Οι επιστημονικές απόψεις διίστανται για τη χρονική απόσταση που μας χωρίζει από τη στιγμή που ο άνθρωπος από μεγάλο δίποδο θηλαστικό με ορισμένες ικανότητες μετατράπηκε σε ένα δημιουργικό ον, τοποθετώντας τη μεταμόρφωση σε ένα διάστημα μεταξύ 80.000 και 40.000 ετών πριν από την εποχή μας.
Το ακριβές χρονικό πλαίσιο ωστόσο έχει μάλλον λίγη σημασία καθώς σε αυτό που δείχνουν να ομονοούν οι επιστήμονες είναι ότι παρά τα χιλιάδες χρόνια εξέλιξης ο αλγόριθμος που μας καθορίζει ως ανθρώπους, το κράμα ενστίκτων, ορμών, συναισθημάτων και εν τέλει σκέψεων που οδηγούνται από τις αισθήσεις και τα αισθητήρια όργανά μας σμιλεύτηκε και μένει σχεδόν ίδιος από τη λίθινη εποχή, ανεξαρτήτως των «φίλτρων» του πολιτισμού.
Μπορεί να ακούγεται σχεδόν παράλογο, ωστόσο μιας και υπηρετούμε τη συγκεκριμένη στήλη, αν δεν είχαμε εγγεγραμμένο στο DNA μας το «κυνήγι», η F1, τα γρήγορα αυτοκίνητα και όσες επικίνδυνες πρακτικές μπορεί δυνητικά να επιδοθεί κανείς με αυτά, απλώς δεν θα υφίσταντο.
Η εξήγηση της εξελικτικής ψυχολογίας για αυτό υπαγορεύει ότι ακόμα και αν οι συνθήκες έχουν πάψει, επί παραδείγματι, να απαιτούν την αριστεία… στις αρετές του κυνηγιού προκειμένου να εξασφαλιστεί η επιβίωση, η παρόρμηση προς αυτές παραμένει. Μια φυσική τάση της ανθρωπότητας όσα χρόνια και αν αυτή τελικώς μετρά μετά το τελευταίο… update, είναι αφενός προς την απόλαυση αλλά και μια η υφέρπουσα, ή σε παρά πολλές περιπτώσεις καθ’ όλα ορατή, προς την κυριαρχία επί πάντων.
Λογισμικό ναι, έλεγχος όχι
Για να μη μακρηγορούμε με φευγαλέα φιλοσοφικά concepts, οι παραπάνω εκλαϊκευμένες θεωρίες δείχνουν να πυροδότησαν τη σκέψη των μηχανικών της Lotus καθώς σμίλευαν τα εντυπωσιακά χαρακτηριστικά του πρωτότυπου Theory 1, το οποίο ενσαρκώνει ένα παράδοξο μείγμα σύγχρονης ψηφιακής τεχνολογίας και αναλογικότητας, έχοντας ως στόχο μια εμπειρία που συνιστά μια απολύτως χειροπιαστή αισθητηριακή απόλαυση αλλά διέπεται από τις αρχές του ευφυούς ψηφιακού σχεδιασμού, χωρίς αυτός να θέλει όμως να υποκαταστήσει τον άνθρωπο, όπως τείνει να είναι το απώτερο ζητούμενο από τα Software Defined Vehicles, δηλαδή τα αυτοκίνητα όπου το ιδανικό ζητούμενο είναι ο έλεγχος κάθε παραμέτρου από έναν κεντρικό υπολογιστή.
Ξεκινώντας αντίστροφα από τη συνήθη σειρά παρουσίασης ενός αυτοκινήτου, στο εσωτερικό του Theory 1 με διάταξη 1+2 και τη θέση του οδηγού τοποθετημένη στο κέντρο του cockpit, κυριαρχεί ένα υλικό το οποίο η βρετανική φίρμα εξέλιξε με τη MotorSkins και ονομάζει LOTUSWEAR, έγκειται στην επένδυση των καθισμάτων και του τιμονιού από ένα καινοτόμο ρομποτικό υλικό το οποίο εκτός από τις αρετές εργονομίας και άνεσης και την ξεχωριστή υφή που υπόσχεται, προσφέρει μέσω μηχανισμών που μεταβάλλουν την επιφάνειά του μια πλήρως εξατομικευμένη εμπειρία σε συνάρτηση με τις επιλογές κάθε επιβαίνοντος και το πώς αυτός προτιμά να βιώσει την εμπειρία μετακίνησης αλλά και σε συνδυασμό με το επιλεχθέν πρόγραμμα οδήγησης από τα συνολικά πέντε διαθέσιμα (Range, Tour, Sport, Individual και Track).
