Οικοδομώντας επί 125 χρόνια τον μύθο της με δεκάδες επιτυχημένα μοντέλα αλλά και αρκετές αστοχίες που δοκίμασαν τις αντοχές της, η Fiat βρίσκεται σήμερα σε ένα από τα ξέφωτα της αυτοκίνησης. Η επιτυχία των διαφορετικών εκδόσεων του «500» αλλά κυρίως το τεχνολογικό βάθος του ομίλου Stellantis στον οποίο ανήκει, της εξασφαλίζουν ζωτικό χώρο στο τετράτροχο γίγνεσθαι, ο οποίος διευρύνεται με την προσθήκη νέων μοντέλων.
Μετά την έλευση του απαραίτητου «600» ήρθε η στιγμή για κάτι εντελώς «νέο». Το Grande Panda που συναντήσαμε από κοντά στο Τορίνο στις 11 Ιουλίου (ημέρα γέννησης της Fiat το 1899) αποτελεί μια σπουδαία προσθήκη για τη μάρκα το 2024 αλλά και μια ισχυρή παρακαταθήκη για το μέλλον της με τις μορφές που βλέπετε στη δεξιά σελίδα του κειμένου.
Εμπνευσμένο σχεδιαστικά από το τετραγωνισμένο σχήμα της πρώτης τρίθυρης γενιάς Panda που εμφανίστηκε το 1980, το αυστηρά πεντάθυρο εφετινό σίκουελ κινείται τις ράγες της απλότητας όπως αυτή «πουλάει» στον 21ο αιώνα. Ζωντανά χρώματα, ευρηματικές λεπτομέρειες, πρακτικές λύσεις για τη μεγέθυνση της χωρητικότητας του θαλάμου επιβατών και μια ανεπαίσθητη ακροβασία μεταξύ αφέλειας και υπερβολής σε συνδυασμό με τις αναγκαίες τεχνολογικές επιλογές αρκούν για να δημιουργήσουν τις προϋποθέσεις ενός νέου best-seller το οποίο κατασκευάζεται στη Σερβία.
Ρηξικέλευθη προσέγγιση
Ο στόχος της Fiat είναι απλός: δημιουργεί ένα αυτοκίνητο στην κατηγορία των supermini (Segment B), το οποίο μεταφέρει με ευκολία 4-5 άτομα σε ένα αμάξωμα μήκους 3,99 μέτρων που μπορεί να σου φτιάξει τη διάθεση με την πρώτη ματιά.
Το τελευταίο ακούγεται «κλισέ» αλλά είναι σημαντικό για την εμπορική του πορεία, καθώς αν και βασίζεται στην κοινή με τα ομοειδή νέα Citroen C3 και Opel Frontera πλατφόρμα «STLA Smart» του ομίλου Stellantis, δείχνει πιο σύγχρονο χάρη στα Pixel LED φωτιστικά σώματα, την ανάγλυφη αποτύπωση του ονόματός του στις πλευρικές επιφάνειες, τη χαραγμένη λέξη «FIAT» στο εσωτερικό των θυρών, ακόμη και το μικρό αυτοκινητάκι που φαίνεται να κυλά (σαν να τρέχει στην οβάλ πίστα στην οροφή του Lingotto όπου παρουσιάστηκε) στο περίγραμμα του ταμπλό του αυτοκινήτου.
Επίσης αν και διαθέτει συμπαγές μέγεθος, είναι 61 εκατοστά πιο μακρύ από το αρχέτυπο τετραγωνισμένο Panda του 1980 ενώ το μεταξόνιο των 2,54 μέτρων εξασφαλίζει αρκετό χώρο και στο πίσω κάθισμα, στοιχείο που αναμένεται να καταστήσει απλή υπόθεση τις υπεραστικές διαδρομές.
Στο εσωτερικό του Grande Panda την προσοχή τραβούν τα μεγάλα καθίσματα με τη φράση «Panda Made With Love In Fiat», οι δύο οθόνες (10 ιντσών για τον πίνακα οργάνων και αφής 10,25 ιντσών για το infotainment) και η μείξη των διαφορετικών υλικών με glossy χρωματιστά πλαστικά και ταμπλό από ίνες μπαμπού.
Ζήτημα επιλογής
Καθώς οι λέξεις «προσιτό» και «λειτουργικό» ορίζουν την ύπαρξή του, το Grande Panda θα διατίθεται στην Ελλάδα από τα τέλη του 2024 με ήπια υβριδικό σύνολο βενζίνης απόδοσης 100 ίππων αλλά και σε αμιγώς ηλεκτρική έκδοση 113 ίππων, με κίνηση στους μπροστινούς τροχούς και αυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων. Στην περίπτωση του ηλεκτρικού Grande Panda η μπαταρία έχει χωρητικότητα 44 kWh εξασφαλίζοντας αυτονομία 320 χλμ. με μία φόρτιση, ενώ στο μέλλον δεν αποκλείεται η προσθήκη ακόμη ενός ηλεκτροκινητήρα στον πίσω άξονα για τη δημιουργία τετρακίνητης έκδοσης που θα δούμε και στις άλλες μορφές αμαξώματος του μοντέλου.
