Σταχυολογούμε 6+1 στιγμιότυπα επικαιρότητας που δείχνουν την κατεύθυνση των (όχι πάντα) ευνοϊκών ανέμων που πνέουν στην αυτοκινητοβιομηχανία.
Το Fiat Topolino θύμα του «Μade in Italy»
Οι «Ράμπο» του ιταλικού υπουργείου Οικονομικών μπλόκαραν στο λιμάνι του Λιβόρνο δεκάδες Topolino που είχαν μεταφερθεί εκεί από το Μαρόκο όπου συναρμολογούνται καθώς θεωρητικά, σύμφωνα με την επιλεγόμενη ως «Made in Italy» νεόκοπη ιταλική νομοθεσία, κανένα προϊόν που δεν κατασκευάζεται εξ ολοκλήρου στην ιταλική χερσόνησο δεν μπορεί να φέρει διακριτικά ή ονομασία που να λειτουργεί παραπλανητικά ως προς τον τόπο παραγωγής του.
Στην προκειμένη περίπτωση, πέτρα του σκανδάλου αποτέλεσαν τα χρώματα της ιταλικής σημαίας που βρίσκονται σε ένα μικροσκοπικό σιρίτι (φωτογραφία) στη χειρολαβή της πόρτας του αναβιωμένου ως ηλεκτρικού minicar Topolino. O όμιλος Stellantis που επιβεβαίωσε την κατάσχεση από μέρους των ιταλικών αρχών ισχυρίζεται ότι το Topolino σχεδιάστηκε στο Τορίνο, εξ ου και τα ιταλικά χρώματα, αν και όπως ανακοίνωσε προτίθεται να αφαιρέσει το συγκεκριμένο διακριτικό.
Το επεισόδιο είναι το δεύτερο μετά την Alfa Milano που μετονομάστηκε σε Junior ανάμεσα στον όμιλο όπου ανήκουν πλέον οι Fiat και Alfa Romeo και στην κυβέρνηση Μελόνι με φόντο μια βαθύτερη διαμάχη που έχει ξεσπάσει μεταξύ τους σχετικά με τον σχεδιασμό του ομίλου Stellantis σε ό,τι αφορά τις επενδύσεις του και τις θέσεις εργασίας σε ιταλικό έδαφος.
Περισσότερα plug-in υβριδικά (συ)ζητεί η VW
Το 2019 ο τότε επικεφαλής του ομίλου VW, H. Diess, ανακοίνωσε ότι το βάρος της εξέλιξης του γερμανικού ομίλου θα δοθεί στην ηλεκτροκίνηση, υποσχόμενος 75 νέα μοντέλα αντίστοιχης τεχνολογίας έως το τέλος της δεκαετίας. Από τότε πολλά έχουν αλλάξει, μεταξύ των οποίων οι κρατικές επιδοτήσεις στην ηλεκτροκίνηση αλλά και η βραδεία, όπως αποδεικνύεται, αποδοχή του κοινού σε ό,τι αφορά το ολοένα ακριβότερο και απουσία υποδομής φόρτισης προβληματικό στην πράξη σπορ της αμιγούς ηλεκτροκίνησης.
Τούτου δοθέντος η φίρμα VW, η οποία με τη σειρά ID. και το mainstream προφίλ της αποτελεί και την αιχμή του δόρατος στα ηλεκτρικά σχέδια του ομίλου, παραδέχθηκε ότι με δεδομένη την επιβράδυνση των πωλήσεων EV θα χρειαστεί περισσότερα μοντέλα plug-in υβριδικής τεχνολογίας στην γκάμα της. Ενδεικτικό είναι ότι το μείγμα πωλήσεων της VW εξακολουθεί να αποτελείται από έναν τεράστιο αριθμό συμβατικών αυτοκινήτων, σε σημείο που αναμένεται να επιβαρυνθεί με πρόστιμο βάσει της ευρωπαϊκής νομοθεσίας. Εξ ου και ο νέος CEO του ομίλου, Oliver Blume, έχει ζητήσει ήδη από τους ευρωπαίους ιθύνοντες περισσότερη ανεκτικότητα.
Αξίζει να σημειώσουμε ότι στο πολύ πρόσφατο παρελθόν η πρώιμη όπως αποδεικνύεται επιθετική πολιτική του ομίλου και το ευρωπαϊκό lobbying υπέρ της ηλεκτροκίνησης είχαν δημιουργήσει εντάσεις στους κόλπους της ίδιας της εταιρείας όσο και της ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας.
Απόβαση της Leapmotor στην Ευρώπη μέσω Stellantis
Η κινεζική Leapmotor και ο όμιλος Stellantis κάνουν ένα ακόμα βήμα στη συνεργασία τους, δημιουργώντας τις κατάλληλες προϋποθέσεις για την άφιξη της πρώτης στην ευρωπαϊκή αγορά. Σύμφωνα με τις συστάσεις, αυτό θα συμβεί από τον Σεπτέμβριο του 2024, αρχικά, σε εννέα αγορές, συμπεριλαμβανομένης της ελληνικής.
