Ενθαρρυμένη από την επίτευξη νέων ρεκόρ πωλήσεων τα προηγούμενα χρόνια κι ελαφρώς ανήσυχη από την ανάσχεση της ζήτησης αμιγώς ηλεκτρικών οχημάτων σε διάφορες γεωγραφικές περιοχές, η ηγεσία της Volvo επιχειρεί ένα διαγώνιο βήμα προς το μέλλον, τροποποιώντας την αρχική της απόφαση να διαθέτει αποκλειστικά ηλεκτρικά οχήματα από το 2030.

Η διατύπωση του νέου δόγματος του σουηδού κατασκευαστή πραγματοποιήθηκε στη διπλή, κοινή παρουσίαση του ανανεωμένου XC90 και του ολοκαίνουργιου EX90, δύο μοντέλων στην ίδια κατηγορία των μεγάλων SUV.

Η αναβάθμιση του πρώτου με «οδηγό» το δεύτερο κρίθηκε αναγκαία, δεδομένων των εμπορικών συνθηκών, με τον Jim Rowan, επικεφαλής της Volvo, να αναφέρει χαρακτηριστικά ότι «…το πιο σημαντικό είναι να παρέχουμε τα προϊόντα που ζητούν οι πελάτες μας. Θα είμαστε απολύτως έτοιμοι να διαθέτουμε περισσότερα ηλεκτρικά οχήματα έως το τέλος της δεκαετίας, αλλά αν οι υποδομές και η αποδοχή του κοινού δεν συμβαδίζουν με τα σχέδιά μας μπορούμε να διαφοροποιήσουμε τη στάση μας.

Η μετάβαση προς τον εξηλεκτρισμό δεν θα είναι γραμμική. Οι πελάτες και οι αγορές κινούνται με διαφορετικούς ρυθμούς και γι’ αυτό θα συνεχίσουμε να επενδύουμε στα υβριδικά οχήματα, ώστε όπου κι αν αυτοί βρίσκονται στο ταξίδι τους προς την ηλεκτρική οδήγηση, να έχουν ένα Volvo που θα ταιριάζει στις ανάγκες και στις επιθυμίες τους».

Το «άλλο» XC90

Αν και η αισθητική προσέγγιση στη ναυαρχίδα των σουηδικών SUV παραμένει οικεία, η Volvo προχώρησε σε θεμελιώδεις αλλαγές που φρεσκάρουν το XC90 εν όψει της πορείας του απέναντι στους Γερμανούς ανταγωνιστές του.

Βασισμένο στην ίδια πλατφόρμα (SPA 1) θα διατίθεται από τα τέλη του έτους με τρία διαφορετικά κινητήρια σύνολα, ένα plug-in υβριδικό και δύο ήπια υβριδικά με κοινό σημείο την ύπαρξη τετρακίνησης.

Στη βάση της γκάμας του η MHEV έκδοση B5 αποδίδει 250 ίππους ενώ η B6 αγγίζει τους 300 ίππους την ώρα που η Τ8 Plug-in hybrid υπερβαίνει τους 400 ίππους (306 από τον θερμικό κινητήρα βενζίνης και 143 από τον ηλεκτρικό) προσφέροντας 70+ χιλιόμετρα αμιγώς ηλεκτρικής αυτονομίας κίνησης με μια φόρτιση της μπαταρίας των 14,7 kWh η οποία επαναφορτίζεται πλήρως σε περίπου τρεις ώρες σε παροχή εναλλασσόμενου ρεύματος.

Στις αφανείς αλλά θεμελιώδεις αλλαγές που έχουν συντελεστεί στο μοντέλο περιλαμβάνονται τόσο η προσθήκη επιπλέον ηχομονωτικού υλικού για πιο αθόρυβη εμπειρία κίνησης όσο και η νέα διάταξη της ανάρτησης με διπλά ψαλίδια στον μπροστινό άξονα ενώ η ηλεκτρονικά ελεγχόμενη αερανάρτηση παραμένει στη λίστα του προαιρετικού εξοπλισμού αξιοποιώντας ένα σύστημα σάρωσης του οδοστρώματος με συχνότητα 500 φορές ανά δευτερόλεπτο.

Χάρη σε αυτήν επίσης το αμάξωμα μπορεί να χαμηλώσει κατά δύο εκατοστά ή να ανυψωθεί κατά τέσσερα εκατοστά για την αποτελεσματικότερη πρόσβαση σε απαιτητικά εδάφη. Οι στοχευμένες εξωτερικές αλλαγές, εμπνευσμένες από το EX90, περιορίζονται στην ανασχεδιασμένη μάσκα, στα μπροστινά φωτιστικά σώματα που αξιοποιώντας τη σκανδιναβική παράδοση έχουν το σχήμα του σφυριού του θεού Θωρ, στους νέους τροχούς διαστάσεων 20-22 ιντσών και στα αναθεωρημένα πίσω φώτα.

