Η Τoyota είναι από τις εταιρείες που σπανίως ακολουθούν το ρεύμα. Αποφάσεις όπως η πρώιμη ενασχόλησή της με την υβριδική τεχνολογία έως την εξαιρετικά τολμηρή πρωτοβουλία να εξελίξει μια έκδοση όπως το πρόσφατο GR Yaris, δείχνουν ότι προτιμά να το διαμορφώνει. Αγνοώντας λοιπόν επιδεικτικά τις… Σειρήνες που θέλουν τους κατασκευαστές να εγκαταλείπουν μαζικά τις μικρότερες κατηγορίες για λόγους που συνδέονται με το αυξημένο κόστος εξέλιξής τους ελέω και των αυστηρότερων προδιαγραφών για τις εκπομπές ρύπων, η Toyota αποφάσισε να επαναφέρει το city car με τους δικούς της όρους δημιουργώντας μια πρόταση που φλερτάρει με την περιπέτεια και τον τίτλο του αστικών προδιαγραφών crossover.

Ξεκινώντας από τα διαδικαστικά, αποτυπώνοντας τη συνολική αναθεώρηση που ενσαρκώνει, το Aygo προσθέτει στην ονομασία του το γράμμα Χ, το οποίο όμως οι Ιάπωνες προφέρουν Cross παραπέμποντας στο μεγαλύτερο SUV της Toyota, Yaris Cross. Μια κρίσιμη παράμετρος που επίσης ακολουθεί το νέο Aygo Χ και θα βοηθήσει να κατανοήσει κανείς το μεγάλο άλμα προς τα εμπρός που επιχειρεί το νέο μοντέλο, είναι ότι πλέον αποτελεί αυθύπαρκτη και αυτοτελή πρόταση καθώς η νέα γενιά του είναι η πρώτη που δεν έχει εξελιχθεί μαζί με τα Peugeot 108 και Citrοen C1, δίνοντας προφανώς περισσότερη ελευθερία στην Toyota να ακολουθήσει το όραμά της.

Η γεωμετρία του στυλ

Αφετηρία για αυτό αποτελεί μια μικρότερη παραλλαγή της αρχιτεκτονικής TNGA-B, όπου βασίζoνται και τα δημοφιλή Yaris και Yaris Cross. Το νέο δάπεδο συνδυαστικά και με τη νέα σχεδίαση έχει αφήσει χώρο για ένα μεγαλύτερο μεταξόνιο (2,43 μ.) αλλά και τις συνολικά διαφορετικές αναλογίες και διάταξη που με τη σειρά τους εξασφαλίζουν μεγαλύτερη απόσταση από το έδαφος (14,6 εκ.) αλλά και μια ψηλότερη θέση οδήγησης (+5,5 εκ.). Σε αυτό συμβάλλουν και οι συγκριτικά μεγάλοι τροχοί που ξεκινούν από τις 17 και φτάνουν προαιρετικά στις 18 ίντσες για τις εκδόσεις που βρίσκονται ψηλότερα στην γκάμα.

Σε αισθητικό επίπεδο το Aygo X μιμείται πιστά τις προδιαγραφές που σύστησε το πρωτότυπο Prologue τον Μάρτιο του 2021 υιοθετώντας ένα στυλ που φροντίζει να στοιχειοθετήσει τον τίτλο του αστικού crossover και αποπνέει μια ενδιαφέρουσα στιβαρότητα για την κατηγορία.

Σε αυτό συνηγορούν φυσικά και οι νέες του διαστάσεις καθώς με μήκος 3,7 μέτρων το νέο Aygo X είναι κατά 23,5 εκατοστά μεγαλύτερο σε μήκος από τον προκάτοχό του. Το μεταξόνιο είναι επίσης μεγαλύτερο κατά 9,0 εκατοστά ενώ αυξημένο είναι και το πλάτος, το οποίο έχει μεγαλώσει κατά 12,5 εκατοστά εξασφαλίζοντας αυτονόητα περισσότερη άνεση για τους επιβαίνοντες.