To εγχείρημα της εξόδου της Leapmotor στην ευρωπαϊκή επικράτεια θα αναλάβει κοινοπραξία όπου οι Leapmotor και ο όμιλος Stellantis συμμετέχουν με ποσοστά 49% και 51% και η νέα φίρμα θα συστηθεί στην Ευρώπη αρχικά με δύο μοντέλα, με την προοπτική ο αριθμός τους να φτάσει στα έξι έως το 2027.
Την αρχή θα κάνουν το μήκους 3,62 μ. αμιγώς ηλεκτρικό T03 με ηλεκτρικό μοτέρ 109 ίππων και μπαταρία 41,3 kWh και το crossover κατηγορίας D, C10, επίσης με αμιγώς ηλεκτρική τεχνολογία και αυτονομία 420 χλμ.
Ηλεκτρικά… πάση δυνάμει από την Opel
Σε αντίθεση με την περιρρέουσα ατμόσφαιρα σε σχέση με την ηλεκτροκίνηση που λόγω της επιβράδυνσης των πωλήσεων δείχνει προσωρινά να προβληματίζει την αυτοκινητοβιομηχανία εξαιτίας των μεγάλων επενδύσεων που προϋποθέτει, η Opel εμμένει ηλεκτρικά, με τον επικεφαλής της Florian Huettl να δηλώνει στο πλαίσιο της πρόσφατης πρεμιέρας του Frontera ότι η ηλεκτροκίνηση είναι ο καλύτερος τρόπος για να προαχθεί ευρέως η μετακίνηση χωρίς εκπομπές ρύπων.
Έτσι αν και η Opel ως μέρος του ομίλου Stellantis έχει πρόσβαση σε ένα ευρύ οπλοστάσιο και σε διαφορετικές αρχιτεκτονικές που μπορούν να υποστηρίξουν και κινητήρες εσωτερικής καύσης, όπως ανέφερε το Νο 1 της γερμανικής φίρμας, η εταιρεία σχεδιάζει την προσφορά αποκλειστικά αμιγώς ηλεκτροκίνητων οχημάτων ήδη από το 2025.
«Με το Frontera και το Grandland ολοκληρώνουμε την πρώτη φάση εξηλεκτρισμού της Opel όπου η ηλεκτροκίνηση συνυπήρχε με τους κινητήρες εσωτερικής καύσης. Πλέον θα προχωρήσουμε με την επόμενη γενιά μοντέλων Opel, τα οποία είναι αποκλειστικά και αμιγώς ηλεκτροκίνητα. Έχουμε ήδη δώσει μια γεύση για την εξέλιξη με το Experimental Concept» δήλωσε ο ίδιος αναφερόμενος στο concept car που παρουσιάστηκε στην έκθεση του Μονάχου τον περασμένο Σεπτέμβριο αποτελώντας προπομπό σχεδιαστικό όσο και τεχνολογικό του μέλλοντος της γερμανικής φίρμας.
Αξίζει να σημειωθεί ότι ήδη τα ηλεκτρικά Opel σημείωσαν αύξηση 22% το 2023 εκπροσωπώντας το 15% των συνολικών πωλήσεων της φίρμας για το έτος.
Σκεπτικισμός για ευρωπαϊκά αντίμετρα έναντι της Κίνας
Με τη φράση «σύντομα δεν θα υπάρχει ούτε ένα αυτοκίνητο στην ΕΕ χωρίς εξαρτήματα από την Κίνα, άρα δεν υπάρχει ‘Green Deal’ στην Ευρώπη χωρίς πρώτες ύλες από την Κίνα», ο επικεφαλής της BMW, Oliver Zipse, επεσήμανε τους κινδύνους μιας ενδεχόμενης αύξησης της φορολογίας από μέρους της ΕΕ στα ηλεκτρικά οχήματα που εισάγονται στην Ευρώπη από την Κίνα, ως μέτρο αντιμετώπισης των κρατικών επιδοτήσεων που εφαρμόζει η αχανής ασιατική χώρα υπέρ των αυτοκινητοβιομηχανιών της και που, σύμφωνα με τους ευρωπαϊκούς θεσμούς, λειτουργούν στρεβλωτικά για τον ανταγωνισμό.
