Η ιδέα αλλαγής πορείας είναι κάτι που τρομάζει τους περισσότερους, ωστόσο μια «αποδοτική» κίνηση για όσους το πράττουν είναι να το κάνουν με θράσος και τόλμη χωρίς να προβαίνουν σε ημίμετρα, καθώς κατά τη λαϊκή ρήση «η τύχη βοηθά τους τολμηρούς».

Η smart αποτελεί μια ιδιάζουσα περίπτωση αυτοκινητοβιομηχανίας, ούσα συνυφασμένη από καταβολής της με την έννοια της τομής όσο και της καινοτομίας, λέξη που αν και μάλλον καταλήγει κοινοτοπία όταν πρόκειται για τεχνολογικά προϊόντα, βρίσκει απολύτως το ουσιαστικό νόημά της στην αυτοκινητοβιομηχανία που έγινε διάσημη για τη διαφορετική της ματιά στη μάλλον παραγνωρισμένη μικρή κατηγορία.

Προς αποφυγή των σχοινοτενών αναλύσεων περί της τακτικής της smart να προσφέρει αυτό που συνήθως εκφράζουμε ως «Τhinking out of the box», θα επισημάνουμε μόνο την επιτυχία του μοντέλου με το οποίο η αυτοκινητοβιομηχανία συστήθηκε, του διάσημου city car fortwo, το μακρινό πια 1998, αλλά και την απόφασή της να εξελίξει το πρώτο της αμιγώς ηλεκτρικό μοντέλο, fortwo electric drive, το 2008, το οποίο δείχνει ακόμα πιο… μακρινό αν αναλογιστεί κανείς πότε ξεκινήσαμε εντατικά να μιλάμε για ηλεκτροκίνηση και για ηλεκτρικά city cars.

Η ηλεκτρική συνέχεια δόθηκε ήδη από το 2017, οπότε και η θυγατρική της Mercedes-Benz ανακοίνωσε και υλοποίησε τον πλήρη εξηλεκτρισμό της γκάμας της, ούσα η πρώτη μάρκα ευρείας παραγωγής που το κατάφερε πολύ πριν όλη η ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία στραφεί προς τη συγκεκριμένη κατεύθυνση ως απόρροια κεντρικά ειλημμένων αποφάσεων.

H έκπληξη

Από το 2019 η smart αποφάσισε να προχωρήσει σε ακόμα μια τομή με τη συμμετοχή της Geely, η οποία μαζί με τη Mercedes-Benz αποφάσισαν να χαράξουν ένα νέο μέλλον για τη smart, εγκαταλείποντας τη γνωστή φόρμα των fortwo και forfour προς όφελος των ήδη γνωστών, ως εκδόσεις παραγωγής #1 και #3 που αφουγκράστηκαν την αγάπη του κοινού για τα crossover, με έναν τρόπο που να ταιριάζει απολύτως στον εναλλακτικό τρόπο σκέψης.

Πλέον ήρθε το πλήρωμα του χρόνου για το επόμενο βήμα, το πέρασμα της smart σε μια ακόμα μεγαλύτερη κατηγορία, εν προκειμένω αυτή των μεσαίων SUV, με την ηχηρή από κάθε άποψη πρεμιέρα του smart #5.

Αρκεί μια και μόνο μάτια στις εικόνες για να διαπιστώσει κανείς τη διαφορετικότητά του σε σχέση με τα μέχρι σήμερα γνωστά μοντέλα της smart, εντύπωση που επιβεβαιώνεται και από τα απόλυτα μεγέθη, με δεδομένο ότι το τρίτο κατά σειρά και αυτονόητα αμιγώς ηλεκτροκίνητο μοντέλο του portfolio της smart έχει μήκος 4,705 μ., δηλαδή όσο και ένα Peugeot 5008.

Εκτός από τα απολύτως χειροπιαστά και αναμφισβήτητα μεγάλα μεγέθη, καθίσταται εξίσου σαφές ότι η διάθεση των σχεδιαστών της Mercedes-Benz που το σμίλεψαν υπήρξε πολύ πιο περιπετειώδης σε σχέση με τα συνήθη πρότυπα της smart, δίνοντας στο #5 μια εμφάνιση προσιδιάζει σε «baby G-Class» σε ό,τι αφορά το ύφος.

Πλην της τετραγωνισμένης σιλουέτας και των αποφασιστικά κοντών προβόλων που χαρακτηρίζουν τις αναλογίες του, η smart έχει επιδείξει μια αντίστοιχης λογικής μεθοδική προσέγγιση στις λεπτομέρειες, φροντίζοντας εκτός από τον αέρα ενός «ετοιμοπόλεμου» off-roader να τονίσει τη διάσταση της πολυτέλειας και ενός αδιάψευστα premium χαρακτήρα.

