Λίγο προτού συμπληρώσει 10 χρόνια κυκλοφορίας, η έρευνα αξιολόγησης της «ΟΠΑ News» έρχεται να επιβεβαιώσει την ισχυρή αποδοχή του έργου της από το αναγνωστικό της κοινό. Η έρευνα πραγματοποιήθηκε ηλεκτρονικά από τη Μονάδα Διασφάλισης Ποιότητας (ΜΟ.ΔΙ.Π.) του Πανεπιστημίου, από τις 20 έως τις 30 Νοεμβρίου 2024 και απάντησαν 375 αναγνώστες.
Αξιολόγηση εφημερίδας
Η «ΟΠΑ News» απολαμβάνει υψηλή εκτίμηση και οι αναγνώστες τη χαρακτήρισαν αξιόπιστη (85%), επίκαιρη (82,6%), με χρήσιμες πληροφορίες (75,9%), αντικειμενική (75,2%), και ενδιαφέρουσα (74,6%). Η συγκριτικά χαμηλότερη εκτίμηση των αναγνωστών στην «ευχάριστη εμπειρία» (63,4%) και την πολυδιάστατη ύλη (60%) επιζητεί μια επαναπροσέγγιση με πλουσιότερη θεματολογία.
Θεματολογία
Οι δημοφιλέστερες στήλες της εφημερίδας είναι αυτές που αφορούν θέματα έρευνας (89,1%), επικαιρότητας (87,1%), ειδικά αφιερώματα (86,5%), τη στήλη «Καλά Νέα» (84,3%), θέματα της κοινότητας του ΟΠΑ (82%) και τα άρθρα των Χορηγών της εφημερίδας (61%).
Ικανοποίηση – Δυνατά χαρακτηριστικά έκδοσης
Συνολικά η ύλη της εφημερίδας ικανοποιεί το μεγαλύτερο μέρος των αναγνωστών της. Η πλειονότητα των συμμετεχόντων (76,6%) δηλώνει «Υψηλή» ή «Πολύ Υψηλή» ικανοποίηση, ενώ με «Μέτρια» ικανοποίηση εμφανίζεται το 19,9%, γεγονός που δείχνει ότι υπάρχουν περιθώρια για βελτίωση.
Τα χαρακτηριστικά της έκδοσης με τα υψηλότερα ποσοστά αποδοχής αναδείχθηκαν η γλώσσα (90,4%) και το ύφος των κειμένων (88,2%), η ποιότητα της έκδοσης (86,3%), η σχεδίαση των σελίδων του εντύπου (84,1%), οι φωτογραφίες και τα γραφικά των άρθρων (83,9%), η σχεδίαση των ιστοσελίδων (82,6%), αλλά και η ποικιλία των θεμάτων (82,1%). Εν τούτοις η ύπαρξη των ουδέτερων απαντήσεων επιζητεί τον εμπλουτισμό και την εξέλιξη αυτών των χαρακτηριστικών.
Ιδρυματικές Αξίες
Δυναμικό εκφραστή των Ιδρυματικών Αξιών του Πανεπιστημίου θεωρούν την «ΟΠΑ News» οι αναγνώστες της. Συγκεκριμένα, πιστεύουν ότι εκφράζει την Αριστεία (94,6%), την Εξωστρέφεια (93,1%), την Καινοτομία (92,8%) και την Κοινωνική Προσφορά (87,4%).
Κυκλοφορία με «ΤΟ ΒΗΜΑ»
Η συνεργασία τής «ΟΠΑ News» με «ΤΟ ΒΗΜΑ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ» αξιολογείται θετικά από τους αναγνώστες, τόσο ως προς την αύξηση της αναγνωσιμότητας (82,6%) όσο και ως προς την ενδυνάμωση της εικόνας (79,1%) της εφημερίδας. Τα ευρήματα αυτά υπογραμμίζουν τη στρατηγική αξία αυτής της συνεργασίας. Τέλος, οι περισσότεροι αναγνώστες (52,27%) αξιολογούν επαρκή τη συχνότητα έκδοσης της εφημερίδας.