Ο ίδιος παρομοίασε μια τέτοια πρωτοβουλία από μέρους της ΕΕ «σαν να πυροβολεί κανείς τα πόδια του» τονίζοντας πως δεν θεωρεί ότι «η αυτοκινητοβιομηχανία χρειάζεται προστασία», μια άποψη που όπως είπε μοιράζεται σχεδόν το σύνολο της γερμανικής και όχι μόνο αυτοκινητοβιομηχανίας, με τους ομίλους VW και Mercedes-Benz αλλά και Stellantis να έχουν εκφράσει, αν και κάπως ηπιότερα, αντίστοιχες απόψεις με δεδομένο ότι οι ευρωπαϊκοί όμιλοι έχουν υψηλή εξάρτηση από την κινεζική αγορά τόσο σε ό,τι αφορά τις συνεργασίες τους για τα ηλεκτρικά και μη οχήματα όσο και με αμιγείς όρους πωλήσεων λόγω του μεγέθους της.
Η Ford αναθεωρεί την ηλεκτρική στρατηγική της
Η «μπλε οβάλ» φίρμα ανακοίνωσε ότι ενδέχεται να ξανασκεφτεί την ηλεκτρική στρατηγική της στην Ευρώπη, καθώς όπως σημειώνει ο επικεφαλής για τα επιβατικά Ford στη γηραιά ήπειρο, Martin Sander, «η ζήτηση για αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι “ηπιότερη” από ό,τι αρχικά προβλεπόταν» και, εν ολίγοις, δεν αρκεί για την επίτευξη των φιλόδοξων στόχων της φίρμας.
Να σημειώσουμε ότι η Ford είχε ανακοινώσει το 2021 ότι προτίθεται να περάσει σε αμιγώς ηλεκτρικό modus operandi στην Ευρώπη έως το 2030. Ωστόσο, όπως σημειώνει ο M. Sanders, «αν διαπιστώσουμε για παράδειγμα ισχυρή ζήτηση για plug-in υβριδικά αυτοκίνητα θα τα προσφέρουμε και μετά το 2030». Ταυτόχρονα στην αντίπερα όχθη του Ατλαντικού η Ford δείχνει να καταγράφει τεράστιες απώλειες από την κατασκευή ηλεκτρικών, που σύμφωνα με πληροφορίες φτάνουν έως και τα 100.000 δολάρια ανά αυτοκίνητο το α’ τρίμηνο της χρονιάς, εξαιτίας της χαμηλής ζήτησης.
Ως εκ τούτου, σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, η Ford φέρεται να μειώνει τις παραγγελίες για μπαταρίες, συρρικνώνοντας παράλληλα τις σχετικές επενδύσεις έως και κατά 12 δισεκατομμύρια δολάρια με την καθυστέρηση της εξέλιξης νέων, αντίστοιχης τεχνολογίας μοντέλων και την αναβολή projects που αφορούν την κατασκευή εργοστασίων στις ΗΠΑ. Ενδεικτική είναι η πρόβλεψη του επικεφαλής της Ford, Jim Farley, ο οποίος προσφάτως ανέφερε ότι η Model e, το τμήμα που επιφορτίζεται με την ηλεκτροκίνηση, αποτελεί «παράγοντα ανάσχεσης» για τoν όμιλο διαβλέποντας για εφέτος απώλειες έως και 5,5 δισ. από τα EV.
Σε τιμές συμβατικών τα PHEV της BYD
Μια άκρως επιθετική τιμολογιακή πολιτική δρομολογεί η BYD για τα plug-in υβριδικά μοντέλα της που θα διατεθούν στην ευρωπαϊκή επικράτεια καθώς σύμφωνα με κορυφαίο στέλεχος της φίρμας, τα συγκεκριμένης τεχνολογίας αυτοκίνητα θα βρίσκονται σε επίπεδο τιμών πιο κοντά στις τιμές συμβατικών αυτοκινήτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης, παρά σε αυτές των ηλεκτροκίνητων όπως συνηθίζεται.
Η αρχική παρουσία και η στόχευση της BYD στην ευρωπαϊκή αγορά αφορούσε αμιγώς ηλεκτροκίνητα μοντέλα, ωστόσο αυτό αλλάζει με την πρόσφατη προσθήκη του Seal U DM-i, ενός plug-in υβριδικού D-SUV που έχει αναλάβει να συστήσει στη γηραιά ήπειρο τη συγκεκριμένη τεχνολογία διά χειρός BYD. Πρόκειται για ένα μοντέλο με μήκος 4,775 μ. με αφετηρία την αρχιτεκτονική e-Platform 3.0 και τη δυνατότητα επιλογής ανάμεσα σε plug-in σύνολα με κινητήρα εσωτερικής καύσης και ένα ή δύο ηλεκτρικά μοτέρ σε διαμορφώσεις ισχύος 218 και 324 ίππων αλλά και δύο διαφορετικής χωρητικότητας μπαταρίες.
Για του λόγου το ακριβές σε σχέση με τις δηλώσεις της ΒYD, ενδεικτικά θα αναφέρουμε ότι το SUV που θα προστεθεί και στην ελληνική γκάμα της BYD από το προσεχές φθινόπωρο διατίθεται ήδη στη Γερμανία με αρχική τιμή τα 38.900 ευρώ και γενναιόδωρο βασικό εξοπλισμό.