Έτοιμη να αλλάξει τον ρου της σύγχρονης ιστορίας της Nissan είναι πλέον η ηγεσία της ιαπωνικής αυτοκινητοβιομηχανίας ανακοινώνοντας, την Τρίτη 26 Μαρτίου, το νέο επιχειρησιακό σχέδιο The Arc, το οποίο προβλέπει μεσοπρόθεσμες δράσεις για τα οικονομικά έτη 2024-2026 και μεσομακροπρόθεσμες ενέργειες που θα πραγματοποιηθούν έως το 2030.
Ουσιαστικά το σχέδιο με την ονομασία «Το τόξο» που παρουσίασε ο Makoto Uchida, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της μάρκας, αποτελεί τη γέφυρα μεταξύ του σχεδίου μετασχηματισμού Nissan NEXT που ξεκίνησε το 2020 και ολοκληρώνεται τώρα και του Nissan Ambition 2030 που αποτυπώνει το μακροπρόθεσμο όραμα της εταιρείας.
«Το σχέδιο Arc δείχνει την πορεία μας προς το μέλλον. Καταδεικνύει τη συνεχή μας πρόοδο και την ικανότητά μας να πλοηγούμαστε στις μεταβαλλόμενες συνθήκες της αγοράς. Αυτό το σχέδιο θα μας επιτρέψει να προχωρήσουμε περισσότερο και πιο γρήγορα στην αύξηση της αξίας και της ανταγωνιστικότητας. Αντιμέτωπη με τις ακραίες αστάθειες των αγορών, η Nissan αναλαμβάνει αποφασιστικές ενέργειες με γνώμονα το νέο σχέδιο για να εξασφαλίσει βιώσιμη ανάπτυξη και κερδοφορία» υποστηρίζει ο Makoto Uchida, αποκαλύπτοντας παράλληλα τους βασικούς άξονες.
Πωλήσεις και μοντέλα
Η Nissan σχεδιάζει να λανσάρει 30 νέα μοντέλα τα επόμενα τρία χρόνια, εκ των οποίων τα 16 θα είναι ηλεκτροκίνητα και τα 14 θα είναι οχήματα εξοπλισμένα με κινητήρες εσωτερικής καύσης (ICE) ώστε να καλύψει τις ανάγκες των δυνητικών πελατών της σε αγορές όπου ο ρυθμός ηλεκτροκίνησης διαφέρει.
Συνολικά η Nissan θα λανσάρει 34 ηλεκτροκίνητα μοντέλα από το οικονομικό έτος 2024 έως το 2030 για να καλύψει όλες τις κατηγορίες οχημάτων, με το μείγμα μοντέλων των ηλεκτροκίνητων οχημάτων να αντιπροσωπεύει το 40% παγκοσμίως μέχρι το οικονομικό έτος 2026 και να αυξηθεί στο 60% μέχρι το τέλος της δεκαετίας.
Σύμφωνα με τον επικεφαλής της μάρκας η έλευση νέων προϊόντων θα υποστηριχθεί από νέες προσεγγίσεις ανάπτυξης και κατασκευής που στοχεύουν να κάνουν τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα πιο προσιτά αυξάνοντας την κερδοφορία.
Με την ανάπτυξη ηλεκτρικών οχημάτων αξιοποιώντας νέες αρχιτεκτονικές και νέους τρόπους παραγωγής, ομαδοποιημένες προμήθειες και καινοτομίες στον τομέα των μπαταριών, η Nissan αποσκοπεί στη μείωση του κόστους των ηλεκτρικών οχημάτων επόμενης γενιάς κατά 30%, σε σύγκριση με το υφιστάμενο crossover Ariya και στην επίτευξη εξίσωσης του κόστους μεταξύ των ηλεκτρικών μοντέλων και των αυτοκινήτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης έως το οικονομικό έτος 2030.
