Τα διακριτικά MX-30 εισήλθαν στην γκάμα της ιαπωνικής εταιρείας το 2020 σηματοδοτώντας ένα αμιγώς ηλεκτρικό πεντάθυρο SUV, με αντίθετα ανοιγόμενες πίσω πόρτες, το οποίο αποτύπωνε τη φιλοσοφία της Mazda για τη βιώσιμη κινητικότητα, επιλογή που απέδωσε μερικώς σε επίπεδο ουσίας και εντυπώσεων.

Άρτιο κατασκευαστικά, δεν κατάφερε να πάρει όσα πραγματικά άξιζε λόγω της τότε μειωμένης αυτονομίας του. Ένα γεγονός που οδήγησε τα φωτεινά μυαλά της Χιροσίμα στην επιλογή κατασκευής μιας Plug-in υβριδικής έκδοσης η οποία ξεχωρίζει από οποιαδήποτε άλλη στο σύμπαν της αυτοκίνησης.

Κι αυτό διότι στη θέση του θερμικού μηχανικού συνόλου βρίσκεται ένας περιστροφικός κινητήρας που λειτουργεί ως γεννήτρια με ρότορα 830 κ.εκ. και μικρές διαστάσεις οι οποίες επιτρέπουν την ομοαξονική τοποθέτηση με τον ηλεκτροκινητήρα του αυτοκινήτου.

Με την αύρα του παρελθόντος

Αν η λέξη Wankel με την οποία τιτλοφορείται ο περιστροφικός κινητήρας σάς θυμίζει κάτι από το παρελθόν, αξίζει να γνωρίζετε ότι το Mazda Cosmo Sport (110S) που κυκλοφόρησε τον Μάιο του 1967, ήταν το πρώτο αυτοκίνητο στον κόσμο που κινήθηκε από έναν περιστροφικό κινητήρα με δύο ρότορες, ενώ η τελευταία υλοποίηση της συγκεκριμένης τεχνολογίας αφορούσε το RX-8.

Με τη σπορ αύρα του παρελθόντος λοιπόν, οι Ιάπωνες επιστρέφουν στο μέλλον αξιοποιώντας έναν περιστροφικό κινητήρα βενζίνης απόδοσης 74 ίππων και 116 Nm ροπής (με δεξαμενή καυσίμου 50 λίτρων).

Κινητήρας και φόρτιση

Ο κυρίαρχος ηλεκτροκινητήρας των 125 kW, απόδοσης 170 ίππων με ροπή 260 Nm, κινεί τους μπροστινούς τροχούς αντλώντας ενέργεια από μπαταρία ιόντων λιθίου χωρητικότητας 17,8 kWh, η οποία εξασφαλίζει αυτονομία κίνησης 85 χλμ. (σε μεικτό κύκλο κατά το πρότυπο WLTP) ή 110 χλμ. οδηγώντας αποκλειστικά μέσα στην πόλη.

Η ιδιαιτερότητα της συγκεκριμένης μπαταρίας έγκειται στο ότι πέρα από την αυτονόητη δυνατότητα φόρτισης είτε μονοφασικά σε πηγή εναλλασσόμενου AC ρεύματος με ισχύ έως 7,2 kW είτε τριφασικά με ισχύ έως 11 kW, η επαναφόρτισή της είναι εφικτή και με συνεχές DC ρεύμα έως 36 kW, κάτι που σπάνια συναντάμε σε Plug-in υβριδικά οχήματα.

Με αυτόν τον τρόπο η επαναφόρτιση διαρκεί περίπου 25 λεπτά φτάνοντας έως το 80% της χωρητικότητας της μπαταρίας. Στο πεδίο των επιδόσεων το Mazda MX-30 e-Skyactiv R-EV εμφανίζει επιτάχυνση από στάση σε 9,1 δευτερόλεπτα με μέγιστη ταχύτητα 140 χλμ./ώρα, η οποία συμπίπτει με το ανάλογο μέγεθος της αμιγώς ηλεκτρικής BEV έκδοσης και επιβάλλεται από την ανάγκη διαχείρισης της ενέργειας σε συνάρτηση με το βάρος των 1.778 κιλών.

Εκδόσεις και τιμές

Το αποκλειστικά προσθιοκίνητο MX-30 e-Skyactiv R-EV διατίθεται στην Ελλάδα σε 28 διαφορετικές εκδόσεις με τιμές που ξεκινούν από τα 42.367 ευρώ και καταλήγουν στα 49.246 ευρώ.

Σε αυτό το εύρος περιλαμβάνονται πέντε εξοπλιστικά επίπεδα (Prime-Line, Advantage, Exclusive-Line, Makoto, Edition-R) σε συνάρτηση με ειδικά χαρακτηριστικά όπως, για παράδειγμα, η διχρωμία στο αμάξωμα, και κοινά στοιχεία το αυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων, τα 21 γρ. εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα, τα ελαστικά διαστάσεων 215/55 σε τροχούς 18 ιντσών και τον όγκο του χώρου αποσκευών που ξεκινά από τα 332 λίτρα και φτάνει στα 1.155 λίτρα με την αναδίπλωση των πίσω καθισμάτων.

Καθοριστικές επίσης για το ύφος του μοντέλου (και την οδηγική εμπειρία που προσφέρει, για την οποία θα διαβάσετε τις επόμενες εβδομάδες) είναι τόσο οι αστικές διαστάσεις του, με μήκος 4,395 μέτρα, που το κατατάσσουν στο άνω άκρο των B-SUV, όσο και η απόσταση των 13 εκατοστών του αμαξώματος από το έδαφος.