Στην περίπτωση του τιμονιού, η πλήρης σουίτα συστημάτων επιτήρησης (τέσσερα LiDAR, έξι κάμερες HD, υπερηχητικοί αισθητήρες που προσφέρουν μια περιμετρική θέαση του περιβάλλοντος χώρου), τροφοδοτεί με δεδομένα έναν πανίσχυρο επεξεργαστή της Nvidia, o οποίος μέσω απτικής ανάδρασης στην επιφάνεια του τιμονιού, μπορεί να προειδοποιήσει τον οδηγό για τυχόν εμπόδια έως και να του υποδείξει την ιδανική «αγωνιστική» γραμμή.
Επιπλέον το MotorSkin που χρησιμοποιείται για πρώτη φορά σε αυτοκινητιστική εφαρμογή μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως αναλογικό χειριστήριο για ορισμένες λειτουργίες.
Εμπειρία αισθήσεων
Στην ίδια λογική αλληλεπίδρασης και μιας συμμετοχικής εμπειρίας τα προσκέφαλα των καθισμάτων του Theory 1, προϊόντα τρισδιάστατης εκτύπωσης, ενσωματώνουν ένα καινοτόμο σύστημα ηχείων αμφιωτικής λογικής που μπορεί να προσφέρει από noise cancellation (ακύρωση θορύβου), έως μια πιο έντονη εμπειρία ψυχαγωγίας υπό τη «στενή έννοια», δηλαδή της απλής ακρόασης μουσικής ή με την ευρεία, της ενίσχυσης του τεχνητού ήχου που εκπέμπει το Theory 1 προς όφελος μιας εντονότερης βίωσης ενός ηλεκτρικού sportscar 1.000 ίππων.
Η Lotus παρομοιάζει το εν λόγω σύστημα με την εμπειρία ήχου που θα βίωνε κανείς σε ένα άρτια εξοπλισμένο studiο ηχογράφησης.
Τα παραπάνω συνοδεύονται από έναν συνδυασμό οθονών, φωτισμών LED και laser, τρισδιάστατων και δισδιάστατων γραφικών σε όλη την έκταση του παρμπρίζ που αλληλεπιδρούν με το στυλ οδήγησης και τις συνθήκες, διαμορφώνοντας ένα σύνολο που πληροφορεί και αναπνέει ψηφιακά στον ρυθμό που ο οδηγός επιβάλλει αλλά και εγγυάται έναν πιο διαισθητικό χειρισμό από οποιοδήποτε τετράτροχο κατασκεύασμα μέχρι σήμερα.
To Theory 1 μπορεί να αλληλεπιδράσει και με το εξωτερικό περιβάλλον χάρη σε μια σειρά οθονών OLED φροντίζει να μεταφέρει μηνύματα, τυποποιημένα ή του οδηγού στους άλλους χρήστες του οδικού δικτύου.
Βιώσιμη ύλη
Με την ίδια ακριβώς λογική μιας εμπειρίας που θα απογειώσει τις αισθήσεις έχει δημιουργήσει η Lotus και τα πιο core αυτοκινητιστικά χαρακτήρα του Theory 1. Για του λόγου το ακριβές το ηλεκτρικό sportscar υπόσχεται ισχύ 1.000 ίππων που με τη σειρά τους εγγυώνται επιτάχυνση από 0-100 χλμ./ώρα σε 2,5 δευτερόλεπτα χάρη στο ιδιαίτερα χαμηλό βάρος του.
