς Ηπείρου την ευκαιρία να κάνουν ένα εξαιρετικό downsizing χωρίς τεχνολογικούς αποκλεισμούς, καθώς τη συνήθη υβριδική έκδοση πλαισιώνει και μια «συμβατική» αποκλειστικά με κινητήρα βενζίνης 2,0 λίτρων.
Είναι σαφές τόσο από τις αναλογίες του UX (μήκος 4,495, πλάτος 1,840 και ύψος 1,540 μέτρα), όσο και από την πιστότητα της αισθητικής του στο πρωτότυπο μοντέλο που είχε παρουσιαστεί στο Παρίσι το 2016, ότι οι Ιάπωνες ήθελαν να κερδίσουν τις οπτικές εντυπώσεις από την πρώτη στιγμή. Το κατάφεραν καθώς το χαμηλό και μακρύ αμάξωμα με τα τεχνολογίας LED φωτιστικά σώματα δείχνει σαν κινούμενο γλυπτό μοντέρνας τέχνης ακόμη και ακίνητο. Η άποψη ορισμένων, δε, ότι σε ορισμένα σημεία θυμίζει το «αδελφό» C-HR της Toyota δεν είναι σωστή, καθώς η Toyota είναι εκείνη που άντλησε σχεδιαστικά στοιχεία από τη Lexus. Σε κάθε περίπτωση, το τελικό αποτέλεσμα δείχνει πραγματικά εντυπωσιακό στο σωστό χρώμα.
Ο εσωτερικός κόσμος
Δεν υπάρχει τίποτα στον θάλαμο επιβατών που να σε κάνει να αμφισβητήσεις ότι πρόκειται για μια premium υλοποίηση, καθώς υλικά, φινίρισμα και ποιότητα συναρμογής έδειχναν εξαιρετικά μελετημένα στο εκθεσιακό αυτοκίνητο που περιεργάστηκα λεπτομερώς στο Παρίσι πριν από μερικές εβδομάδες. Αν μάλιστα αποφύγετε το συνηθισμένο σκουρόχρωμο εσωτερικό, θα ανακαλύψετε μια χρωματική παλέτα επενδύσεων – ακόμα και δίχρωμων – που αναδεικνύει τη γεωμετρία του ταμπλό, το οποίο φιλοξενεί την οθόνη των 7,0 ιντσών – προαιρετικά 10,25 ιντσών -, τους piano black διακόπτες για τον κλιματισμό αλλά και τις χρηστικές λεπτομέρειες γύρω από οδηγό και συνοδηγό.
Υπάρχει επίσης επαρκής χώρος για τα πόδια των πίσω επιβατών, κεφαλαιοποιώντας έτσι το μεταξόνιο των 2,64 μέτρων, και αρκετό εσωτερικό ύψος για τα κεφάλια τους, ωστόσο παραμένει επισήμως άγνωστος ο όγκος του χώρου αποσκευών. Δείχνει πάντως περιορισμένος, παρά το γεγονός ότι οι μπαταρίες νικελίου μετάλλου βρίσκονται τοποθετημένες στο κέντρο του δαπέδου. Προσφέρει όμως εύκολη πρόσβαση χάρη στο χαμηλό άνοιγμα της πέμπτης πόρτας.
Υβριδικός εθισμός
Αν και η ταύτιση των μοντέλων της Lexus με την υβριδική τεχνολογία είναι σχεδόν απόλυτη, το εισαγωγικό UX 200 εξοπλίζεται με κινητήρα βενζίνης 1.987 κ.εκ. απόδοσης 171 ίππων και 205 Nm ροπής. Αποκλειστικά δικίνητη αυτή η έκδοση, διαθέτει κιβώτιο CVT, επιταχύνει από στάση σε 9,2 δευτερόλεπτα με μέγιστη ταχύτητα 190 χλμ./ώρα, έχει θεωρητική κατανάλωση 5,6 λίτρα/100 χλμ. και εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα 132 γραμμ./χλμ.
Στην υβριδική έκδοση 250h η συνδυαστική απόδοση του ίδιου βενζινοκινητήρα με δύο ηλεκτροκινητήρες αυξάνεται στους 178 ίππους, με την κίνηση να μεταδίδεται στους μπροστινούς τροχούς μέσω του αυτόματου κιβωτίου συνεχώς μεταβαλλόμενης σχέσης CVT. Τα μεγέθη επιδόσεων εδώ είναι 8,5 δευτερόλεπτα και 177 χλμ./ώρα, με κατανάλωση 4,1 λίτρα/100 χλμ. και 96 γραμμ./χλμ. εκπομπών CO2.