Προφίλ συμμετεχόντων
Η πλειονότητα των συμμετεχόντων στην έρευνα ήταν οι απόφοιτοι (40,1%) και οι φοιτητές (37,9%) – προπτυχιακοί (17,7%), μεταπτυχιακοί και υποψήφιοι διδάκτορες (20,2%) – ενώ συμμετείχαν και μέλη του διδακτικού και διοικητικού προσωπικού (10,9%) αλλά και αναγνώστες εκτός της πανεπιστημιακής κοινότητας (11,2%).
Οι άνδρες (58%) συμμετείχαν στην έρευνα σε μεγαλύτερο βαθμό από τις γυναίκες (42%). Η ηλικιακή κατηγορία 41-50 ετών ήταν η πολυπληθέστερη (21,9%), ακολουθούμενη από την κατηγορία 51-60 ετών (18,9%), ενώ υψηλή ήταν η παρουσία της κατηγορίας 18-25 ετών (16,5%).
Το 67% διαβάζει την «ΟΠΑ News» για περισσότερο από ένα έτος, ενώ το 17% την παρακολουθεί από το πρώτο τεύχος του 2015.
Οι περισσότεροι διαβάζουν την ηλεκτρονική έκδοση της εφημερίδας (61,5%), αρκετοί διαβάζουν την έντυπη έκδοση (20,3%), ενώ κάποιοι διαβάζουν και τις δύο μορφές (18,2%).
«Δεν το βάζουμε κάτω»
Η «ΟΠΑ News» «γεννήθηκε» μέσα από τις διαδικασίες Στρατηγικής Επανατοποθέτησης (Rebranding – Repositioning) του εκπαιδευτικού, ερευνητικού και κοινωνικού ρόλου του Πανεπιστημίου μας, οι οποίες ενεργοποιήθηκαν το 2013 και κορυφώθηκαν σε πανηγυρική εκδήλωση που διοργανώθηκε στο Μουσείο της Ακρόπολης, στις 17 Ιουνίου 2014.
Εκεί, παρουσιάστηκαν στην Πανεπιστημιακή Κοινότητα, στους Στρατηγικούς Υποστηρικτές και Κοινωνικούς Συνομιλητές του ΟΠΑ, καθώς και στους Εκπροσώπους των Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης οι Ιδρυματικές Αξίες του ΟΠΑ – Αριστεία, Καινοτομία, Εξωστρέφεια και Κοινωνική Προσφορά – και δημοσιοποιήθηκε η νέα Οπτική Ταυτότητά του, βασισμένη στον Ερμή του Πραξιτέλη. Στην ομιλία μου, ως Πρύτανης του ΟΠΑ, υπογράμμισα ότι «η στρατηγική επανατοποθέτηση του Πανεπιστημίου δεν είναι ένα αποκλειστικά “εσωτερικό” μας ζήτημα. Αντίθετα, πρέπει να τροφοδοτηθεί από μια ζωντανή συνομιλία με τους Στρατηγικούς Κοινωνικούς Συνομιλητές μας, συμμάχους και συνεργάτες».
Η «ΟΠΑ News» δημιουργήθηκε ακριβώς για να διευκολύνει αυτή τη συνομιλία. Και στα δέκα χρόνια έκδοσής της έχει ανταποκριθεί με επάρκεια στον ρόλο της, χάρη στη συνεισφορά όλων των συντελεστών της. Ως ιδρυτής της, είμαι πολύ περήφανος γι’ αυτό! Αλλά υπάρχει και κάτι άλλο.
Σε μία περίοδο βαθιάς κρίσης της χώρας, η έκδοση της «ΟΠΑ News» απέπεμψε ένα μήνυμα αισιοδοξίας και προοπτικής. Αποτέλεσε μια δημόσια δήλωση της πανεπιστημιακής μας κοινότητας ότι «δεν το βάζουμε κάτω». Αυτός ήταν και ο τίτλος του πρωτοσέλιδου του πρώτου τεύχους της, τον Ιανουάριο του 2015.
