Το τέλος μιας εποχής για μια από τις ιστορικότερες βρετανικές αυτοκινητοβιομηχανίες σηματοδοτεί η απόφαση της διοίκησης του ομίλου JLR να προχωρήσει σε θεαματικές αλλαγές που αφορούν την γκάμα των μοντέλων της.
«Η Jaguar Land Rover θα ενισχύσει το περιθώριο κέρδους της με την περικοπή πέντε μοντέλων «σχεδόν μηδενικής κερδοφορίας» φέτος. Κανένα από αυτά δεν είναι όχημα από το οποίο κερδίσαμε χρήματα, οπότε τα αντικαθιστούμε με νέα οχήματα σε νέες αρχιτεκτονικές» δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος Αντριαν Μαρντέλ κατά τη διάρκεια ενημέρωσης επενδυτών τον προηγούμενο μήνα, στέλνοντας ουσιαστικά στο μουσείο της φίρμας:
- το μεσαίο σεντάν XE
- το μεγαλύτερο σεντάν XF
- το σπορ coupe F-Type, το SUV E-Pace και
- το ηλεκτρικό SUV I-Pace
Κοινό στοιχείο όλων αυτών είναι οι «παλαιάς κοπής» πλατφόρμες στις οποίες βασίζονται και η ελάχιστη, σε σύγκριση με τα μοντέλα των «αδελφών» Land Rover και Range Rover, απήχησή τους στο κοινό. Αρκεί μια ματιά στα στοιχεία πωλήσεων της περιόδου Απριλίου – Ιουνίου 2024 (κατά την οποία η Jaguar κατέγραψε 15.324 πωλήσεις έναντι 95.856 πωλήσεων της Land Rover) για να αντιληφθεί κάποιος τη μονοδιάστατη ανάπτυξη του ομίλου.
Το μεσαίο SUV F-Pace (το οποίο εικονίζεται στην κεντρική φωτογραφία) θα είναι η μόνη Jaguar που θα παραμείνει στην παραγωγή από την τρέχουσα γκάμα της μάρκας, στοιχείο που έχει προκαλέσει επικρίσεις από συνεργάτες της καθώς τα σημεία πώλησης Jaguar θα αδειάσουν κατά τα 5/6, περιμένοντας τα μελλοντικά αμιγώς ηλεκτρικά μοντέλα της, τα οποία θα κατασκευάζονται στο εργοστάσιο της JLR στο Solihull της Αγγλίας από το 2025.
Αυτή η παράμετρος φαίνεται να είναι και η μόνη θετική για τους Αγγλους, οι οποίοι έχουν κατακρίνει στο παρελθόν την ηγεσία της μάρκας για «καθυστερημένες αποφάσεις που οδηγούν στη συρρίκνωσή της» αλλά και για «άστοχη μεταφορά της παραγωγής της εκτός Αγγλίας, όπου θα μπορούσε να αξιοποιήσει έμπειρο προσωπικό».
Η επόμενη μέρα και οι Κινέζοι
Με καταληκτική ημερομηνία παραγωγής και των τελευταίων E-Pace και I-Pace τον ερχόμενο Δεκέμβριο, η Jaguar θα διαθέτει τις καταργημένες σειρές οχημάτων μέχρι την εξάντληση των αποθεμάτων τους. Πάντως το δίκτυο αντιπροσώπων και διανομέων της εταιρείας θα συνεχίσει να συντηρεί τα μοντέλα με κινητήρες εσωτερικής καύσης, όπως επιβάλλει η ευρωπαϊκή και διεθνής νομοθεσία.
Η διακοπή της παραγωγής τους και η αντικατάστασή τους από νέα αναμένεται σύμφωνα με τον Αντριαν Μαρντέλ να αυξήσουν τη μέση τιμή πώλησης των προϊόντων της JLR, η οποία σήμερα είναι λίγο πάνω από τις 70.000 στερλίνες (83.000 ευρώ), σύμφωνα με την παρουσίασή του την ημέρα ενημέρωσης των επενδυτών.
Αυτή η διαφοροποίηση θα εδράζεται στην αλλαγή του προϊοντικού προσανατολισμού της Jaguar σε μια πολυτελή αμιγώς ηλεκτρική μάρκα, με το πρώτο EV όχημα νέας γενιάς να παρουσιάζεται το 2025, έπειτα από την αποκάλυψη του πρωτότυπου εφέτος στις ΗΠΑ, μια από τις βασικότερες αγορές για τα μοντέλα της.
Τα αρχικά επιχειρηματικά πλάνα περιλαμβάνουν το λανσάρισμα τριών νέων αμιγώς ηλεκτρικών αυτοκινήτων κατασκευασμένων πάνω στις διαφορετικές μορφές της ειδικά εξελιγμένης για την περίπτωση πλατφόρμας με την ονομασία Jaguar Electrified Architecture (JEA).
Παρά την επένδυση για αυτήν, η συρρίκνωση της γκάμας και κυρίως η απομάκρυνση από τις σύνθετες διαδικασίες παραγωγής αυτοκινήτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης παράλληλα με τα ηλεκτρικά αναμένεται να απελευθερώσουν πόρους προς όφελος της επιθυμητής κερδοφορίας.
Από την άλλη πλευρά, ωστόσο, η απόφαση έρχεται σε μια εποχή ανάσχεσης των πωλήσεων ηλεκτρικών αυτοκινήτων σε ορισμένες τοπικές αγορές, ενώ τοποθετεί την Jaguar απέναντι σε ευρωπαϊκές και ασιατικές αυτοκινητοβιομηχανίες με εδραιωμένο κοινό στο πεδίο της ηλεκτροκίνησης.
Ανάμεσα σε αυτές βρίσκονται πλέον και ορισμένες κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες με hi-end αποτύπωμα, οι οποίες στο πλαίσιο μεταφοράς μέρους της παραγωγής τους στην Ευρώπη, ώστε να αποφύγουν δασμούς που εκτοξεύουν τις τιμές των εισαγόμενων κινεζικών οχημάτων, συζητούν με τη Magna Steyr για την εκμετάλλευση του κενού που αφήνει στις εγκαταστάσεις της στην Αυστρία η διακοπή της συνεργασίας της με την Jaguar.