Συγκεκριμένα, η Lotus ανακοινώνει βάρος οριακά μικρότερο των 1.600 κιλών – και παρά το δεδομένο βάρος της μπαταρίας των 70 kWh με την οποία εφοδιάζεται το μήκους 4,49 μ. και πλάτους 2,0 μ. πρωτότυπο. Αυτό έχει επιτευχθεί με άφθονες ποσότητες ανθρακονήματος από το οποίο κατασκευάζεται το σωληνωτό πλαίσιο όσο και άπειρα μέρη του εσωτερικού καθώς και από τη συνθετική κυτταρίνη σε συνδυασμό με πολυκαρβονικό, από τα οποία αποτελείται το αμάξωμα.
Ένα άλλο επίτευγμα του Theory 1 είναι ότι όλα τα παραπάνω υλικά και το γυαλί που έχει χρησιμοποιηθεί αποτελούν προϊόντα ανακύκλωσης και είναι ανακύκλωσιμα. Ένα άλλο στοίχημα βιωσιμότητας που έβαλε η Lotus στη συγκεκριμένη κατασκευή είναι ότι αν και συνήθως οι Βρετανοί (και όχι μόνο) χρησιμοποιούν πάνω 100 διαφορετικά υλικά για τις ορατές επιφάνειες των αυτοκινήτων τους, το εντυπωσιακό «περίβλημα» του Theory 1, εμπνευσμένο από τα sportscars του παρελθόντος της φίρμας όσο και από τα ιστορικά μονοθέσιά της όσο και το εσωτερικό του, αποτελούνται από μόλις 10 υλικά.
Το ίδιο μοτίβο λογικής που ισορροπεί ανάμεσα στο φυσικό και στην τεχνολογία αιχμής, στο υπερβατικό και στο λειτουργικό, διέπει και τις πιο «πυρηνικές» πτυχές του Theory 1 που ενώ διαθέτει σύστημα διεύθυνσης steer-by-wire και ενεργά αμορτισέρ, η ανάρτηση αποτελείται από διπλά ψαλίδια με αγωνιστική γεωμετρία pull-rod και το σύστημα πέδησης από δισκόφρενα και δαγκάνες της διαχρονικής, δοκιμασμένης συνεργάτριας της Lotus, AP Racing.
Επιπλέον η πίσω πτέρυγα έχει συναρμοστεί απευθείας πάνω στον κινητήρα και στη διάταξη της ανάρτησης, εξασφαλίζοντας χαμηλότερο κέντρο βάρους και μειώνοντας το ανασήκωμα του ρύγχους σε υψηλές ταχύτητες.
Η Lotus σημειώνει ότι οι προς τα πάνω ανοιγόμενες πόρτες της κατασκευής επιλέχθηκαν όχι απλώς γιατί αυτό ακριβώς περιμένει κανείς από ένα πρωτότυπο sportscar, αλλά ακριβώς διότι αποτελούν την ιδανική λύση για εύκολη πρόσβαση στο τριθέσιο εξωτερικό και παράλληλα καταλαμβάνουν τον λιγότερο δυνατό χώρο όταν ανοίγουν.
Συμβιωτική τεχνολογία
Για τους λάτρεις των αριθμών οφείλουμε να παραθέσουμε επίσης ότι εκτός όλων των παραπάνω η ηλεκτρική αυτονομία του Theory 1 προσδιορίζεται σε 402 χλμ. αλλά και ότι υπόσχεται μέγιστη ταχύτητα 320 χλμ./ώρα. Οι αριθμοί ωστόσο μάλλον λίγη σημασία έχουν στην προκειμένη περίπτωση, όπως ακριβώς ελάχιστη σημασία έχει να αναζητήσει κανείς την ακριβή ημερομηνία που ο «πρώτος» άνθρωπος ενέδωσε στην παρόρμηση να σχεδιάσει την πρώτη ζωγραφιά σε ένα σπήλαιο, «καταδικασμένος» έκτοτε σε έναν αέναο κύκλο δημιουργίας με προφανή στόχο ένα είδος απόλαυσης που μπορεί να μη χωράει ακριβώς σε λέξεις αλλά βιώνεται ως συναίσθημα.
Εκεί ακριβώς στοχεύει το Theory 1, μακριά από ΑΙ cyborg δυστοπίες και ανοίκειες εκχωρήσεις ελέγχου, στην ιδανική εκδοχή ενός μέλλοντος όπου ο άνθρωπος και η μηχανή θα βρουν έναν νέο συμβιωτικό τρόπο αλληλοσυμπλήρωσης.