Η τιμή εκκίνησης του αυτοκινήτου θα εξαρτηθεί από το εισαγωγικό επίπεδο εξοπλισμού που θα επιλέξει κάθε αγορά. Αν για παράδειγμα στην Ιταλία διατεθεί η έκδοση με τους σιδερένιους τροχούς χωρίς ψηφιακό πίνακα οργάνων (όπως συμβαίνει αλλού με το νέο Citroen C3), τότε μπορεί να δούμε τιμοκατάλογο που να ξεκινά χαμηλότερα από τις 16.000 ευρώ για μια έκδοση με θερμικό κινητήρα, η οποία πάντως δεν θα διατίθεται σε όλες τις αγορές.
Στην Ελλάδα οι τιμές πώλησης αναμένεται να ανακοινωθούν τον ερχόμενο Οκτώβριο, με την πρώτη εκτίμηση να προσεγγίζει το κόστος των περίπου 19.000 ευρώ για την ήπια υβριδική έκδοση των 100 ίππων και εκείνο των 25.000 ευρώ για την ηλεκτρική, χωρίς πάντως να συνυπολογίζεται σε αυτή οποιαδήποτε μορφή επιδότησης.
- Grande Panda
Camper Concept Πολυτάλαντη αλλά και άγνωστη σε πολλές τοπικές αγορές, οποιαδήποτε camper έκδοση ορίζει περισσότερο από κάθε συμβατικό SUV την έννοια του οχήματος περιπέτειας που θα δεχθεί μια σκηνή στην οροφή του και το εσωτερικό του θα διαμορφωθεί έτσι ώστε να σε ταξιδέψει ως την άκρη του κόσμου. Στη Fiat θεωρούν ότι αυτή η προσέγγιση αποτίνει φόρο τιμής στο κλασικό Panda του 1980, που είχε σχεδιαστεί δίνοντας προτεραιότητα στην πρακτικότητα ώστε αν και αυτοκίνητο πόλης να καλύπτει πολλές διαφορετικές ανάγκες στη δικίνητη και τετρακίνητη μορφή του.
- Grande Panda Pick-Up Concept
Προσπερνώντας την αντίληψη που έχει καθιερωθεί σε αρκετές χώρες για την επαγγελματική / αγροτική υπόσταση οποιουδήποτε Pick-Up με ανοιχτό χώρο φόρτωσης, το συγκεκριμένο πρωτότυπο εισάγει μια, προσιτή οικονομικά, life-style διάσταση στην ευρωπαϊκή αγορά, αναπαράγοντας μια πολύ δημοφιλή στάση ζωής στις ΗΠΑ και αλλού: ο συνδυασμός της άνεσης και της πρακτικότητας σε ένα τέτοιο αυτοκίνητο συγκινεί πολύ ανθρώπους με χόμπι που σχετίζονται με τη φύση ή αφιερώνουν τον ελεύθερο χρόνο τους σε δραστηριότητες μακριά από το σπίτι. Το πρόσθετο πλεονέκτημα εδώ αφορά τις αστικών προδιαγραφών διαστάσεις αυτού του πρωτοτύπου.
- Grande Panda Fastback Concept
Αυτή η μορφή σχεδίασης είναι πολύ διαδεδομένη ανάμεσα σε premium (όπως η Mercedes-Benz και η BMW) ή σε near premium (όπως η Peugeot) αυτοκινητοβιομηχανίες αλλά διόλου άγνωστη στη Fiat, η οποία διαθέτει στη Βραζιλία το Fiat Fastback και στην Αφρική το τοπικών προδιαγραφών Tipo. Για τους Ιταλούς το σχήμα που βλέπετε αποτελεί την πιο σπορ εκδοχή του Grande Panda με έμφαση στην αεροδυναμική απόδοση (άρα και στη χαμηλότερη κατανάλωση καυσίμου/ενέργειας) και στη νεανικότερη εικόνα, η οποία ούτως ή άλλως βρίσκεται στον πυρήνα της δημιουργίας του αρχέτυπου μοντέλου.
- Grande Panda SUV Concept
Η προφανής εξέλιξη του Grande Panda στη δημοφιλέστερη κατηγορία αμαξώματος της διεθνούς αγοράς θα μπορούσε να ονομάζεται «Giga-Panda» λόγω σχεδίασης και πιθανών off-road δυνατοτήτων αν η Fiat αποφασίσει να λανσάρει και τετρακίνητη έκδοση αξιοποιώντας έναν πρόσθετο ηλεκτροκινητήρα στον πίσω άξονα. Χρονικά λόγω ύφους και ζήτησης θα προηγηθεί όλων των άλλων παραλλαγών του μοντέλου που βλέπετε σε αυτή τη σελίδα, προτάσσοντας τις έννοιες της βιωσιμότητας και της προσιτής κινητικότητας. Αλλωστε καμία γκάμα πρωτότυπου μοντέλου δεν μπορεί να θεωρηθεί πλήρης χωρίς μια SUV έκδοση.