Το εσωτερικό

Στον θάλαμο επιβατών η επιρροή του EX90 είναι και πάλι εμφανής με τον νέο οριζόντιο σχεδιασμό του ταμπλό και τη χρήση βιώσιμων υλικών για τις ταπετσαρίες των καθισμάτων και τις περιφερειακές επενδύσεις.

Παράλληλα η νέα οθόνη αφής των 11,2 ιντσών, η οποία αντικαθιστά την προηγούμενη μικρότερη των 9 ιντσών, έχει υψηλότερη ανάλυση απεικονίζοντας τις βασισμένες στη λειτουργικότητα της Google εφαρμογές με τις αναμενόμενες Over-the-Air αναβαθμίσεις. Ανάλογα με την αγορά για την οποία προορίζεται, το νέο XC90 θα διατίθεται με πέντε, έξι ή επτά θέσεις ενώ ο διαθέσιμος χώρος πίσω από τη δεύτερη σειρά καθισμάτων είναι 680 λίτρα στις ήπια υβριδικές εκδόσεις ή 640 λίτρα στην PHEV. Με την τρίτη σειρά στη θέση της τα διαθέσιμα λίτρα μειώνονται σε 302 και 262 αντίστοιχα.

Το «πρότυπο» EX90

Ως εντελώς καινούργιο το αμιγώς ηλεκτρικό EX90 απηχεί τις νέες προτεραιότητες της μάρκας αποτελώντας σχεδιαστικά μια μεγέθυνση του μικρότερου EX30 που διατίθεται ήδη με απήχηση και στην Ελλάδα. Οι παραδόσεις της νέας ναυαρχίδας της Volvo ξεκινούν αυτές τις ημέρες σε Ευρώπη και Αμερική με τη χώρα μας να το υποδέχεται στα τέλη του 2024 ή στις αρχές του 2025.

Στην καρδιά της ύπαρξής του βρίσκεται ένας υπολογιστής που βασίζεται στην πλατφόρμα NVIDIA DRIVE και με την προσθήκη της Snapdragon Cockpit πλατφόρμας από την Qualcomm σε συνδυασμό με το εξελιγμένο από τους μηχανικούς της Volvo Cars λογισμικό, διαχειρίζονται όλες τις λειτουργίες του αυτοκινήτου, από την ασφάλεια και το σύστημα infotainment έως τη απόδοση της μπαταρίας η οποία εξασφαλίζει αυτονομία έως 600 χλμ. με μια φόρτιση.

Αισθητήρες και αμφίδρομη φόρτιση

Παράλληλα το EX90 είναι το πρώτο Volvo που εξοπλίζεται με μία νέα σειρά αισθητήρων, ραντάρ, κάμερες και ένα lidar για επαυξημένη ασφάλεια. Η συλλογή δεδομένων από τους αισθητήρες σε συνδυασμό με τη συνεχώς ενεργή σύνδεση 5G και τις τακτικές ασύρματες (Over-the-Air) ενημερώσεις λογισμικού επιτρέπουν τη βελτίωση των χαρακτηριστικών του αυτοκινήτου και την ανάπτυξη της λειτουργικότητάς του με την πάροδο του χρόνου.

Είναι επίσης το πρώτο που σχεδιάστηκε για να παρέχει δυνατότητα αμφίδρομης φόρτισης, επιτρέποντας στον χρήστη του να συνεισφέρει σε ένα πιο σταθερό δίκτυο και σε μεγαλύτερη χρήση ανανεώσιμης ενέργειας. Επίσης, είναι το πρώτο αυτοκίνητο στον κόσμο που προσφέρει τη λειτουργία Abbey Road Studios, η οποία περιλαμβάνεται στο προαιρετικό ηχοσύστημα Bowers & Wilkins.

Από πλευράς διαστάσεων είναι πράγματι μεγάλο, αν και η έξυπνη σχεδίαση του αμαξώματος μειώνει οπτικά τον όγκο που ορίζεται από τα 5,037 μέτρα του μήκους του. Βασισμένο σε μια νέα πλατφόρμα (SPA 2) αποκλειστικά για ηλεκτρικά οχήματα κινείται από δύο ηλεκτρικά μοτέρ που εξασφαλίζουν τετρακίνηση και απόδοση 510 ίππους στην κορυφαία έκδοση Performance (με τη «βασική» να αποδίδει 400 ίππους).

Σε ό,τι αφορά τη λειτουργικότητα του εσωτερικού του, όλα περνούν από την κεντρικά τοποθετημένη οθόνη αφής των 14,5 ιντσών, ενώ η διαβίωση στην τρίτη σειρά καθισμάτων φαίνεται άνετη για σύντομες διαδρομές, με τον χώρο αποσκευών να παραμένει αξιοπρεπής στα 310 λίτρα στην επταθέσια διάταξη ή να αυξάνεται στα 655 λίτρα στην πενταθέσια.