Ενα ανταγωνιστικό πακέτο με κίνητρα για την προσέλκυση μεγάλων εταιρειών της κρουαζιέρας που να περιλαμβάνει τις παρεχόμενες υπηρεσίες προς τις εταιρείες του κλάδου (συμπεριλαμβανομένων και των τελών στο αεροδρόμιο της Αθήνας) είναι το ζητούμενο για την περαιτέρω ανάπτυξη της κρουαζιέρας.
Το πακέτο αυτό μπορεί να στηρίξει το λιμάνι του Πειραιά το οποίο θα μετατραπεί, εφόσον υλοποιηθεί η απόφαση για αύξηση των τιμολογίων από το 2020, σε ένα από τα ακριβότερα της Μεσογείου μαζί με Βενετία και Βαρκελώνη.
Δίνει μπόνους η τουρκική κυβέρνηση
Την ίδια στιγμή που η γειτονική Τουρκία εφαρμόζοντας πρόγραμμα επιχορήγησης εταιρειών ανά επιβάτη μπαίνει ξανά δυναμικά στον χάρτη με εταιρείες κρουαζιέρας να ξαναβάζουν στο πρόγραμμα των δρομολογίων τους την Κωνσταντινούπολη και άλλα τουρκικά λιμάνια. Η τουρκική κυβέρνηση προσφέρει στην εταιρεία κρουαζιέρας το καλοκαίρι 25 ευρώ ανά επιβάτη, τον χειμώνα 45 ευρώ και 35 ευρώ την άνοιξη ενώ ένας σημαντικός παράγοντας ανάπτυξης της κρουαζιέρας είναι οι οικονομικές πτήσεις προς το αεροδρόμιο της Κωνσταντινούπολης την ίδια στιγμή που ετοιμάζεται να εγκαινιάσει ένα πολυσύνθετο κέντρο με σταθμούς κρουαζιέρας, μαρίνα και εμπορικό κέντρο. «Ολα αυτά θα μας κάνουν ζημιά» τόνισε χαρακτηριστικά στο «Βήμα» ο πρόεδρος της Ενωσης Εφοπλιστών Κρουαζιερόπλοιων και Φορέων Ναυτιλίας κ. Θεόδωρος Κόντες.
Παράλληλα εξέφρασε την εκτίμηση πως το 2019 η κρουαζιέρα θα κινηθεί στα ίδια επίπεδα με το 2018 με μια ενδεχόμενη μικρή αύξηση του 1% – 2% και πρόσθεσε πως η εικόνα αναμένεται να βελτιωθεί από το 2020.
Ο κ. Κόντες πρόσθεσε ότι πρέπει να συνεχιστούν οι προσπάθειες για την ανάδειξη του τουριστικού μας προϊόντος, καθώς διαθέτουμε αξιοθέατα, ιστορικά μνημεία, υπέροχο καιρό, όχι μόνο από τις εταιρείες αλλά και από την πολιτεία, επενδύοντας σε βελτίωση των λιμενικών υποδομών, κάτι το οποίο ζητούν οι ξένες εταιρείες.
Σύμφωνα με παράγοντες του κλάδου, για τις υποδομές θα πρέπει να συζητηθεί η εμπλοκή μεγάλων εταιρειών, όπως έγινε στην Τουρκία με τη συμμετοχή της Royal Caribbean και της Carnival σε μεγάλα λιμάνια της γειτονικής χώρας.
Ο κ. Κόντες επανέλαβε το γεγονός πως στην Ελλάδα δεν εκμεταλλευτήκαμε το γεγονός ότι μετά την απόπειρα πραξικοπήματος στην Τουρκία και την εύθραυστη πολιτική κατάσταση στη γειτονική χώρα πολλές εταιρείες στράφηκαν προς την ασφαλή Ελλάδα αλλά δεν καταφέραμε να τις πείσουμε να μείνουν εδώ, με αποτέλεσμα να επιστρέφουν πάλι στην Τουρκία ή να φύγουν από την Ανατολική Μεσόγειο.
