Η ηλεκτροκίνηση επιφυλάσσει πολλά πλεονεκτήματα τόσο – αυτονόητα – για το περιβάλλον όσο και πλέον εξίσου αυτονόητα για τους χρήστες της. Πέρα από τα προφανή της πλήρους απαλλαγής από την ανησυχία για το ράλι τιμών στα καύσιμα και τις οδηγικές αρετές των ηλεκτροκίνητων χάρη στην αμεσότητα στην απόδοση ροπής, ένα ίσως λιγότερο γνωστό είναι ότι απαιτούν λιγότερη και πιο «αραιή» συντήρηση καθώς η ίδια τεχνολογία τους σημαίνει σημαντικά λιγότερα κινούμενα μέρη και κατ’ επέκταση μικρότερη φθορά.
Παρόλο που οι τεχνικοί έλεγχοι στα ηλεκτροκίνητα πραγματοποιούνται συνήθως σε μεγαλύτερα διαστήματα σε σχέση με τα συμβατικά αυτοκίνητα με κινητήρες εσωτερικής καύσης, αυτό φυσικά δεν σημαίνει σε καμία περίπτωση ότι μπορούν να παραλειφθούν καθώς σε αυτή την περίπτωση αν ανακύψει κάποιο πρόβλημα το πιθανότερο είναι να μην καλύπτεται από την εγγύηση του κατασκευαστή που, όπως και στη συμβατική αυτοκίνηση, θέτει ως προϋπόθεση να πραγματοποιούνται οι προγραμματισμένοι τεχνικοί έλεγχοι από εξουσιοδοτημένους επισκευαστές προκειμένου στην περίπτωση ενός απρόοπτου ή εγγενούς ελαττώματος που οφείλεται σε αστοχία κάποιου υλικού να μπορεί να «αποζημιώσει» τον χρήστη.
Μεγαλύτερα διαστήματα, αλλά…
Σε ό,τι αφορά τα μεγαλύτερα διαστήματα τεχνικών ελέγχων των ηλεκτρικών αυτοκινήτων ενδεικτικά θα αναφέρουμε ότι η πλειονότητά τους απαιτεί ετήσιο service αν και δεν είναι λίγες οι περιπτώσεις που ο πλήρης τεχνικός έλεγχος πραγματοποιείται σε διετή βάση.Οπως εύκολα αντιλαμβάνεται κανείς, το άμεσο αποτέλεσμα είναι ότι η συντήρηση ενός ηλεκτρικού οχήματος είναι φθηνότερη και ως προς τη συγκεκριμένη παράμετρο. Ωστόσο, με δεδομένες τις μεγαλύτερες «παύσεις» ανάμεσα στα service δεν θα πρέπει επ’ ουδενί να αμελεί κανείς τη σωστή συντήρηση ορισμένων «αναλώσιμων» όπως είναι τα ελαστικά, τα φωτιστικά σώματα, οι υαλοκαθαριστήρες και τα φίλτρα καμπίνας τα οποία προφανώς και φθείρονται με τον ίδιο ρυθμό, ανάλογα και με τη χρήση, σε κάθε αυτοκίνητο ανεξαρτήτως της τεχνολογίας του. Υπό αυτό το σκεπτικό μια ενδεχόμενη παγίδα στην οποία μπορεί να πέσουν οι χρήστες ηλεκτροκίνητων οχημάτων είναι με δεδομένα τα μεγαλύτερα διαστήματα service να αμελήσουν τη σωστή συντήρηση των παραπάνω στοιχείων με κίνδυνο να βρεθούν προ – δυσάρεστης – εκπλήξεως.
Μια ευνοϊκή ιδιαιτερότητα
Μια ιδιαιτερότητα που επίσης χαρακτηρίζει τα αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα είναι η μικρότερη φθορά στα αναλώσιμα μέρη του συστήματος πέδησης καθώς η συντριπτική πλειονότητα των EV από το μικρότερο city car ως το πολυτελέστερο SUV διαθέτει σύστημα ανάκτησης ενέργειας κινητικής ενέργειας κατά την επιβράδυνση. Το συγκεκριμένο σύστημα που «διαφημίζεται» από τους κατασκευαστές ως «one pedal driving» εκτός από τη μετατροπή της κινητικής ενέργειας σε ηλεκτρική προς όφελος του ενεργειακού ισοζυγίου, συμβάλλει στη μειωμένη χρήση του πεντάλ φρένου και του παραδοσιακού συστήματος πέδησης με αποτέλεσμα τη μεγαλύτερη αντοχή του στον χρόνο και στη φθορά της χρήσης. Σε κάθε περίπτωση όμως επειδή τα ηλεκτρικά οχήματα είναι συνήθως καισημαντικά βαρύτερα σε σχέση με τα συμβατικά, τα φρένα είναι ένα από τα συστήματα που χρήζουν προσοχής. Βέβαια η τήρηση του προγράμματος τεχνικών ελέγχων θα σας απαλλάξει από οποιαδήποτε σχετική ανησυχία καθώς αυτονόητα αυτοί προβλέπουν, μεταξύ πολλών άλλων, τον έλεγχο των φρένων, της ανάρτησης, των αξόνων, του συστήματος διεύθυνσης και κάθε συστήματος που έχει σχέση με την κατευθυντικότητα, εκτός φυσικά από τα συνήθη αναλώσιμα που αναφέραμε παραπάνω αλλά και τα νευραλγικά στοιχεία ενός ηλεκτρικού συνόλου.
