Σε μια νέα διαπραγμάτευση με χρονικά αμφίβολο αποτέλεσμα βρίσκεται η Ευρωπαϊκή Ενωση Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA) και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή προκειμένου να αποτραπεί η επιβολή δασμών από τον Ιανουάριο του 2024 σε ηλεκτρικά αυτοκίνητα τα οποία διακινούνται μεταξύ της Ευρωπαϊκής Ενωσης και της Βρετανίας. Το ζήτημα που προκάλεσε τη νέα έκκληση της ACEA προς τα ευρωπαϊκά όργανα προκύπτει από τους όρους της συμφωνίας εμπορίου και συνεργασίας που διαπραγματεύτηκαν το Λονδίνο και οι Βρυξέλλες για το Brexit και επιβάλλουν από την αρχή του ερχόμενου έτους πρόσθετη φορολόγηση. Εάν η Επιτροπή δεν ενεργήσει άμεσα, θα επιβληθεί δασμός 10% στις εισαγωγές ηλεκτρικών οχημάτων από τη Βρετανία προς τις χώρες της Ευρωπαϊκής Ενωσης, ενώ ο ίδιος δασμός θα ισχύσει και προς την αντίθετη κατεύθυνση για τις αποστολές ηλεκτρικών οχημάτων προς το Ηνωμένο Βασίλειο από την ΕΕ.
Οι σχετικοί κανονισμοί σχεδιάστηκαν με τρόπο που θα διασφαλίζει ότι τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα που παράγονται στην Ευρωπαϊκή Ενωση κατασκευάζονται σε μεγάλο βαθμό από εξαρτήματα που προέρχονται από την τοπική αγορά. Ωστόσο, οι κατασκευαστές οχημάτων τόσο στη Γηραιά Ηπειρο όσο και στο Ηνωμένο Βασίλειο αναφέρουν ότι δεν είναι έτοιμοι, με τις ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες να τονίζουν ότι ανεξάρτητα από τη διακύμανση των πωλήσεων ηλεκτρικών οχημάτων στην ΕΕ δεν είναι έτοιμες. Χαρακτηρίζουν μάλιστα «τεράστια πρόκληση» για τη βιομηχανία της περιοχής την προμήθεια επαρκών μπαταριών από ευρωπαϊκά εργοστάσια. Η αύξηση της ποσόστωσης προέλευσης των εξαρτημάτων από την τοπική αγορά (από 40% σε 45% της αξίας ενός ηλεκτρικού οχήματος και σε 60% για την μπαταρία) για τα αυτοκίνητα που θα διασχίζουν τη Μάγχη, είτε προς τη μια είτε προς την άλλη κατεύθυνση, θεωρείται «πρακτικά αδύνατη να επιτευχθεί σύντομα» σύμφωνα με την ηγεσία της ACEA, μέλη της οποίας αποδέχονται ή επικροτούν επενδύσεις για την κατασκευή εργοστασίων παραγωγής μπαταριών από μη ευρωπαϊκές εταιρείες σε ευρωπαϊκό έδαφος.
Σε αυτό συντείνει και η στρατηγική της γαλλικής κυβέρνησης που επιχειρεί να καταστήσει τη Βόρεια Γαλλία το μεγαλύτερο οικοσύστημα κατασκευής μπαταριών στην Ευρώπη, εξασφαλίζοντας παράλληλα χιλιάδες θέσεις εργασίας εκεί, με επενδύσεις από την ταϊβανέζικη Prologium, τις κινεζικές Envision AESC και BYD, την τοπική Verkor και την κοινοπραξία ACC των ομίλων Mercedes-Benz και Stellantis. Η ACEA υποστηρίζει ότι πρόσθετοι δασμοί μπορούν να κοστίσουν στους Ευρωπαίους κατασκευαστές οχημάτων 4,3 δισεκατομμύρια ευρώ τα επόμενα τρία χρόνια, μειώνοντας ενδεχομένως την παραγωγή ηλεκτρικών οχημάτων κατά περίπου 480.000 μονάδες, αριθμός που αντιστοιχεί στην παραγωγή δύο εργοστασίων αυτοκινήτων μέσου μεγέθους. «Η Ευρώπη θα έπρεπε να υποστηρίζει τη βιομηχανία της στη μετάβαση προς τις μηδενικές εκπομπές ρύπων, όπως κάνουν άλλες περιοχές, όχι να την εμποδίζει. Υπάρχει μια πολύ απλή και ξεκάθαρη λύση: παρατείνουμε την τρέχουσα περίοδο σταδιακής εφαρμογής των κανόνων για την προέλευση των μπαταριών κατά τρία χρόνια. Καλούμε την Επιτροπή να πράξει το σωστό» δήλωσε επί του θέματος ο Luca de Meo, πρόεδρος της ACEA και επικεφαλής του ομίλου Renault.
Για δυνατούς λύτες
Κινήσεις όπως αυτές που προωθεί ο γάλλος πρόεδρος Εμανουέλ Μακρόν, σε συνδυασμό με την υπάρχουσα παραγωγή μπαταριών κυρίως σε Πολωνία, Ουγγαρία και Γερμανία, μπορούν να διαγράψουν εξαρτήσεις των ευρωπαίων κατασκευαστών από εισαγόμενες μπαταρίες, δεν επιλύουν ωστόσο το πρόβλημα για τις εταιρείες που επιθυμούν να επεκταθούν στις μεγαλύτερες αγορές του πλανήτη. Ο πονοκέφαλος γίνεται μεγαλύτερος για αυτοκινητοβιομηχανίες που έχουν προδιαγράψει το αποκλειστικά ηλεκτρικό μέλλον τους στην Ευρώπη από το 2030 (η πιο πρόσφατη ανακοίνωση ήρθε από τη Nissan στην οποία ανήκει και το ηλεκτρικό πρωτότυπο Micra της φωτογραφίας) αλλά κατασκευάζουν ηλεκτρικά αυτοκίνητα για την ευρωπαϊκή αγορά σε χώρες εκτός Γηραιάς Ηπείρου και αυτό δεν πρόκειται να αλλάξει για μια σειρά από εμπορικούς και γεωπολιτικούς λόγους που δημιουργούν εύθραυστες ισορροπίες, αλλά κυρίως επηρεάζουν τις τελικές τιμές πώλησης των ηλεκτρικών οχημάτων.