Η εξηλεκτρισμένη έκδοση της Mercedes V-Class με τα διακριτικά EQV δεν μπαίνει τώρα στη ζωή μας. Κυκλοφορεί γύρω μας από το 2019 ως το πρώτο αμιγώς ηλεκτρικό πολυχρηστικό μοντέλο της γερμανικής μάρκας που τηρουμένων των αναλογιών έφτασε τη δεδομένη απήχηση της V-Class σε άλλα επίπεδα, συγκινώντας κοινό που δεν αρκείται στην VIP ιδιότητά του αλλά θέλει να ξεχωρίζει από τους άλλους γύρω του κάνοντας συνειδητά μια επιλογή μηδενικών εκπομπών ρύπων και μηδενικού θορύβου.

Ακριβώς για αυτούς τους λόγους η EQV υπερέχει της πρωταθλήτριας στις πωλήσεις V-Class με τους θερμικούς κινητήρες, υπερβαίνοντας τον ρόλο του πολυτελούς μεταφορέα ανθρώπων καθώς σε αγορές του εξωτερικού είναι πλέον το luxury ηλεκτρικό αυτοκίνητο μιας μεγάλης οικογένειας.

Σήμερα, πέντε χρόνια μετά την πρώτη φορά, έρευνες δείχνουν όχι ασχέτως με το αν απαντούν επαγγελματίες του τουρισμού ή οικογενειάρχες που οδηγούν την EQV αυτό που πρωτίστως μετρά είναι η ποιότητα της φιλοξενίας που προσφέρει και η hi-end προσέγγισή της στην παραμικρή λεπτομέρεια.

Ακόμη και όσοι στη νέα EQV εντοπίζουν την απουσία της Hyperscreen η οποία αποτελεί «πρέπει» στην EQS (στο πολυτελέστερο ηλεκτρικό fastback/sedan της Mercedes), η χρήση του συστήματος ενημέρωσης και ψυχαγωγίας MBUX στις δύο διαδοχικά τοποθετημένες οθόνες των 12,3 ιντσών δεν συνιστά συμβιβασμό.

Πίσω από αυτές τις οθόνες και σε όλο το μήκος του ταμπλό οι Γερμανοί χρησιμοποιούν ένα φόντο, έργο τέχνης εμπνευσμένο από τη βιομηχανία επίπλων, επιλεγμένο βάσει των αρχών του interior design και διαφοροποιημένο στις τρεις διαθέσιμες γραμμές εξοπλισμού.

Η ειδοποιός διαφορά

Όποιος και αν είναι ο ρόλος που θα αποφασίσουμε να δώσουμε στην EQV (αυτός του VIP transfer, εκείνος του οικογενειάρχη ή ο πιο σύνθετος, αυτού που θέλει ένα απολύτως εξατομικευμένο όχημα για τον εξοπλισμό του χόμπι του), η «ένσταση» παραμένει κοινή: «γιατί ηλεκτρική EQV και όχι θερμική V-Class;».

Η απάντηση είναι εντελώς προσωπική υπόθεση και παραβλέποντας τον παράγοντα «κόστος απόκτησης αλλά κυρίως χρήσης» προσομοιάζει υπό άλλους όρους στο ερώτημα «γιατί smartphone με λειτουργικό OS και όχι Android;».

Στην περίπτωση της EQV η τιμή εκκίνησης είναι 98.208 ευρώ (από την οποία αφαιρούνται σήμερα οι κάθε μορφής επιδοτήσεις από 9.000-15.000 ευρώ για ιδιωτικό όχημα ή οι 22.500 ευρώ για Taxi), ωστόσο μιλώντας για ηλεκτρικό αυτοκίνητο η ουσία της συζήτησης αφορά έννοιες όπως η αυτονομία, οι επιδόσεις, η μπαταρία και οι χρόνοι φόρτισής της.

Ξεκινώντας από το προφανές, υπάρχουν επιλογές μπαταρίας χωρητικότητας 60 kWh (EQV 250) και 90 kWh (EQV 300), οι οποίες διαμορφώνουν την αυτονομία κίνησης από τα 277 έως τα 365 χιλιόμετρα, με τους αριθμούς να διαφοροποιούνται σημαντικά προς τα πάνω χάρη στην αποτελεσματική ανάκτηση της ενέργειας κατά την οδήγηση και τη θερμική διαχείριση. Εμείς διαπιστώσαμε τη συγκεκριμένη υπέρβαση οδηγώντας συνεχόμενα την EQV στη Γαλλία, με το όριο ταχύτητας στο Adaptive Cruise Control στα 140 χλμ./ώρα.

Η ύπαρξη ενσωματωμένου φορτιστή 11 kW επιτρέπει στην EQV να φορτίζεται με εναλλασσόμενο AC ρεύμα σε wallbox (έως το 100% της χωρητικότητας των 60 kWh σε λιγότερο από 6,5 ώρες ή σε λιγότερο από 10 ώρες για αυτή των 90 kWh) ή με συνεχές DC ρεύμα σε ταχυφορτιστή έως 110 kW, με τη διαδικασία σε αυτή την περίπτωση για την ανάκτηση ενέργειας έως το 80% της χωρητικότητας της μπαταρίας να απαιτεί έως 40 λεπτά της ώρας. Ανεξαρτήτως μπαταρίας η μέγιστη απόδοση του ηλεκτροκινητήρα φτάνει τους 204 ίππους (και η συνεχής ισχύς τους 95 ίππους), μια συνθήκη που διαφοροποιείται από την επιλογή καθενός από τα τέσσερα διαθέσιμα προγράμματα οδήγησης.