Χρόνια πολλά, «ΟΠΑ News»! Μην το βάλεις ποτέ κάτω!
Κωνσταντίνος Γάτσιος, Τέως Πρύτανης του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών (2011-2015)
«Παράδειγμα προς μίμηση»
Η «ΟΠΑ News» ξεκίνησε το 2015 ως ένα πετυχημένο έργο του τότε Πρύτανη Καθηγητή Κωνσταντίνου Γάτσιου. Σε μια εποχή κρίσης για τη χώρα, το ΟΠΑ βρέθηκε ανυπεράσπιστο στη δίνη της υποβάθμισης της γειτονιάς που στεγάζεται. Η «ΟΠΑ News» διατύπωσε λόγο πάνω και πέρα από αυτήν την υποβάθμιση.
Συνετέλεσε το ΟΠΑ να γίνεται γνωστό στην κοινωνία ως φάρος παιδείας και πολιτισμού και όχι ως σημείο αναφοράς μιας υποβαθμισμένης περιοχής.Αξίζει να αναφερθεί ότι η όλη προσπάθεια πλαισιώθηκε από μια εκδοτική ομάδα που είχε γνώση, μεράκι και γενναιοδωρία προσφοράς. Όπως επίσης ότι η έκδοση αυτή αποτέλεσε ένα αυτοχρηματοδοτούμενο έργο χωρίς να βαρύνει οικονομικά δημόσιους πόρους.
Τα δέκα χρόνια ζωής αποτελούν έμπρακτη επιβεβαίωση μιας γόνιμης πορείας και καλού παραδείγματος δημόσιας παρουσίας, που μάλιστα και άλλα Πανεπιστήμια μιμήθηκαν. Βέβαια, κάθε φορέας δημόσιου λόγου για να συνεχίσει την πορεία του θα πρέπει διαρκώς να αντιλαμβάνεται τις εξελίξεις και να ανταποκρίνεται έγκαιρα.
Αυτή την πρόκληση είμαι βέβαιος ότι θα αντιμετωπίσει επιτυχώς η «ΟΠΑ News», προς όφελος του Πανεπιστημίου και της κοινότητάς του.
Εμμανουήλ Γιακουμάκης, Τέως Πρύτανης του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών (2015-2020)
«Προσφορά στην κοινωνία και την οικονομία»
Η έκδοση της εφημερίδας του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών («ΟΠΑ News») αποτέλεσε και αποτελεί μια συντονισμένη ενέργεια εξωστρέφειας με διάχυση της γνώσης στο ευρύ κοινό. Δεν αποτελεί ένα επιπλέον newsletter με νέα του Πανεπιστημίου. Είναι ένα κανάλι μέσω του οποίου η επιστημονική γνώση εκλαϊκεύεται και μεταφέρεται σε όλα τα μέλη της κοινωνίας που ενδιαφέρονται γι’ αυτήν τη γνώση. Με αυτό το σκεπτικό δημιουργήθηκε και εξελίχθηκε, οπότε μπορούμε να πούμε ότι αποτελεί και ένα είδος προσφοράς προς την κοινωνία και την οικονομία. Η δε συνεργασία με το ιστορικό «Βήμα της Κυριακής» εκτόξευσε την αναγνωσιμότητά της τόσο στη φυσική όσο και στην ηλεκτρονική της μορφή.