Σύμφωνα με το σχέδιο Arc, περισσότερες γραμμές παραγωγής στην Ιαπωνία και στο εξωτερικό θα υιοθετήσουν τη φιλοσοφία Nissan Intelligent Factory, με τα εργοστάσια Oppama και Nissan Motor Kyushu στην Ιαπωνία, το εργοστάσιο του Sunderland στο Ηνωμένο Βασίλειο και τα εργοστάσια Canton και Smyrna στις ΗΠΑ να εφαρμόζουν τη φιλοσοφία αυτή από το οικονομικό έτος 2026 έως το 2030.
Παράλληλα η διαδικασία παραγωγής που εφαρμόζεται στο Sunderland θα επεκταθεί και στα εργοστάσια Canton, Decherd και Smyrna στις ΗΠΑ, στο Tochigi και στο Kyushu στην Ιαπωνία από το οικονομικό έτος 2025 έως το 2028.
Τεχνολογίες και συνεργασίες
Το σχέδιο περιλαμβάνει επίσης πρακτικές για την επιτάχυνση της εξέλιξης των έξυπνων τεχνολογιών οχημάτων, όπως το σύστημα υποβοήθησης οδηγού ProPILOT επόμενης γενιάς, το οποίο επιτρέπει την εφαρμογή της τεχνολογίας αυτόνομης οδήγησης από πόρτα σε πόρτα, από αυτοκινητόδρομο σε αυτοκινητόδρομο, σε ιδιωτικές εγκαταστάσεις και σε χώρους στάθμευσης.
Ταυτόχρονα στο πεδίο των μπαταριών η Nissan σκοπεύει να αξιοποιήσει όλες τις διαθέσιμες τεχνολογίες (ιόντων λιθίου NCM, LFP, στερεάς κατάστασης Solid State) για την παροχή διαφοροποιημένων ηλεκτρικών οχημάτων και για την κάλυψη διαφορετικών αναγκών των πελατών, μειώνοντας τον χρόνο ταχυφόρτισης κατά 50% και αυξάνοντας την ενεργειακή πυκνότητα κατά 50% σε σύγκριση με ό,τι ισχύει σήμερα στο Ariya.
H πρόκληση ωστόσο στο συγκεκριμένο πεδίο έγκειται στην ανάπτυξη και παραγωγή φθηνών μπαταριών LFP που θα χρησιμοποιηθούν στα μικρότερα ηλεκτρικά μοντέλα της ώστε να ανταγωνιστεί τις επερχόμενες προτάσεις του ανταγωνισμού.
Στο πεδίο των συνεργασιών αποτελεί προτεραιότητα η αξιοποίηση της συμμαχίας με τις Renault και Mitsubishi στην Ευρώπη, τη LATAM και την ASEAN στην Ινδία, ενώ στην Κίνα η Nissan θα αξιοποιήσει τα εκεί περιουσιακά στοιχεία της για να καλύψει τις ανάγκες της τοπικής αγοράς εξερευνώντας ταυτόχρονα νέες συνεργασίες και στην Ιαπωνία και στις ΗΠΑ, με πιθανά πρόσθετα έσοδα 2,5 τρισεκατομμυρίων γεν έως το οικονομικό έτος 2030.
Πειθαρχία και επενδύσεις
Η βάση του σχεδίου είναι η χρηματοοικονομική πειθαρχία, η οποία θα επιτρέψει τη σταθερή αναλογία επενδύσεων έναντι των καθαρών εσόδων μεταξύ 7% και 8%, εξαιρουμένης της επένδυσης σε μπαταρίες.
Αθροιστικά η Nissan σχεδιάζει να επενδύσει περισσότερα από 400 δισεκατομμύρια γεν σε μπαταρίες, με τις επενδύσεις στον εξηλεκτρισμό να αυξάνονται σταδιακά, ξεπερνώντας το 70% έως το οικονομικό έτος 2026.
Επίσης η ιαπωνική μάρκα στοχεύει σε επιπλέον πωλήσεις ενός εκατομμυρίου μονάδων σε σύγκριση με το οικονομικό έτος 2023 και σε περιθώριο λειτουργικού κέρδους άνω του 6% έως το τέλος του οικονομικού έτους 2026. Τελικό οικονομικό στόχο αποτελεί η συνολική απόδοση των μετόχων να ξεπεράσει το 30% μέσω μερισμάτων και εξαγορών.