Ένα νέο τοπίο στην ελληνική αγορά συνθέτουν οι συνεχείς αυξήσεις παραδόσεων καινούργιων επιβατικών οχημάτων σε πελάτες που περίμεναν αυτοκίνητα τα οποία είχαν παραγγείλει τους προηγούμενους μήνες και τώρα ταξινομούνται αυξάνοντας θεαματικά τις επιδόσεις του κλάδου.
Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία του Συνδέσμου Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων (ΣΕΑΑ), τον προηγούμενο μήνα καταγράφηκαν 11.290 ταξινομήσεις, μέγεθος που τον καθιστά τον καλύτερο Οκτώβριο μετά το 2009 και ταυτόχρονα συνιστά αύξηση κατά 44,9% σε σύγκριση με τον Οκτώβριο του 2022. Παράλληλα, την περίοδο Ιανουαρίου – Οκτωβρίου 2023 καταγράφηκαν 115.800 ταξινομήσεις καινούργιων επιβατικών οχημάτων έναντι 90.727 αυτοκινήτων την αντίστοιχη χρονική περίοδο πέρυσι.
Η άμεση σύγκριση καταδεικνύει αύξηση σε επίπεδο δεκαμήνου κατά 27,6%, ωστόσο το εντυπωσιακότερο όλων είναι ότι οι ταξινομήσεις της συγκεκριμένης περιόδου έχουν ήδη υπερβεί κατά πολύ τις 105.283 που είχαν επιτευχθεί ολόκληρο το 2022.
Στα ποιοτικά χαρακτηριστικά της ελληνικής αγοράς ξεχωρίζουν η εμπορική κυριαρχία των κάθε μορφής και μεγέθους SUV (σε ποσοστό 55,3% επί του συνόλου των πωλήσεων), η αναμενόμενη πτώση των πετρελαιοκίνητων οχημάτων (μόλις στο 13,6% της αγοράς το 2023) προς όφελος των ήπια ή πλήρως υβριδικών μοντέλων (με ποσοστό διείσδυσης 30,3%) και η συνεχιζόμενη αύξηση ταξινομήσεων επαναφορτιζόμενων (plug-in υβριδικών και αμιγώς ηλεκτρικών) αυτοκινήτων τα οποία καταγράφουν μερίδιο αγοράς 10,8%.
Διαθεσιμότητα και εκπτώσεις
Η ομαλοποίηση της κατασκευής καινούργιων αυτοκινήτων (η οποία είχε επηρεαστεί διαδοχικά ή/και ταυτόχρονα από την οικονομική κρίση της προηγούμενης δεκαετίας, την COVID-19, τον μετασχηματισμό των γραμμών παραγωγής για την ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης, τον πόλεμο στην Ουκρανία και την έλλειψη ημιαγωγών) εκλογικεύει τους χρόνους παράδοσης στις περισσότερες αυτοκινητοβιομηχανίες ενθαρρύνοντας ξανά τους δυνητικούς πελάτες τους να ασχοληθούν με το ζήτημα της απόκτησης ενός νέου οχήματος.
Από την άλλη πλευρά, η ύπαρξη μικρότερων ή μεγαλύτερων στοκ αυτοκινήτων για συγκεκριμένα μοντέλα στην Ελλάδα δημιουργεί διαθεσιμότητες οι οποίες με τη σειρά τους προκαλούν κύματα εκπτωτικών πολιτικών, ανακοινώσιμων ή μη στο ευρύ κοινό.
Εταιρείες οι οποίες στο παρελθόν αύξησαν τις τιμές πώλησης ως επακόλουθο των αυξήσεων στις οποίες είχαν προχωρήσει οι κατασκευαστές, τώρα διεκδικούν ή εφαρμόζουν οι ίδιες εκπτώσεις προκειμένου να διατηρήσουν ή να αυξήσουν το μερίδιό τους στην ελληνική αγορά. Ετσι συναντάμε κατά περίπτωση μειωμένες ακόμη και κατά 5.000 ευρώ τιμές πώλησης σε σχέση με το πρόσφατο παρελθόν, φαινόμενο άγνωστο τα προηγούμενα χρόνια.
Οι νέοι παίκτες
Το αυξανόμενο ενδιαφέρον των κινέζων κατασκευαστών για την ευρωπαϊκή αγορά αυτοκινήτου αλλάζει πλέον και τα τιμολογιακά δεδομένα, αναγκάζοντας τους παραδοσιακούς πρωταγωνιστές στις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης αλλά και έξω από αυτή να εξορθολογίσουν την εμπορική τους πολιτική προκειμένου να «διαγράψουν» το όποιο πλεονέκτημα τιμής των νέων ανταγωνιστών τους. Την ίδια πρακτική συναντάμε βέβαια και στη χώρα μας καθώς η έλευση των μοντέλων της MG, για παράδειγμα, προκάλεσε αλλαγές στους τιμοκαταλόγους διαφόρων εταιρειών.
Περισσότερα ωστόσο αναμένεται να δούμε το 2024, καθώς τουλάχιστον πέντε νέα brands θα πάρουν θέση σε σημεία πώλησης ανά την Ελλάδα, με αποτέλεσμα η διαθεσιμότητα αυτοκινήτων να αυξηθεί και ο ανταγωνισμός να ενταθεί, προκαλώντας, κατά την άποψη έμπειρων στελεχών της αγοράς, μια ενδεχόμενη μάχη προσφορών.
Σημειώστε εδώ ότι αν και οι κινέζοι κατασκευαστές προωθούν με ιδιαίτερη ένταση την ιδέα της ηλεκτροκίνησης, οι περισσότεροι διαθέτουν και μοντέλα με θερμικούς κινητήρες ή εξηλεκτρισμένα – όχι αμιγώς ηλεκτρικά – σύνολα που απαντούν στις ανησυχίες των καταναλωτών για τους περιορισμούς στο πεδίο της αυτονομίας κίνησης, ενώ ταυτόχρονα είναι φθηνότερα από τα ηλεκτρικά για προφανείς λόγους. Και αυτό τους καθιστά απρόβλεπτους.