Δεν έχουν περάσει παρά μερικά χρόνια από τότε που η Mercedes-Benz εισήγαγε στο πεδίο της αυτοκίνησης την τεχνητή νοημοσύνη, ενσωματώνοντας στην πλατφόρμα ενημέρωσης και ψυχαγωγίας MBUX (Mercedes-Benz User Experience), ένα διαδραστικό εργαλείο αμφίδρομης φωνητικής επικοινωνίας που επέτρεπε σε οδηγό και επιβάτες να «συζητούν» με το αυτοκίνητο.
Από την εκτέλεση απλών ή σύνθετων εντολών για τη λειτουργία του οχήματος και την καθοδήγηση που αρχικά το σύστημα έδινε σχετικά με αιτήματα πλοήγησης, ψυχαγωγίας, επικοινωνίας, άνεσης, ακόμη και κρατήσεων για εκδηλώσεις ή φαγητό μέχρι σήμερα έγιναν τεράστια βήματα προόδου σε συνεργασία με εξειδικευμένες εταιρείες αυτής της μορφής τεχνολογίας. Βήματα που κατέστησαν την έννοια ChatGPT το νέο «ιερό δισκοπότηρο» στον τομέα της κινητικότητας, καθώς τη συναντάμε πλέον από τις γραμμές παραγωγής οχημάτων μέχρι το αυτοκίνητο που σήμερα μπορούμε να αποκτήσουμε χωρίς πλέον τιμολογιακά, εθνικά, ταξικά ή άλλα όρια.
Το προνόμιο της κορυφαίας premium αυτοκινητοβιομηχανίας στον κόσμο εκδημοκρατίστηκε σε βαθμό που ο ένας μετά τον άλλον οι μεγαλύτεροι όμιλοι εταιρειών αυτοκινήτων το υιοθετούν στα μοντέλα τους χρησιμοποιώντας το όχι απλώς ως εργαλείο μάρκετινγκ, αλλά ως ακόμα ένα δομικό στοιχείο της διαρκούς τεχνολογικής επανάστασης που βιώνουμε τις δύο τελευταίες δεκαετίες στα αυτοκίνητα.
Τα πρόσφατα παραδείγματα
Μόλις την Τρίτη 30 Ιανουαρίου βρεθήκαμε, ως «Βήμα», απέναντι στην πιο πρόσφατη εφαρμογή του όταν κατά τη διάρκεια της πρώτης E-Lion Day 2024 από την Peugeot, η γαλλική μάρκα ανακοίνωσε ότι θα προσφέρει την τεχνολογία ChatGPT σε ολόκληρη την γκάμα των επιβατικών και επαγγελματικών οχημάτων της ήδη από εφέτος, ενσωματώνοντας το πιο γνωστό μοντέλο γενετικής τεχνητής νοημοσύνης στο Peugeot i-Cockpit.
Στη σχετική επίδειξη με όχημα αναφοράς ένα Peugeot 408 η ενεργοποίηση του ψηφιακού βοηθού «OK Peugeot» ήταν αρκετή για να αρχίσει ένα ολοκληρωμένο παιχνίδι ερωτήσεων – απαντήσεων με το ChatGPT σχετικά με τον Πάμπλο Πικάσο, την Γκερνίκα και την ιστορία της, το Μουσείο της Βασίλισσας Σοφίας στη Μαδρίτη που τη φιλοξενεί αλλά και άλλα έργα τέχνης που βρίσκονται εκεί.
Στην επόμενη επίδειξη ο οδηγός ενεργοποίησε ένα κουίζ γνώσεων το οποίο μπορούσε να πείσει και τον πλέον δύσπιστο ότι η μοναξιά στο αυτοκίνητο αποτελεί παρελθόν ακόμα και όταν είναι μόνος μέσα σε αυτό.
Στην πράξη η γενετική τεχνητή νοημοσύνη μπορεί να δώσει απαντήσεις σε ερωτήσεις ανεξαρτήτως γνωστικού πεδίου, να προτείνει αξιοθέατα που μπορείτε να επισκεφθείτε σε μια πόλη, να τα παρουσιάσει και να σας οδηγήσει εκεί σε συντονισμό με το σύστημα πλοήγησης, αλληλεπιδρώντας με τους επιβάτες χωρίς εμφανή όρια στη δημιουργικότητά τους.
Στάνταρ χαρακτηριστικό στα VW
Μερικές εβδομάδες νωρίτερα, στις αρχές Ιανουαρίου στο πλαίσιο του Consumer Electronics Show 2024 στο Las Vegas, η Volkswagen ανακοίνωσε ότι μπορεί να θεωρηθεί ως «ο πρώτος κατασκευαστής ευρείας παραγωγής που καθιστά αυτή την καινοτόμο τεχνολογία ως στάνταρ χαρακτηριστικό στα μοντέλα του από τη μικρομεσαία κατηγορία και πάνω» σύμφωνα με τον Kai Grunitz, μέλος του ΔΣ της μάρκας VW για την τεχνική ανάπτυξη, «προσφέροντας στους οδηγούς προστιθέμενη αξία και άμεση πρόσβαση στο εργαλείο έρευνας που βασίζεται στην τεχνητή νοημοσύνη».
Το σημαντικό κατά τον ίδιο είναι ότι το ChatGPT δεν αποκτά πρόσβαση σε δεδομένα του αυτοκινήτου, καθώς οι ερωτήσεις και οι απαντήσεις διαγράφονται αμέσως, ώστε να διασφαλίζεται το υψηλότερο δυνατό επίπεδο προστασίας των δεδομένων. Η επισήμανση θεωρείται χρήσιμη καθώς η μεγαλύτερη ένσταση για τη χρήση της τεχνητής νοημοσύνης στο αυτοκίνητο συνδέεται με την παραβίαση της ασφάλειας των δεδομένων που διέπουν τη λειτουργία του, μέσω αυτής.
Όπως αντιλαμβάνεστε η ημερησία διάταξη της συζήτησης για την κινητικότητα εμπλουτίζεται με θέματα που ποτέ δεν είχαμε φανταστεί αλλά εύλογα θα μας απασχολήσουν έντονα στο άμεσο μέλλον.