Επιλέγοντας το «MR» στοχεύσαμε στη μέγιστη αυτονομία, ενώ στο «E» η αυτονομία βελτιώθηκε περαιτέρω χάρη στον βαθμό απόδοσης του συστήματος ψύξης/θέρμανσης. Η επιλογή C (από το Comfort) είναι η προεπιλεγμένη κατά την εκκίνηση του αυτοκινήτου ενώ στην S (από το Sport) η EQV βγάζει τον καλύτερο εαυτό της παρά το αρχικό βάρος των 2.666 κιλών χωρίς, το σημαντικότερο, να επηρεάζει την απόδοση της ανάρτησης Basic Plus. Παράλληλα στην EQV με την αερανάρτηση Airmatic η λειτουργία Sport είχε μηδενική επίδραση στην ποιότητα κύλισης αλλά πιο ζωηρό ρυθμό κίνησης και καλύτερη απόκριση στο σύστημα διεύθυνσης.

Επίπεδα φιλοξενίας 

Η ποιότητα κύλισης και η άνεση που προσφέρει η EQV σχετίζονται τόσο με την ανάρτηση όσο και με τα καθίσματα τα οποία βρίσκονται στον χώρο επιβατών διαμορφώνοντας έναν διθέσιο, τετραθέσιο ή εξαθέσιο χώρο φιλοξενίας εκεί, χωρίς ασφαλώς να προσμετράμε εδώ τα καθίσματα οδηγού και συνοδηγού, με συρόμενες πλευρικές πόρτες και στις δύο πλευρές, στις εκδόσεις αμαξώματος Long και Extra Long με μήκος 5,14 και 5,37 μέτρα αντίστοιχα.

Έτσι ο δυνητικός χρήστης μπορεί να επιλέξει τη διαμόρφωση του εσωτερικού της EQV σε σχέση, για παράδειγμα, με το αν πίσω από τον οδηγό και τον συνοδηγό θα υπάρχουν δύο σειρές καθισμάτων, με τα δύο από αυτά να περιστρέφονται κατά 180 μοίρες ή δύο ανεξάρτητες πολυθρόνες με υποπόδια και υποβραχιόνιο ανάμεσά τους, επιλογή που καθιστά την EQV τετραθέσια με υπερπολυτελή χαρακτηριστικά και άφθονο χώρο πίσω από αυτά. Συνολικά και ανάλογα με τη διαρρύθμιση ο χώρος αποσκευών μπορεί να φτάσει έως τα 5.010 λίτρα.

Ορισμένα από αυτά τα στοιχεία συναντούσαμε και στην προηγούμενη EQV, ωστόσο εδώ η πραγματικότητα ξεπερνά τη φαντασία καθώς υποστηρίζεται από συστήματα όπως το ενεργό φρενάρισμα με λειτουργία cross-traffic που προειδοποιεί τον οδηγό για τα αντίθετα κινούμενα οχήματα και για επικίνδυνους ελιγμούς προσπέρασης, η ενεργή υποβοήθηση απόστασης DISTRONIC, η υποβοήθηση τυφλού σημείου, η ενεργή υποβοήθηση διατήρησης λωρίδας, η έξυπνη υποβοήθηση επιλογής ταχύτητας, το ATTENTION ASSIST για την κατάσταση συγκέντρωσης του οδηγού, οι προσαρμοζόμενοι προβολείς MULTIBEAM LED με σύστημα υποβοήθησης υψηλής δέσμης PLUS, η προσαρμογή ταχύτητας βάσει διαδρομής με αυτόματη επανεκκίνηση σε μποτιλιάρισμα και αρκετά ακόμα.

Στη δική μας οδηγική άσκηση στη Γαλλία είχαμε την ευκαιρία να τα γνωρίσουμε ένα προς ένα, ως κεφάλαια ενός σεμιναρίου τεχνολογίας στο οποίο ξεχώρισαν λόγω χρηστικότητας η λειτουργία πλοήγησης με επαυξημένη πραγματικότητα, ο ψηφιακός βοηθός «Hey Mercedes» στο σύστημα infotainment MBUX με στοιχεία τεχνητής νοημοσύνης και ο απομακρυσμένος έλεγχος λειτουργιών του αυτοκινήτου μέσω ειδικής εφαρμογής στο κινητό τηλέφωνο.

Όλα αυτά σε ένα πολυθέσιο πολυτελές όχημα το οποίο με κατανάλωση 28,83 kWh/100 χλμ. και 0,10 λεπτά του ευρώ τιμή κιλοβατώρας στην Ελλάδα, χρειάζεται ηλεκτρική ενέργεια αξίας μικρότερης των τριών ευρώ για να διανύσει μια απόσταση 100 χιλιομέτρων.