Μπόνους από την τουρκική κυβέρνηση
Υπενθυμίζεται πως ο κ. Gianluigi Baltazzi, αντιπρόεδρος Business Development του τουρκικού ταξιδιωτικού οργανισμού Karavan Group που συνεργάζεται με την εταιρεία κρουαζιέρας Celestyal Cruises, όταν του θέσαμε το ερώτημα για τη σταδιακή επιστροφή των εταιρειών κρουαζιέρας στην Τουρκία από το 2019, σε συνδυασμό με την παροχή μπόνους από την τουρκική κυβέρνηση για κάθε επιβάτη κρουαζιερόπλοιου που θα επισκεφθεί τη γειτονική χώρα, και κατά πόσο αυτό μπορεί να ωφελήσει τόσο τη γειτονική χώρα όσο και την Ελλάδα, απάντησε: «Σίγουρα θα βοηθήσει. Η Τουρκία και η Ελλάδα περιλαμβάνονται στους κορυφαίους τουριστικούς προορισμούς παγκοσμίως, με ιστορικά αξιοθέατα, φανταστικές ακτές, γευστική κουζίνα και ζεστή φιλοξενία. Από τη στιγμή που είναι γείτονες και εύκολα προσβάσιμες, μπορεί κάποιος να τις επισκεφθεί σε ένα μόνο ταξίδι. Μαζί είναι εξαιρετικός συνδυασμός. Ετσι στρατηγικά, εάν καταφέρουμε και αναπτύξουμε έναν τρόπο να προβάλλουμε μαζί το τουριστικό προϊόν μας περισσότερο από ό,τι μέχρι σήμερα, πιστεύω πως το αποτέλεσμα θα είναι πολύ καλύτερο».
Κρίσιμος πυλώνας του ελληνικού τουρισμού
Την ίδια στιγμή, με το master plan του ΟΛΠ να έχει «παγώσει», ο Πειραιάς επιδιώκει μέσα από τις προαναγγελθείσες επενδύσεις για νέες προβλήτες και νέο σταθμό κρουαζιέρας να διατηρήσει τον πρωταγωνιστικό ρόλο στην Ανατολική Μεσόγειο και να αυξήσει το home port (κεντρικό λιμάνι αφίξεων και αναχωρήσεων κρουαζιεροπλοίων).
Το στίγμα της πολιτικής της κυβέρνησης στον τομέα της κρουαζιέρας έδωσε πρόσφατα ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής κ. Φώτης Κουβέλης λέγοντας ότι «η κρουαζιέρα αποτελεί έναν από τους κρίσιμους πυλώνες του ελληνικού τουρισμού, ο οποίος με τη σειρά του είναι η βαριά βιομηχανία της Ελλάδας, με ιδιαίτερα υψηλές επιδόσεις για το 2018… Εχει αντιμετωπίσει με μικρές απώλειες την παράλειψη της Αιγύπτου και της Τουρκίας από τους προορισμούς των διεθνών εταιρειών. Το υπουργείο Ναυτιλίας εργάζεται για να διαμορφώσει ένα θεσμικό πλαίσιο που θα βοηθήσει ακόμη περισσότερο τον τομέα της κρουαζιέρας. Ενδεικτικά θα αναφέρω τις αλλαγές του νόμου 4256/2014 για την κατάργηση της κυκλικότητας, την απόφαση για τη σύσταση της Εθνικής Συντονιστικής Επιτροπής Κρουαζιέρας, τις διευκολύνσεις για τις βίζες σε επιβάτες τρίτων χωρών, όπως της Ρωσίας και της Τουρκίας, και τον νόμο που οδεύει προς τη Βουλή για την αξιοποίηση των 10 λιμανιών του ΤΑΙΠΕΔ».
Επιπλέον, το υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής εξετάζει και άλλα θέματα, όπως ο εφοδιασμός των κρουαζιεροπλοίων με απαλλαγή από τον ΦΠΑ, όταν η κατανάλωση των αγαθών γίνεται σε χώρο του κρουαζιερόπλοιου, καθώς και ο εφοδιασμός των κρουαζιεροπλοίων με τοπικά προϊόντα, ώστε αυτά να αναδεικνύονται σε ξένες αγορές και να ενισχύονται και άλλοι τομείς της ελληνικής οικονομίας, όπως η αγροτική παραγωγή, η εφοδιαστική αλυσίδα, οι μεταφορές κ.λπ.