Αναβαθμίζειν… ψηφιακά
Ενας ακόμα λόγος που ένας ιδιοκτήτης αμιγώς ηλεκτροκίνητου οχήματος δεν πρέπει να αμελεί τις προγραμματισμένες επισκέψεις στο συνεργείο εκτός από τον αυτονόητο, είναι ότι αν και η σύγχρονη ψηφιακή τεχνολογία και το σύστημα αυτόματων αναβαθμίσεων OTA επιτρέπει στον χρήστη να αποκτήσει νέες εφαρμογές χωρίς διαμεσολάβηση, οι κατασκευαστές τείνουν πλέον να προσφέρουν σημαντικές βελτιώσεις που αφορούν ακόμα και την ηλεκτρική αυτονομία ή τις επιδόσεις μέσω updates που όμως πρέπει να πραγματοποιηθούν με μια απλή επίσκεψη σε εξουσιοδοτημένο service. Επίσης, χάρη ακριβώς στην πρόοδο της ψηφιακής τεχνολογίας και στη συνδεσιμότητα που διαθέτει η πλειονότητα των ηλεκτρικών οχημάτων, αν προκύψει ένα τέτοιο update το πιθανότερο είναι ότι θα ειδοποιηθείτε μέσω του infotainment του αυτοκινήτου από το οποίο, σε πολλές περιπτώσεις, θα μπορέσετε να προγραμματίσετε και την επίσκεψή σας στο συνεργείο.
Υβριδικά όπως συμβατικά(;)
Χρήσιμο θα ήταν να σημειώσουμε ότι σε αντίθεση με τα αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα, τα υβριδικά και plug-in υβριδικά δεν διαφέρουν σημαντικά ως προς τα διαστήματα service αλλά και τις φθορές που παρουσιάζουν σε σχέση με τα απολύτως συμβατικά οχήματα καθώς η παρουσία ενός κινητήρα εσωτερικής καύσης σημαίνει εκατοντάδες κινούμενα μέρη που υπόκεινται στη φθορά της… κίνησης αλλά και παντός είδους υγρά, η στάθμη και η ποιότητα των οποίων χρήζει επίβλεψης. Σε κάθε περίπτωση, αξίζει να σημειωθεί ότι υπάρχουν αυτοκινητοβιομηχανίες οι οποίες προκειμένου να προωθήσουν τις εναλλακτικές τεχνολογίες προσφέρουν ευνοϊκούς τιμολογιακούς όρους στη διαδικασία service των υβριδικών και plug-in υβριδικών οχημάτων με αποτέλεσμα οι τεχνικοί έλεγχοι να είναι τελικώς φθηνότεροι για το συγκεκριμένο είδος τεχνολογίας οχημάτων σε σχέση με τα συμβατικά. Βέβαια αυτή η παράμετρος δεν ισχύει για όλα τα υβριδικής τεχνολογίας οχήματα καθώς αλλάζει από χώρα σε χώρα και από εταιρεία σε εταιρεία, απλώς είναι χρήσιμο να γνωρίζει κανείς ότι ορισμένες αυτοκινητοβιομηχανίες προβλέπουν ειδική μεταχείριση για τα υβριδικής τεχνολογίας οχήματά τους σε ό,τι αφορά το κόστος των τεχνικών ελέγχων.
Η κοινή συνισταμένη
Ανεξαρτήτως των διαφορών που χωρίζουν τις τεχνολογίες της σύγχρονης αυτοκίνησης σε αυτή τη μεταβατική εποχή που διανύουμε, χρήσιμο είναι επίσης να γνωρίζει κανείς ότι όποια και να είναι η τεχνολογία ενός οχήματος στην περίπτωση που ανακύψει μια βλάβη ή ένα πρόβλημα, ανάλογα με τη φύση του προβλήματος, την υπαιτιότητα αλλά και το καθεστώς της εγγύησης, το εξουσιοδοτημένο service θα «αποφανθεί» τελικώς κατά πόσο αυτό καλύπτεται από την τελευταία ή αν θα πρέπει ο ιδιοκτήτης να βάλει το χέρι στην τσέπη.
Μπαταρία: μια διαφορετική υπόθεση
Οπως προαναφέραμε, η «συντήρηση» ενός ηλεκτροκινητήρα εξαιτίας της φύσης της τεχνολογίας του και της σχεδίασής του είναι σαφώς πιο απλή υπόθεση σε σχέση με τη διαδικασία που ακολουθείται για έναν κινητήρα εσωτερικής καύσης. Αν ήδη αναρωτιέστε τι συμβαίνει με το σημαντικότερο ίσως τμήμα ενός ηλεκτροκίνητου, την μπαταρία, αυτό που αξίζει να γνωρίζετε είναι ότι οι μπαταρίες καλύπτονται από διαφορετική ανεξάρτητη εγγύηση, η οποία υπερβαίνει σε διάρκεια και σε χιλιόμετρα τη standard εγγύηση του αυτοκινήτου. Στην απευκταία περίπτωση λοιπόν που για οποιονδήποτε λόγο κριθεί κατά τον προγραμματισμένο έλεγχο ότι, υπό την ισχύ της εγγύησης, η μπαταρία έχει χάσει μεγαλύτερη απόδοση από ό,τι προβλέπεται από τον κατασκευαστή, τότε ο τελευταίος θα προχωρήσει στην επισκευή/αντικατάστασή της. Οπως εύκολα αντιλαμβάνεται κανείς, οι «αποδεκτές» ποσοστώσεις απώλειας στην απόδοση μιας μπαταρίας συν τω χρόνω και τη χρήση και οι σχετικές διατυπώσεις είναι κάτι που αλλάζει από κατασκευαστή σε κατασκευαστή, αν και η συντριπτική πλειονότητά τους είναι γενναιόδωρη σε αυτά τα πρώτα βήματα της ηλεκτροκίνησης, φροντίζοντας συνειδητά να απαλλάσσουν τους ιδιοκτήτες από επιπλέον άγχη σε σχέση με τη (σχετικά) νέα αυτή τεχνολογία.