Στα στοιχεία που κάνουν τη διαφορά συγκαταλέγονται μεταξύ άλλων η πανοραμική ηλιοροφή, το χωρίς πλαίσιο άνω περίγραμμα των θυρών (frameless), το χαρακτηριστικό μοτίβο της σειράς LED που διατρέχει το πλάτος του καπό ως συνδετικός κρίκος ανάμεσα στα κεντρικά φωτιστικά σώματα αλλά και ως μια συνειρμική επισήμανση του είδους που εκπροσωπεί το #5.

Αυτά αναμειγνύονται με τις λεπτομέρειες που έχουν συνυφανθεί με την ταυτότητα της νέας γενιάς smart, όπως οι διαφορετικού χρώματος καθρέφτες, το λογότυπο της smart στην τελευταία κολόνα αλλά και στο κέντρο των τροχών που παραμένει σταθερό, δημιουργώντας ένα εφέ παραδοξότητας συνδυαστικά και με τον χαρακτηριστικό και αδιάψευστα smart σχεδιασμό τους.

Πολυτελώς περιπετειώδες

Εξίσου ενδεικτικό της διάθεσης περιπέτειας όσο και πολυτέλειας της smart είναι ότι η μία από τις δύο εκδόσεις που παρουσιάστηκαν στην επίσημη πρεμιέρα του μοντέλου στο Byron Bay της Αυστραλίας, με την ονομασία Summit Edition, προσφέρει τη δυνατότητα επιλογής του πακέτου Adventure Collection που προσθέτει στην εξίσωση του #5 μια επιπλέον ράγα φώτων οροφής, ηλεκτρικά αναδιπλούμενο σύστημα ρυμούλκησης trailer, επιπλέον προστατευτικές ποδιές στο κάτω τμήμα του αυτοκινήτου, ράγες οροφής, αναβατήρες, καθώς και πλευρική σκάλα και μια επιπλέον εξωτερική πλευρική θήκη αποθήκευσης.

Επίσης, αν δεν έχετε ακόμα πειστεί για τις περιπετειώδεις προοπτικές του, το #5 εκτός των συνήθων προγραμμάτων οδήγησης διαθέτει πλέον και προγράμματα όπως Sand, Snow, Mud και Rock που προδιαγράφονται ιδιαιτέρως χρήσιμα κατά τις μετακινήσεις σε δρόμους λιγότερο ταξιδεμένους.

Η premium υπογραφή γίνεται ακόμα σαφέστερη στο εσωτερικό του off-road smart που εκμεταλλεύεται πλήρως το εξαιρετικά γενναιόδωρο μεταξόνιο των 2,9 μ. για να προσφέρει άνεση με τρόπους που κανένας μας μέχρι σήμερα δεν θα φανταζόταν ότι θα προέρχονταν από μοντέλο της φίρμας. Εκτός από την ψηφιακή υπόσταση, η οποία αποτελεί ένα ξεχωριστό όσο και βελτιωμένο κεφάλαιο, κυρίαρχο στοιχείο αποτελούν τα πολυχρηστικά καθίσματα του θαλάμου.

Τα μπροστινά ονομάζονται από τη smart «Zero Gravity» που τονίζει με αυτό τον τρόπο την προσφερόμενη άνεση, το γεγονός ότι εφοδιάζονται με σύστημα στήριξης της οσφυϊκής χώρας, διαθέτουν δυνατότητα ανάκλισης έως 121 μοιρών ενώ ως δείγμα της εναλλακτικής ματιάς της φίρμας, οι ζώνες ασφαλείας ενσωματώνονται σε αυτά.

Η έκπληξη Νο 2

Τα επίσης δερμάτινα αλλά και θερμαινόμενα πίσω καθίσματα με τη σειρά τους προσφέρουν εκτός από χώρο 1,060 μ. καθ’ ύψος, τη δυνατότητα ρύθμισης της πλάτης ενώ επωφελούνται από «φωτισμό αεροπλάνου», με LED ανάγνωσης καθώς και με την ενεργοποίηση της αντίστοιχης ρύθμισης το έδρανο κινείται εξασφαλίζοντας περισσότερο χώρο για τα κάτω άκρα των επιβατών.