Στη δε τετρακίνητη παραλλαγή του 250h με τα διακριτικά E-Four υπάρχει ένας ακόμη ηλεκτροκινητήρας ενσωματωμένος στο πίσω διαφορικό, με το σύστημα ευστάθειας VSC να διαχειρίζεται το ποσοστό της ισχύος που περνά στους μπροστινούς και στους πίσω τροχούς κατά τη διάρκεια της επιτάχυνσης, στις στροφές και σε ολισθηρό οδόστρωμα.
Σε αυτή την υλοποίηση συναντάμε και το υψηλότερο βάρος του αυτοκινήτου (1.600-1.680 κιλά) ενώ στο UX 200 ξεκινά από τα 1.460 κιλά. Με το μυαλό τους στην οδική συμπεριφορά του UX και στο επιδιωκόμενο χαμηλό κέντρο βάρους, οι μηχανικοί της Lexus χρησιμοποίησαν αλουμίνιο στις ζώνες ελεγχόμενης παραμόρφωσης και στις πόρτες, ενώ η βασική διάταξη της ανάρτησης περιλαμβάνει γόνατα Μακφέρσον στον μπροστινό άξονα και πολλαπλούς συνδέσμους πίσω.
Προαιρετικά, υπάρχει η δυνατότητα επιλογής της ηλεκτρονικά ελεγχόμενης ενεργητικής ανάρτησης (η οποία πάντως αποτελεί βασικό συστατικό της κορυφαίας έκδοσης εξοπλισμού F-Sport), ενώ τόσο το UX 200 όσο και το 250h διαθέτουν το σύστημα Drive Mode Select που επιτρέπει στον οδηγό να επιλέξει ανάμεσα σε τρία διαφορετικά προγράμματα οδήγησης. Σε ό,τι αφορά, τέλος, τα στοιχεία εξοπλισμού, δεν υπάρχει ουσιαστικά τίποτα χρήσιμο που να απουσιάζει από το UX, ωστόσο θα πρέπει να περιμένουμε τη διάθεση του μοντέλου στην ελληνική αγορά στις αρχές του 2019 – και αφού το οδηγήσουμε το πρώτο δίμηνο του έτους στο εξωτερικό – για να δούμε τους ακριβείς συνδυασμούς, τις τιμές πώλησης στη χώρα μας και τον τρόπο λειτουργίας των συστημάτων Apple CarPlay και AndroidAuto για την πλήρη δυνατότητα συνδεσιμότητας με «έξυπνες» συσκευές.
Eμφαση στην οδική συμπεριφορά
Παρά την άμεση σχέση του UX με το Toyota C-HR, σχεδόν το 50% των εξαρτημάτων του μοντέλου της Lexus είναι διαφορετικό με προφανή στόχο την ενίσχυση του premium χαρακτήρα του. Αξιοποιώντας την πλατφόρμα GA-C οι μηχανικοί επικεντρώθηκαν στην ανάδειξη του οδηγοκεντρικού χαρακτήρα του και στη βελτίωση της ποιότητας κύλισης προσθέτοντας την επιλογή της ενεργητικής ανάρτησης που παραμετροποιείται ανάλογα με το πρόγραμμα – Eco, Normal, Sport S – το οποίο επιλέγει ο οδηγός από τη λειτουργία Drive Select.
Αίσθηση smartphone στο χέρι σας
Η τεχνολογία Lexus Remote Touch Interface επιτρέπει στον οδηγό τον χειρισμό διαφορετικών λειτουργιών μέσω της επιφάνειας αφής που βρίσκεται δίπλα στον επιλογέα ταχυτήτων. Με αίσθηση παρόμοια με εκείνη της οθόνης ενός κινητού, διπλά κλικ και δονήσεις αυτό το touchpad αναγνωρίζει τον σχηματισμό λατινικών χαρακτήρων για την αναζήτηση ονομάτων. Ενας διακόπτης στη βάση της επιφάνειας αφής μπορεί να εμφανίσει μια οθόνη με συναφείς λειτουργίες, όπως κλιματισμό και πλοήγηση, επιτρέποντας την ευκολότερη πρόσβαση χωρίς να περάσετε από τα μενού.
Lexus Safety System+
Η φιλοσοφία της Lexus εξασφαλίζει στο UX όλα τα συστήματα ασφάλειας της φίρμας επιτρέποντάς του μεταξύ άλλων να ακολουθεί το προπορευόμενο όχημα με λειτουργία stop-and-go σε ταχύτητες έως 30 χλμ./ώρα για περισσότερη ευκολία σε συνθήκες αυξημένης κίνησης. Διαθέτει επίσης, μεταξύ άλλων, λειτουργίες ανίχνευσης πεζών, αναγνώρισης των ορίων του δρόμου δεξιά και αριστερά και διατήρησης στη λωρίδα κυκλοφορίας αλλά και σύστημα αποφυγής συγκρούσεων σε συνδυασμό με δυναμικό/ρυθμιζόμενο Cruise Control που λειτουργεί σε ταχύτητες 10-180 χλμ./ώρα.