Ένα ακόμα όφελος, όπως αποδεικνύουν και τα στοιχεία της έρευνας, είναι ότι διαβάζεται και από σημαντικό μέρος των νέων ηλικιών, γεγονός ιδιαίτερα σημαντικό. Τα ειδικά αφιερώματα σε σημαντικά και σύγχρονα θέματα που απασχολούν την ελληνική οικονομία και κοινωνία, πιστεύω ότι θα αποτελέσουν ιστορικά στοιχεία άξια προς μελέτη και για τους σκαπανείς της έρευνας των επόμενων γενεών. Αυτή την παρακαταθήκη αφήνει η «ΟΠΑ News» και ευελπιστώ να εξελίσσεται συνεχώς και να καταθέτει απόψεις που θα επηρεάζουν θετικά την ανάπτυξη της οικονομίας της χώρας.
Δημήτρης Μπουραντώνης Πρώην Πρύτανης του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών (2020-2024)
Συνεργασία Alter Ego Media – ΟΠΑ
Τον Φεβρουάριο του 2022, η Alter Ego Media και το Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών (ΟΠΑ) εγκαινίασαν τη συνεργασία τους για την τακτική κυκλοφορία της πανεπιστημιακής εφημερίδας «ΟΠΑ News» ως ενθέτου στο «Βήμα της Κυριακής». Η πρωτοβουλία, που ξεκίνησε έπειτα από πρόταση του τότε Πρύτανη, Καθηγητή Δημήτρη Μπουραντώνη, και την καθοριστική συμβολή τής τότε Προέδρου της Alter Ego Media, Φωτεινής Υψηλάντη, στοχεύει στη δημιουργία μιας ουσιαστικής γέφυρας επικοινωνίας μεταξύ της ακαδημαϊκής κοινότητας και του ευρύτερου κοινού.
Η προσπάθεια αυτή έτυχε θερμής υποδοχής, καθώς συνέβαλε στην υπεύθυνη ενημέρωση, τον κοινωνικό διάλογο και τον προβληματισμό γύρω από κρίσιμα ζητήματα, τη διατύπωση λύσεων και προτάσεων, καθώς και στην εξοικείωση του αναγνωστικού κοινού με την οικονομική επιστήμη. Η πρωτοβουλία απέκτησε υψηλή αναγνωρισιμότητα και έφερε νέα κοινά στην εφημερίδα ΒΗΜΑ. Μέσα από εύληπτα και τεκμηριωμένα κείμενα, η πανεπιστημιακή εφημερίδα αναδεικνύει θέματα που αφορούν την Οικονομία, την Ανάπτυξη, την Καινοτομία, την Επιχειρηματικότητα, τις Τεχνολογικές εξελίξεις και τις Διεθνείς προκλήσεις. Οι αναλύσεις πραγματοποιούνται από κορυφαίους Καθηγητές του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών, προσφέροντας στο κοινό μια επιστημονικά τεκμηριωμένη οπτική για καίρια ζητήματα.
Η επιτυχία της συνεργασίας οδήγησε στην ανανέωσή της από τον νυν Πρύτανη, Καθηγητή Βασίλη Βασδέκη. Κεντρικοί άξονες της κοινής αυτής προσπάθειας παραμένουν η παιδεία, η καινοτομία και η εξωστρέφεια, αξίες που χαρακτηρίζουν τόσο την πορεία του «Βήματος» όσο και το ακαδημαϊκό έργο του ΟΠΑ. Με τη συνένωση των δυνάμεών τους, Alter Ego Media και Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών συμβάλλουν στη διάχυση γνώσης και στην ενίσχυση του δημόσιου διαλόγου για την ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας. Η Alter Ego Media, ο μεγάλος Όμιλος media της χώρας, παραμένει σταθερά προσηλωμένος στην αποστολή και στις αρχές μας για: ανεξαρτησία, πλουραλισμό, υψηλής ποιότητας περιεχόμενο και ελευθερίας έκφρασης.
Γιάννης Βρέντζος, Διευθύνων Σύμβουλος Alter Ego Media
Το άρθρο δημοσιεύθηκε αρχικά στο ένθετο ΟΠΑ News του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών που κυκλοφόρησε με «Το Βήμα της Κυριακής» στις 23 Φεβρουαρίου 2025.