Φυσικά στα οφέλη της αύξησης των εξωτερικών διαστάσεων δεν θα μπορούσε να μείνει αμέτοχο το πορτμπαγκάζ που ξεκινά από τα 231 λίτρα, δηλαδή προσφέρει 63 λίτρα περισσότερα σε σχέση με το παρελθόν. Με τη δυνατότητα αναδίπλωσης των πίσω καθισμάτων ο συνολικός όγκος του ανέρχεται σε 829 λίτρα.

Εξοπλιστική υπεροπλία

Σε επίπεδο κινητήρων το νέο Aygo Χ είναι αποκλειστικά διαθέσιμο με κινητήρα βενζίνης στοχεύοντας απολύτως λογικά και λόγω κατηγορίας σε εκείνους που δεν επιθυμούν να επωμιστούν το κόστος αλλά και την αναζήτηση φορτιστή που συνεπάγονται τα αστικών προδιαγραφών ηλεκτρικά μοντέλα. Ειδικότερα το Aygo επωφελείται από μια μετεξέλιξη του τρικύλινδρου κινητήρα 1,0 λίτρου ο οποίος αποδίδει 72 ίππους και 93 Nm ροπής και συνδυάζεται είτε με μηχανικό κιβώτιο έξι σχέσεων είτε με CVT ξεκινώντας από 14.370 και 16.070 ευρώ αντίστοιχα.

Στην περίπτωση της έκδοσης με το μηχανικό κιβώτιο, η επιτάχυνση από 0-100 χλμ./ώρα απαιτεί 15,6 δευτερόλεπτα, ενώ οι εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα περιορίζονται σε 107 γρ./χλμ. Αντιστοίχως τα μεγέθη για την έκδοση με το κιβώτιο συνεχώς μεταβαλλόμενων σχέσεων συνοψίζονται σε 15,5 δευτερόλεπτα και σε 110 γρ./χλμ. διοξειδίου του άνθρακα, ενώ αυτονόητα αμφότερες οι εκδόσεις απαλλάσσονται από τέλη κυκλοφορίας. Οπως είχε ανακοινώσει η Toyota ήδη από την παρουσίαση του πρωτότυπου Prologue, το νέο Aygo X εκπροσωπεί μια πιο «πικάντικη» πρόταση στην κατηγορία και αποφάσισε αυτό το στοιχείο να αντικατοπτρίζεται στην γκάμα χρωμάτων του. Ετσι το νέο μοντέλο θα είναι διαθέσιμο σε πράσινη απόχρωση Cardamom, κόκκινη μεταλλική Chilli, μπεζ Ginger και μπλε χρώματος Juniper. Ολες θα συνδυάζονται με μαύρη οροφή και πίσω πάνελ, συντείνοντας στην pop αισθητική.

Στο εσωτερικό του αντικατοπτρίζονται κατά κάποιον τρόπο οι οβάλ φόρμες της εξωτερικής σχεδίασης, με κυρίαρχο το ελλειπτικό μοτίβο που φιλοξενεί το infotainment των 7,0 ή προαιρετικά 9,0 ιντσών, το οποίο ενσωματώνει λογισμικά Android Auto και Apple CarPlay. Επίσης στα διαθέσιμα στοιχεία του Aygo X συγκαταλέγεται προαιρετικά και μια υφασμάτινη ανοιγόμενη οροφή, η οποία αποτελεί ένα ακόμα στοιχείο μοναδικότητας για την κατηγορία.

Την εξοπλιστική εικόνα του συμπληρώνει η ολιστική σουίτα ασφάλειας της ιαπωνικής φίρμας, Toyota Safety Sense, η οποία περιλαμβάνει μεταξύ άλλων κάμερες, αισθητήρες και radar που αποτελούν τα «μάτια» του συστήματος pre-collision και αυτόνομης πέδησης, της δυνατότητας ανίχνευσης πεζών και ποδηλατών, του ενεργού cruise control αλλά και του συστήματος υποβοήθησης τιμονιού σε ενδεχόμενο κίνδυνο.