Υψηλότερα έσοδα από όσα πέτυχε αθροιστικά την τελευταία τριετία επιδιώκει το ΤΑΙΠΕΔ για το 2023. Με πρωταγωνίστρια του προγράμματος αποκρατικοποιήσεων την Εγνατία Οδό, υπολογίζεται ότι στον κουμπαρά θα μπουν 1,994 δισ. ευρώ. Στόχος που, εφόσον επιτευχθεί, στο κλείσιμο της νέας χρονιάς θα καταγραφεί ρεκόρ ετήσιων εσόδων για το Ταμείο. Με τη ΔΕΠΑ Υποδομών να έχει χτίσει το μεγαλύτερο μέρος των εσόδων για το 2022, τα οποία προσγειώθηκαν στα 595,3 εκατ. ευρώ, το ΤΑΙΠΕΔ έφτασε στο φίνις της χρονιάς με δύο βραχυπρόθεσμα ορόσημα. Αυτά αφορούν την υπογραφή με τη REDS για το ακίνητο της πρώην αμερικανικής βάσης στις Γούρνες, έναντι 40,2 εκατ. ευρώ. Το δεύτερο είναι το ακίνητο των παλαιών αποθηκών του ΕΟΜΜΕΧ στον Ταύρο, επιφανείας 3.300 τ.μ., όπου μπορούν να αναπτυχθούν ποικίλες επενδυτικές επιλογές υψηλών αποδόσεων. Ανατροπές και αστερίσκοι Οι συνέπειες της πανδημίας αρχικά, σε συνδυασμό με το δυσμενές μακροοικονομικό περιβάλλον, έχουν αλλάξει τα δεδομένα για την αξιοποίηση σημαντικών assets. Η μεγάλη κρίση στην αγορά ενέργειας έχει προς το παρόν παγώσει τις εξελίξεις για τη ΔΕΠΑ Εμπορίας. Αλλαγή πλεύσης διαφαίνεται και στην πώληση του 30% του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών, που υπέστη ένα διετές φρένο λόγω κορωνοϊού. Εν τω μεταξύ, εν όψει της λήξης της υφιστάμενης σύμβασης παραχώρησης της Αττικής Οδού, τον Οκτώβριο του 2024, το Ταμείο έχει πατήσει γκάζι στον διαγωνισμό για τη νέα παραχώρηση για διάστημα 25 ετών. Παρότι το επενδυτικό ενδιαφέρον είναι πολύ ισχυρό, θεωρείται πως ο υψηλός πληθωρισμός και η άνοδος των επιτοκίων θα προσγειώσουν το τίμημα, που οι προβλέψεις τοποθετούσαν στα 2,5 δισ. ευρώ. Αντίστοιχη επίδραση εκτιμάται δε από αρκετούς ότι θα έχει και η απόφαση για μείωση του διοδίου στα 2,50 ευρώ αντί 2,80 που είναι σήμερα. Η Εγνατία Το μεγαλύτερο μερίδιο στον κουμπαρά του 2023 θα έχει η 35ετής παραχώρηση της Εγνατίας Οδού. Οι υπογραφές με το σχήμα ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – Egis Projects αναμένονται μέσα στο πρώτο εξάμηνο του έτους και θα σημάνουν την είσπραξη του μεγαλύτερου τιμήματος που έχει μέχρι σήμερα πετύχει το Ταμείο, ύψους 1,49 δισ. ευρώ. Ως τότε θα πρέπει να έχει ολοκληρωθεί η αδειοδότηση των σηράγγων για την οποία έχουν ξεκινήσει οι εκκρεμείς μελέτες. Επίσης, να κατασκευαστούν και να λειτουργήσουν όλοι οι σταθμοί διοδίων, αν και εντός προεκλογικής περιόδου αυτό φαντάζει δύσκολο. Για αυτό και δεν αποκλείεται η συναλλαγή να ολοκληρωθεί μετά τις επικείμενες εκλογές. Η πολυπλοκότητα μιας τόσο μεγάλης συναλλαγής επιτείνεται από τις πληθωριστικές πιέσεις και την αύξηση των επιτοκίων. Η συνολική αξία της συμφωνίας εκτιμάται στα 2,766 δισ. ευρώ. Λιμάνια και ακίνητα Δίνοντας προτεραιότητα στην περιφερειακή ανάπτυξη, η αξιοποίηση ακινήτων και υποδομών, όπως λιμάνια και μαρίνες, βρίσκονται ψηλά στην ατζέντα του ΤΑΙΠΕΔ. Εντός του δευτέρου τριμήνου του 2023 αναμένεται να ολοκληρωθεί η πώληση του 67% του λιμανιού της Ηγουμενίτσας. Προτιμητέος επενδυτής έχει αναδειχθεί η κοινοπραξία Grimaldi Euromed – Μινωικές Γραμμές και Επενδυτική Κατασκευαστική Εμπορική και Βιομηχανική έναντι 84,17 εκατ. ευρώ. Στο πρώτο τρίμηνο του έτους θα ζητηθούν οι οικονομικές προσφορές για το λιμάνι του Ηρακλείου, ενώ η εκδήλωση ενδιαφέροντος για την πώληση του 67% του λιμανιού του Βόλου έχει προσδιοριστεί στις 20 Ιανουαρίου. Παράλληλα, προχωρεί ο αναπτυξιακός σχεδιασμός για τα υπόλοιπα λιμάνια. Δρομολογούνται διαδικασίες αξιοποίησης για Χαλκίδα και Λαύριο. Για το Ολυμπιακό Ιππικό Κέντρο στο Μαρκόπουλο η καταληκτική ημερομηνία των προσφορών είναι στις 16/1/2023. Προετοιμάζονται ακόμη οι διαγωνισμοί για τις ιαματικές πηγές σε Θερμοπύλες, Υπάτη, Κονιαβίτη, το ακίνητο στην Αγία Τριάδα, την ακτή και το κάμπινγκ στο Ποσείδι Χαλκιδικής.