Υπάρχουν αυτοκίνητα που με την πρώτη ματιά καταλαβαίνεις ότι θα αφήσουν το στίγμα τους στον χρόνο, όπως ακριβώς το Renault 5 και η ηλεκτρική αναβίωσή του η οποία αναμένεται σύντομα στην Ελλάδα. Και κάποια άλλα που δημιουργούνται για να προβάλουν μια ιδέα, όπως το Renault 17, ένα coupe της δεκαετίας του 1970 με ισχυρή καλλιτεχνική αξία δίχως ιδιαίτερη εμπορική απήχηση.
Για τους Γάλλους ωστόσο, με την άγνοια κινδύνου που τους διακρίνει, τα δεύτερα είναι εξίσου πολύτιμα. Για αυτό και δεν δίστασαν να δώσουν το «πράσινο φως» στον επίσης Γάλλο σχεδιαστή με το ιαπωνικό ψευδώνυμο Ora Ito να βάλει τη δική του πινελιά στο παράξενο coupe τους.
«Ήθελα να τυλίξω το Renault 17 με ένα δεύτερο δέρμα, αναδεικνύοντας τη σχεδίασή του και δίνοντάς του παράλληλα μια πιο σύγχρονη όψη όσον αφορά τη ροή, τη δυναμική και τον ορθολογισμό, μέσα από τη δική μου προσέγγιση στον σχεδιασμό και τη δική μου υπογραφή: την απλότητα. Ήθελα να απλοποιήσω τις πιο σύνθετες πτυχές του» δηλώνει ο καλλιτέχνης, που έχει αναγνωριστεί ως ένας από τους 40 επιδραστικότερους νέους σχεδιαστές παγκοσμίως.
Αν και η μάρκα φάνηκε λιγότερο δημιουργική στην επιλογή του ονόματος, καθώς αυτό που βλέπετε ονομάζεται «R17 electric restomod X Ora Ιτο», η κρισιμότερη απόφαση που την αφορά είναι η πορεία του προς τη γραμμή παραγωγής, κάτι αμφίβολο αυτή τη στιγμή, αλλά όχι αδύνατον. Το δεδομένο ωστόσο ότι θα βρίσκεται στο Mondial de l’ Auto 2024 της γαλλικής πρωτεύουσας τον επόμενο μήνα, δίπλα στο ολοκαίνουργιο Renault 4, δημιουργεί άλλου είδους προσδοκίες, καθώς πολλές εταιρείες πλέον κατασκευάζουν μοντέλα περιορισμένης παραγωγής κατά παραγγελία κερδίζοντας ανέλπιστα πολλά χρήματα.
Στο παρασκήνιο
Πρακτικά το ηλεκτρικό Renault 17 restomod επανατοποθετεί το coupe της δεκαετίας του 1970 στον 21ο αιώνα και οι οπαδοί του πρωτότυπου θα αναγνωρίσουν ότι πρόκειται μεν για ένα R17, αλλά τα φτερά έχουν διακριτικά διευρυνθεί και το αμάξωμα του restomod είναι στην πραγματικότητα 17 εκατοστά πιο φαρδύ, θεωρητικά για να βελτιωθεί η οδική συμπεριφορά.
Οι απλοί αλλά κομψοί τροχοί είναι καινούργιοι, ενώ οι τέσσερις ορθογώνιες μονάδες προβολέων του sci-fi μπροστινού μέρους παραπέμπουν στους κυκλικούς προβολείς του πρώτου R17, όπως και οι περσίδες στην κολόνα C.
Το εξωτερικό χρώμα Galactic Brown είναι μοναδικό και δημιουργήθηκε ειδικά για το αυτοκίνητο επίδειξης, ενώ στο εσωτερικό τα καθίσματα, τα οποία επανασχεδιάστηκαν γύρω από την αρχική δομή «πέταλο», διαθέτουν έναν συνδυασμό από μπεζ και καφέ μαλλί.
Πίσω από το τετράγωνο τιμόνι με τις δύο ακτίνες υπάρχουν τέσσερις μικρές γεωμετρικές οθόνες, εμπνευσμένες από τον αρχικό πίνακα οργάνων του αυτοκινήτου, ενώ η κεντρική οθόνη βρίσκεται κάτω από το ταμπλό, εκεί όπου άλλοτε θα τοποθετούσαν το ραδιόφωνο.
Όταν το R17 κυκλοφόρησε το 1971, εξοπλιζόταν με έναν τετρακύλινδρο κινητήρα 1,6 λίτρων που κινούσε τους μπροστινούς τροχούς. Σήμερα το restomod έχει αναμενόμενα εγκαταλείψει αυτόν τον κινητήρα και αντ’ αυτού χρησιμοποιεί ένα αμιγώς ηλεκτρικό σύστημα κίνησης 270 ίππων που κινεί τους πίσω τροχούς.
Διαθέτει δε πλαίσιο από ανθρακονήματα έτσι ώστε το αυτοκίνητο να ζυγίζει μόλις 1,4 τόνους, μέγεθος απόλυτα διαχειρίσιμο με όρους μαζικής παραγωγής, την οποία, αν και οι Γάλλοι δεν ενθαρρύνουν, είναι ικανοί να υπηρετήσουν δημιουργώντας μια σειρά αριθμημένων Art Cars με την υπογραφή διαφορετικών προσωπικοτήτων από τον χώρο της τέχνης.