H χρονική συνύπαρξη του Grand Prix της Formula 1 στην πίστα Lusail στα περίχωρα της Ντόχα με την εκεί πρώτη διεθνή έκθεση αυτοκινήτου που φέρει την υπογραφή των Ελβετών διοργανωτών του motorhow της Γενεύης θα μπορούσε να θεωρηθεί απλώς ευτυχής συγκυρία. Ωστόσο κάθε άλλο παρά αυτό είναι.
Για τις Αρχές του Κατάρ είναι ακόμη ένας κρίκος στην αλυσίδα των εκδηλώσεων που εκείνες θεωρούν ότι προάγουν την εικόνα της χώρας τους σε όλο τον κόσμο και προστίθενται στο πολυετές συμβόλαιο που έχουν συνάψει με την F1 αλλά και στη φιλοξενία του αμφιλεγόμενου Παγκοσμίου Κυπέλλου Ποδοσφαίρου το 2022.
Για τους Ελβετούς πάλι είναι μια διέξοδος στο οικονομικό τέλμα που βρέθηκαν τα τελευταία τρία χρόνια λόγω των συνεχών αναβολών – λόγω COVID-19 και επιχειρηματικών αποφάσεων – της σημαντικότερης ετήσιας έκθεσης αυτοκινήτου στη γηραιά ήπειρο, η οποία είναι πλέον επαναπρογραμματισμένη για την άνοιξη του 2024.
«Διάδοση κληρονομιάς»
Η φράση του Sandro Mesquita, διευθύνοντος συμβούλου του Geneva International Motor Show (GIMS), λέει πολλά: «Είμαστε ενθουσιασμένοι για τη διάδοση της κληρονομιάς μας στη Μέση Ανατολή, καθώς είναι η πρώτη φορά που δραστηριοποιούμαστε μακριά από τη Γενεύη».
Δεν θα είναι προφανώς και η τελευταία καθώς με βάση το πλάνο συνεργασίας των δύο μερών, η πρωτεύουσα του Κατάρ αποκτά από φέτος και κάθε δύο χρόνια μια έκθεση με ευρωπαϊκή τεχνογνωσία και δεκάδες συμμετοχές, οι οποίες για το 2023 «περιορίζονται» σε 30 με ηχηρές παρουσίες και απουσίες.
Στις πρώτες συγκαταλέγονται εταιρείες πολυτελών σπορ αυτοκινήτων όπως η Lamborghini και η McLaren αλλά και κατασκευαστές «μαζικών» αυτοκινήτων, όπως η Toyota και η Volkswagen. Μιλώντας εκ μέρους της τελευταίας ο Matthias Ziegler, διευθύνων σύμβουλος της VW στη Μέση Ανατολή, δήλωσε ότι η συγκεκριμένη έκθεση είναι μια ευκαιρία για την εταιρεία του να επιδείξει μια νέα γκάμα μοντέλων στο κοινό της ευρύτερης περιοχής, την οποία αρκετές αυτοκινητοβιομηχανίες χαρακτηρίζουν ως «κομβικής σημασίας».
Χαρακτηριστικό αυτής της φράσης είναι το γεγονός ότι στις έξι χώρες του Συμβουλίου Συνεργασίας του Κόλπου, συμπεριλαμβανομένου του Κατάρ και της Σαουδικής Αραβίας, καταγράφηκαν την περασμένη χρονιά 2,75 εκατομμύρια ταξινομήσεις καινούργιων οχημάτων, μέγεθος που τις φέρνει σχεδόν στα ίδια επίπεδα με τη μεγαλύτερη εθνική αγορά της Ευρώπης, τη γερμανική, στην οποία οι αντίστοιχες ταξινομήσεις το 2022 έφτασαν τα 2,65 εκατομμύρια μονάδες.
Καμία από τις δύο αγορές πάντως δεν θα μπορούσε να συγκριθεί με την κυρίαρχη παγκοσμίως κινεζική αγορά, η οποία πέρυσι ξεπέρασε τα 20,5 εκατομμύρια μονάδες.
Αμφίπλευρα οφέλη
Αν και η πραγματοποίηση της φετινής έκθεσης στο Κατάρ εντάσσεται στο στρατηγικό πλάνο της χώρας που θέλει να καταστεί ο ταχύτερα αναπτυσσόμενος προορισμός στη Μέση Ανατολή έως το 2030, κανείς δεν μπορεί να παραγνωρίσει την ανάγκη προσαρμογής των αραβικών χωρών στις νέες κλιματικές συνθήκες και στις όποιες υποχρεώσεις αλλαγής του μείγματος των καυσίμων που χρησιμοποιούν υφίστανται.
Για αυτό και οι εκθέτες εκεί προάγουν την ιδέα της ηλεκτροκίνησης με κυρίαρχες τη Mercedes-Benz η οποία έως τις 14 Οκτωβρίου θα επιδεικνύει όλα τα νέα ηλεκτρικά μοντέλα της αλλά και την αμερικανική Lucid – που μόλις άνοιξε το εργοστάσιό της στη Σαουδική Αραβία – η οποία παρουσιάζει τα αμιγώς ηλεκτρικά Air EV και Gravity.
Ανάμεσα στις ξεχωριστές φετινές παρουσίες συγκαταλέγεται και αυτή της βιετναμέζικης Vinfast, η οποία προσπαθεί να τοποθετηθεί ταυτόχρονα και στην Ευρώπη, ενώ εντύπωση προκαλεί η πλήρης απουσία της Tesla – που παραδόξως ήταν παρούσα ακόμη και στην έκθεση της Αθήνας – αλλά και της BYD η οποία αποτελεί το νέο «μήλο της έριδος» για ελληνικούς και ξένους επιχειρηματικούς ομίλους που διεκδικούν την αντιπροσώπευσή της στη χώρα μας και στην ευρύτερη περιοχή.