Ακόμα εντυπωσιακότερο είναι ίσως το γεγονός ότι όλα τα καθίσματα προσφέρουν τη δυνατότητα διαμόρφωσης ώστε το εσωτερικό να αποτελέσει χώρο ύπνου για έως δύο άτομα που μπορούν να απολαύσουν τη διανυκτέρευση στο ύπαιθρο σε… king-size κλίνη. Την ατμόσφαιρα του εσωτερικού συμπληρώνει ο φωτισμός των 256 χρωμάτων, το ηχοσύστημα 20 ηχείων συν ενός φορητού με την υπογραφή Sennheiser και τη δυνατότητα να προσφέρει μια οπτικοακουστική εμπειρία χάρη στοv ενσωματωμένο προτζέκτορα.

Σε επίπεδο πρακτικότητας το #5 διαθέτει χώρους αποθήκευσης 34 λίτρων στο εσωτερικό του, ενώ το πορτ μπαγκάζ φτάνει έως και τα 1.530 λίτρα με την αναδίπλωση των πίσω καθισμάτων. Ως ηλεκτροκίνητο το #5 διαθέτει επίσης 72 λίτρα διαθέσιμου χώρου αποθήκευσης κάτω από το μπροστινό καπό.

Σε ψηφιακό επίπεδο το off-road smart διαθέτει τρεις οθόνες, μία 10,3 ιντσών για τις λειτουργίες του ψηφιακού πίνακα οργάνων συν δύο ακόμα AMOLED με ανάλυση 2.5Κ για το infotainment και την ψυχαγωγία του συνοδηγού.

Την εικόνα συμπληρώνει Head-Up Display επαυξημένης πραγματικότητας με το εντυπωσιακό μέγεθος των 25,6 ιντσών.  Όπως και τα ήδη γνωστά smart, στις έξυπνες λειτουργίες περιλαμβάνεται και ψηφιακός βοηθός βασισμένος στην τεχνητή νοημοσύνη προσβάσιμος και μέσω φωνητικών εντολών ενώ ως εικόνα για το avatar οδηγό στα διάφορα μενού έχει επιλεγεί ταιριαστά για το είδος αυτοκινήτου ένα λιοντάρι.

Όλα τα παραπάνω ελέγχονται από έναν βελτιωμένο επεξεργαστή AMG V2000 o οποίος υπόσχεται μέγιστη ταχύτητα και απόκριση στον χειρισμό αλλά και μια εξίσου premium ψηφιακή εμπειρία.

Νέα μεγέθη

Σε ό,τι αφορά το hardware, το #5 βασίζεται σε μια μετεξέλιξη της αρχιτεκτονικής των #1 και #3 που του εξασφαλίζει μια εξαιρετικά σημαντική διαφορά σε σχέση με τα άλλα δύο smart, καθώς συνοδεύεται από κύκλωμα φόρτισης 800 Volt. Aυτό σημαίνει ότι η μπαταρία των 100 kWh με την οποία εφοδιάζεται το #5 εγγυάται την αναπλήρωση της ενέργειάς της έως το 70% σε μόλις 15 λεπτά, με την προϋπόθεση, φυσικά, σύνδεσης σε ταχυφορτιστή DC.

Προς το παρόν η γερμανική φίρμα με τη νέα σινική επιρροή ανακοινώνει μόνο την αυτονομία που έχει προκύψει βάσει του πιο ευνοϊκού κινεζικού πρωτοκόλλου δοκιμών (740 χλμ.), ωστόσο βάσει των εκτιμήσεων η συνολική «ευρωπαϊκή» αυτονομία του μοντέλου δεν πρόκειται να πέσει κάτω από τα 560 χλμ.

Αν και τίποτα δεν έχει ανακοινωθεί επισήμως αναφορικά με τις διαθέσιμες εκδόσεις σε επίπεδο ισχύος, θεωρήστε δεδομένη στην γκάμα την παρουσία δικινητήριων και τετρακίνητων εκδόσεων που οι πληροφορίες θέλουν να ξεπερνούν τους 585 ίππους αλλά και «ηπιότερες» εκδόσεις με δύο ή ακόμα και ένα μοτέρ με απόδοση μεταξύ 340 και 390+ ίππων.

Ανεξαρτήτως με το πού θα κλειδώσουν τελικά οι αριθμοί, το #5 δείχνει να έχει ήδη πάντως καταφέρει και χωρίς τη συνδρομή τους να δώσει το στίγμα της συνεχώς εξελισσόμενης διαφορετικότητας που πρεσβεύει η smart, όντας βγαλμένο από έναν ιδιότυπο αλγόριθμο δαρβινικής εξέλιξης.