H διοργάνωση που ολοκληρώθηκε την Κυριακή (10/09) στο Μόναχο πιστοποίησε ότι οι εκθέσεις αυτοκίνητου με την παραδοσιακή έννοια του όρου – αυτή που επέβαλαν οι Γερμανοί μετά το 1897 και την πρώτη εκδήλωση του είδους στο Βερολίνο – δεν έχουν κανένα νόημα.
Η IAA Mobility 2023 ήταν μια πραγματική γιορτή και παρά τη νεότητά της – η πρώτη στην πρωτεύουσα της Βαυαρίας έγινε μόλις το 2021 διαδεχόμενη την αχανή «κλασική» έκθεση της Φρανκφούρτης – τοποθετείται πλέον στην κορυφή των προτεραιοτήτων όσων γοητεύονται από την ιδέα της αυτοκίνησης σε κάθε μορφή της.
Σκεφθείτε μια πόλη η οποία από την Τρίτη 5 Σεπτεμβρίου έζησε σε ρυθμούς φεστιβάλ με ζωντανές υπαίθριες συναυλίες (για καθεμία από τις οποίες διανεμήθηκαν 5.000 δωρεάν εισιτήρια), 150 διαφορετικά μοντέλα διαθέσιμα για δωρεάν test-drives, ανοιχτούς χώρους με εκδηλώσεις για ανθρώπους κάθε ηλικίας – από την προσχολική έως την τρίτη – και κάποια εταιρικά περίπτερα-αρχιτεκτονικά αριστουργήματα που εισέβαλαν στη ζωή κατοίκων και επισκεπτών ομορφαίνοντας την καθημερινότητά τους.
Απλωμένες στις πιο σημαντικές πλατείες του Μονάχου, από τη Ludwigstraße και τη Hofgartenstraße έως την Odeonsplatz, την Königsplatz, τη Wittelsbacherplatz, τη Max-Joseph-Platz, τη Marienplatz και τη Residenzhöfen, παρουσιάζονται μέχρι σήμερα καινοτομίες από τον κλάδο της κινητικότητας και της τεχνολογίας, πλαισιωμένες από γαστρονομικές προτάσεις και πολιτιστικές εκδηλώσεις.
Στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος αλλά και των προτάσεων των διοργανωτών βρέθηκε η πίστα δοκιμών ποδηλάτων στον περίφημο Αγγλικό Κήπο ενώ στην άλλη άκρη της έννοιας «Mobility» βρίσκεται η εντυπωσιακή «Metaverse Experience» στην Königsplatz. Υπάρχει επίσης η «Οικογενειακή διαδρομή», ένα κυνήγι θησαυρού για παιδιά και γονείς με 14 σταθμούς και περιπετειώδεις δραστηριότητες.
Ενα από τα σπουδαία αυτά τοπόσημα που όλα είχαν τον χαρακτηρισμό «OpenSpaces» είναι η πλατεία Marienplatz, στην οποία εδρεύει το Εργαστήριο των Πολιτών διοργανώνοντας συζητήσεις με εμπειρογνώμονες κυρίως για έργα βιώσιμης κινητικότητας και αστικής ανάπτυξης. Το ενδιαφέρον εδώ πέρα από την επαφή με επιστήμονες που «σφυγμομετρούν» τις απόψεις των επισκεπτών για το πώς οι πόλεις μπορούν να γίνουν ανθρώπινες είναι η διαδραστική συμμετοχή σε λογοτεχνικούς διαγωνισμούς και βραδιές ταινιών σχετικά με την κλιματική αλλαγή, την προστασία του περιβάλλοντος και την αστική ανάπτυξη.
Το «άλλο» Μόναχο
Την ίδια στιγμή στο νέο εκθεσιακό κέντρο του Μονάχου, που βρίσκεται στο παροπλισμένο από το 1992 αεροδρόμιο του Riem στην ανατολική πλευρά της πόλης, δεκάδες εταιρείες τεχνολογίας και μικροκινητικότητας, νεοφυείς επιχειρήσεις που αναζητούν επενδυτές αλλά και παραδοσιακές εταιρείες από τον χώρο του αυτοκινήτου, της μοτοσικλέτας και του ποδηλάτου δημιούργησαν μια κυψέλη συνάντησης στελεχών και επισκεπτών ειδικά μετά τις συνεχείς αναβολές της ετήσιας έκθεσης της Γενεύης.
Τα μεγαλύτερα περίπτερα με τα περισσότερα αυτοκίνητα αφορούσαν αυτοκινητοβιομηχανίες από την Κίνα, οι οποίες έως το 2026 θα κλιμακώσουν την εισβολή τους στην ευρωπαϊκή αγορά πουλώντας ακόμη και χωρίς κέρδος προκειμένου να αποκτήσουν μερίδια αγοράς. Αντίθετα σεμνότεροι ήταν οι εκθεσιακοί χώροι των παραδοσιακών δυνάμεων όπως η Mercedes-Benz, η BMW και άλλοι ευρωπαίοι κατασκευαστές, με εξαίρεση τον όμιλο Volkswagen, ο οποίος σε μια επίδειξη ισχύος όχι μόνο παρουσίασε νέα μοντέλα παραγωγής και πρωτότυπα μοντέλα για τις οκτώ από τις δέκα μάρκες επιβατικών οχημάτων που περιλαμβάνονται στο χαρτοφυλάκιό του αλλά εξέθεσε και την ατζέντα των προτεραιοτήτων του για το άμεσο μέλλον επιδιώκοντας να καταστεί σημείο αναφοράς για τις επιλογές του στην παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία.